درمان زخم‌های عمیق با چاپگر سه بعدی امکان‌پذیر شد

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌لطف چاپگر سه‌بعدی ساخته‌شده توسط محققان دانشگاه تورنتو، می‌توان با از بین بردن عوارض جانبی پیوند پوست، زخم‌های عمیق را درمان کرد.
تبلیغات

پزشکان مدت‌ها است برای درمان زخم‌های پوستی عمیق (که در آن‌ها روپوست، پوست و زیرپوست پاره می‌شوند) از روش پیوند پوست استفاده می‌کنند. مشکل پروسه‌ی پیوند پوست، این‌ است که برای عملی کردن آن لازم است پوست سالم بدن از جای دیگر برداشته شود (حتی گاهی اوقات این کار هم شدنی نیست) و نتیجه‌ی نهایی کار هم چندان چنگی به دل نمی‌زند.

به همین علت است که اخیرا محققان دانشگاه تورنتو، دستگاهی را ساخته‌اند که می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه، بافت پوستی جدید را درون زخمِ ایجاد‌شده، چاپ کند.

گجت یادشده به جراحان متخصص تروما امکان می‌دهد که به‌سرعت پوستی جدید را مستقیماً درون زخم بسازند و در عین حال، خیال‌شان از بابت عوارض پیوند پوست راحت باشد. این دستگاه با ترکیب کلاژن و فیبرین (دو عدد از فراوان‌ترین پروتئین‌های موجود در پوست)، لایه‌های بافت را درون «جوهر زیستی» تولید می‌کند و آن‌ها را به زخم پیوند می‌دهد.

در بین اسامی محققین، نام نوید حکیمی به چشم می‌خورد

دانشمندان قبلاً بافت پوستی آماده را ساخته‌اند؛ اما مزیت دستگاهی که محققان دانشگاه تورنتو طراحی کرده‌اند این است که هم پوستِ حرفه‌ای‌تری را می‌سازد و هم به‌صورت دستی به زخم پیوند داده می‌شود.

جالب است بدانید که چاپگر سه‌بعدی یادشده که به‌صورت دستی کار می‌کند، می‌تواند بافت جدید را از مواد خام تنها در عرض دو دقیقه بسازد. همین موضوع باعث می‌شود که استفاده از آن در بخش اورژانس بیمارستان‌ها بسیار مفید است؛ چرا که در بسیاری از اوقات نیاز است کارها با سرعت بالا انجام گیرد. این چاپگر سه‌بعدی پرکاربرد با داشتن کمتر از یک کیلوگرم وزن و اندازه‌ای معقول، به‌راحتی قابل‌حمل است.

محققان دانشگاه تورنتو (الکس گونتر، نوید حکیمی و ریچارد چنگ) فعلاُ تنها در آزمایشگاه این چاپگر را امتحان کرده‌اند و امیدوارند در آینده دستگاه‌شان برای معاینه‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات