درس‌هایی از برخورد ایلان ماسک با انتقادات

پنج‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پذیرش انتقاد از محصولی که زحمت فراوانی برای آن کشیده‌ایم کار راحتی نیست. بزرگان کسب و کار با توجه به انتقادات تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند.
تبلیغات

ایلان ماسک به عنوان ذهن سخن‌گو شناخته می‌شود. شرکت‌های تاسیس شده‌ی وی، رشد قابل توجهی دارند. در حالی که او همواره با سخنان و ایده‌های عجیبش شخصیت کمال‌گرایی از خود نشان می‌دهد ولی کسی قادر به تمسخر وی نیست. با اینکه وی عادت دارد برای دفاع از خود هرچه می‌خواهد به زبان بیاورد، گاهی اوقات حرف‌هایی که نمی‌زنیم تاثیر بیش‌تری دارد.

در حالی که ایلان ماسک هزاران مدل تسلا ۳ را پیش‌فروش کرده است و منتقدان تمامی فعالیت‌های وی را تحت نظر داشته و ایرادات را بزرگنمایی می‌کنند، کاربران توییتر از توجه ایلان ماسک به انتقاد مشتریان ناراضی از خودروری تسلا ۳ بسیار شوکه شده بودند. ایلان ماسک این تهدید را به فرصتی برای نمایش توانایی تغییرات لحظه‌ای خود تبدیل کرد و بدون ضرر برنده‌ی بازی تبلیغاتی شد.

به نظر می‌رسد با آپدیت فریم‌ور که در روز‌های آینده منتشر خواهد شد، این مشکل قابل حل باشد. با اصلاحات آتی قادر به کاهش فاصله‌ی ترمز فراتر از مشخصات اولیه خواهیم بود. تسلا تا زمانی که در خودروه‌های الکتریکی بهترین نباشد، دست از تلاش نخواهد کشید.ایلان ماسک ۲۲ می ۲۰۱۸

 هر کارآفرینی باید کاری که او انجام داد را به خاطر بسپارد. ابتدا او انتقاد مشتریان را پذیرفت که مشکل از خودرو بوده است. سپس شرایط را ارزیابی کرد و به عیب و نقص‌های طراحی پی برد و به آن‌ها اذعان کرد. سپس از تلاش خود برای رفع مشکل با معرفی آپدیت‌های آینده خبر داد. به همین دلیل است که او شگفت‌انگیز است.

تولید محصول بهتر در گرو توجه به انتقادات سازنده

تولید محصول بهتر در گرو توجه به انتقادات سازنده

وی هنگام مواجه با انتقادات با توییتی نشان داد که در وهله‌ی اول تسلا برای ایجاد تغییر، ساخته شده است. در هر شرکتی نظرات مخالف منجر به نوآوری‌های بهتر می‌شود. همه‌ی تولید کننده‌ها قبل از عرضه‌ی محصول به دنبال ایرادات احتمالی آن هستند. با این حال انتقادات بیرون از سازمان کمی آزار دهنده هستند. اما در این مورد ایلان ماسک مهارت خود را در حل و فصل دغدغه‌های مشتریان به رخ کشید. به همین دلیل است که برند تسلا روز به روز محبوب‌تر می‌شود.

کار وی ساخت برند با زیربنایی از اعتماد بود. او می‌تواند با اعتماد سازی آتش اشتیاق را برای تسلا همیشه روشن نگه دارد. همچنین اعتماد خدشه‌دار شده را بازسازی کند

احترام به انتقادات نشان ‌دهنده‌ی بلوغ فکری است

برای ایلان نادیده گرفتن انتقاد مشتری و اتهام سیاه‌نمایی و غرض‌ورزی به آن‌‌ها کار دشواری نبود ولی با این کار به محبوبیت برند و اعتبار خود صدمه‌ی جبران ناپذیری وارد می‌کرد. شرکت‌ها هر چه بیش‌تر در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، باید احترام بیش‌تری برای نظرات متفاوت (به خصوص آن‌هایی که از منابع موثقی مانند نشریه‌های ارزیابی هستند)، قائل باشند.

توانایی ایلان در حل و فصل مشکلات این چنینی نشان‌دهنده‌ی شجاعت وی در پذیرش اشتباهات و اقرار به نواقص طراحی است. این شجاعت در پذیرش اشتباه و اصلاح آن، برند تسلا را در ذهن مخاطب پیشرو و مطمئن جلو می‌دهد. ایلان ماسک به جای  انکار و انحراف افکار عمومی از ایرادات محصول، با پذیرش آن‌ها و معرفی راه‌حل، تاثیر منفی عیب و نقص‌ها را از ذهن مخاطبان پاک کرد.

اقرار به اشتباه تاثیر مثبتی در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند

اقرار به اشتباه تاثیر مثبتی در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند

مدیریت بیش‌تر از تخصص به شخصیت قوی نیاز دارد

بدگمانی مشتریان نسبت به محصولات پر ادعا بی‌دلیل نیست. کمال، ویژگی بسیار نادر و در واقع غیر قابل دسترسی است. مدیرانی که به اشتباهات خود اعتراف نمی‌کنند، نمی‌تواند اعتماد مشتریان و کارمندانش را به دست آورند. اقرار کارآفرین ثروتمند دنیای فناوری به اشتباهات خود، باعث تقویت هر چه بیش‌تر اعتماد مشتریان شده است.

عده‌ای عقیده دارند مدیریت کسب و کار بیش‌تر از تخصص به شخصیت قوی نیاز دارد. علت موفقیت ایلان ماسک لزوماً سلول‌های مغزی بیش‌تر یا تحصیل در دانشگاه‌های سطح اول نیست. وی با بلوغ فکری خود صحیح‌ترین تصمیم را هر چند که دردناک باشد اتخاذ می‌کند. شاید هر کس دیگری جای او بود انتقادات مردم عادی را توهین و جسارت تلقی می‌کرد و ارزشی برای آن‌‌ها قائل نمی‌شد. احتمالاً در این مورد، داستان کنایه انزو فراری به فروچیو لامبورگینی در مورد عدم صلاحیت وی برای درک خودرو‌های فراری را به خاطر بیاورید که چگونه منجر به تولید رقیبی قدرتمند شد. (صحت داستان قابل تایید نیست) همه‌ی ما به اهمیت موفقیت مدل تسلا ۳ برای حیات شرکت آگاه هستیم. استقبال خردمندانه‌ی ماسک از انتقادات، تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات