موزیلا در حال توسعه‌ی مروگر جدید Fenix برای اندروید است

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
موزیلا در حال توسعه‌ی مرورگر جدید اندرویدی به نام فنیکس است و به‌زودی آن‌ را معرفی خواهد کرد.
تبلیغات

موزیلا، طراح و توسعه‌دهنده‌ی مرورگر فایرفاکس، در تلاش است تا مرورگر جدیدی را برای سیستم‌عامل اندروید توسعه دهد. براساس جدیدترین مخزن موزیلا در GitHub که ابتدا در شبکه‌‌ی اجتماعی Reddit منتشر شد، نام پیشنهادی این مرورگر جدید اندرویدی، فنیکس (Fenix) خواهد بود.

فنیکس مراحل اولیه‌ی طراحی و توسعه‌ی خود را طی می‌کند و تا به این لحظه گیت‌هاب اطلاعات زیادی در مورد آن منتشر نکرده، حتی ممکن است نام فنیکس هم، کدنام مرورگر جدید موزیلا باشد و بعد از توسعه، به نام اصلی فایرفاکس تغییر نام دهد. با اینکه اطلاعاتی زیادی در مورد فنیکس در اختیار نداریم؛ اما ظاهرا این مرورگر اندرویدی به منظور جذب مخاطبان جوان و افرادی که در حوزه‌ی فناوری فعالیت بیشتری دارند طراحی می‌شود و شاید همه‌ی کاربران از آن استقبال خوبی نکنند. پروژه‌ی فنیکس حدود چهار ماه قبل به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد؛ اما براساس تاریخچه‌ی نسخه‌ها در گیت‌هاب تا حدود اواخر ماه ژوئن (خردادماه)، توسعه‌دهندگان موزیلا به‌صورتی فعال وارد مشارکت در پروژه نشدند. در حال حاضر تنها سه شرکت در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ ولی در حال حاضر تأمین‌کننده‌ی اصلی منابع مالی پروژه فنیکس کماکان خود شرکت موزیلا است.

موزیلا در سال ۱۹۹۸ توسط چند تن از اعضای Netscape تأسیس شد و تاکنون موفق به طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزاری سه مرورگر متن باز مختلف اندرویدی به نام‌های مرورگر فایرفاکس، Firefox Focus با امنیت بالا و Firefox Nightly شده است. در حال حاضر نسخه‌ی آلفای مرورگر اندرویدی برای گوشی‌های هوشمند که متفاوت با نسخه‌ی فایرفاکس بتا است به عنوان چهارمین نسخه‌ی مرورگر موزیلا از طریق گوگل‌ پلی‌استور در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانند آن‌ را دانلود کنند.

موزیلا کماکان در مورد فنیکس اظهار نظری نکرده و مشخص نکرده است که آیا قصد تجاری‌سازی مروگر را در آینده‌ی نزدیک دارد یا خیر. از آنجایی که مرورگر اصلی فایرفاکس هم‌چنان یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای بازار محسوب می‌شود و تاکنون ۱۰۰ میلیون بار از طریق گوگل پلی‌استور دانلود شده است، دلایل توسعه‌ی مرورگر جدید اندرویدی از سوی موزیلا هنوز نامشخص و مبهم است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات