فیسبوک اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران را به شرکت‌های مطرح داده است

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک اجازه‌ی دسترسی به اطلاعات مسدودشده‌ی کاربران را در اختیار ۶۱ شرکت قرار داده است.
تبلیغات

فیسبوک دسترسی‌های ویژه‌ای برای استفاده از داده‌های کاربران را در اختیار ۶۱ شرکت و کسب‌وکار از جمله نایکی، اسپاتیفای، UPS و همچنین برنامه‌ی آشنایی و ملاقاتی موسوم به Hinge قرار داده است. این دسترسی‌ها در زمانی داده شده که کاربر، داشتن چنین دسترسی‌هایی را مسدود کرده بود.

غول دنیای شبکه‌های اجتماعی، در پاسخ‌های کتبی خود به کنگره‌ی ایالات متحده در مورد فرایندهای کاری خودشان، اعلام کرد آنها به افزونه‌های پرشماری، اجازه‌ی استفاده از داده‌های عمومی یا پابلیک کاربران و همچنین برخی داده‌های مرتبط با دوستان آنها را داده‌اند. شرکت فیسبوک در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را برای برنامه‌های شخص ثالث معرفی کرد و یک سال نیز به کسب‌وکارهای مرتبط برای تغییر و تطبیق خودشان با قوانین جدید فرصت داد. در این میان ۶۱ شرکتی که نامشان در آن زمان در مستندات آورده شده بود، مستثنی شده بودند و ۶۰ مورد از آنها زمان اضافه‌ای به‌مدت ۶ ماه دریافت کردند. یک برنامه‌ی کاربردی فعال در زمینه‌ی دسترسی‌ها با نام Serotek هم مدت‌زمان تمدید هشت‌ماهه‌ای دریافت کرد.

در میان اسامی سایر شرکت‌هایی که از این فرجه استفاده کرده‌ بودند، نام‌ شرکت‌های آشنایی همچون AOL، اسنپ‌چت، پاناسونیک، اوراکل و نیسان به چشم می‌خورد.

این اظهارات جدید که به‌تازگی افشا شده‌اند، با اظهارات قبلی غول رسانه‌های اجتماعی در تضاد هستند. آنها قبل از این اظهار کرده بودند که برپایه‌ی عملکرد جدیدشان در آن سال، اجازه‌ی چنین دسترسی دقیقی را در سال ۲۰۱۴ قطع کرده‌اند.

فیسبوک پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا تحت نظارت شدیدی بوده است. این شرکت تحت فشار قرار گرفته است تا جزئیات بیشتری درمورد شیوه‌های کسب و کارش را منتشر کند.

 سیاست به‌روزرسانی‌شده‌ پیرامون برنامه‌های کاربردی در زمینه‌ی دسترسی به داده‌ها، توسعه‌دهندگان را مجبور می‌ساخت تا دلایل و توجیهاتی را درمورد جمع‌آوری برخی اطلاعات کاربری خاص و مشخص ارائه دهند و همچنین درباره‌ی موارد استفاده از این داده‌ها توضیحاتی ارائه کنند.

 فیسبوک اعلام کرد که از ماه آوریل ۲۰۱۴ تا آوریل سال جاری میلادی، بیش از نیمی از برنامه های ارائه شده برای بررسی را تحت سیاست جدید خود رد کرده است.

در یک افشای جداگانه، این شبکه‌ی اجتماعی اعلام کرد که امتیازات ویژه‌ای را به ۵۲ شرکت دیگر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ادغام فیسبوک و ویژگی‌های فیسبوک در دستگاه‌ها و خدمات آن شرکت‌ها فراهم کرده است و این امتیازات ویژه، دسترسی به برخی از اطلاعات اولیه‌‌ی کاربر را نیز شامل می‌شود.

اپل، آمازون و هواوی در میان شرکت‌های برخوردار از آن امتیازات ویژه قرار داشتند؛ شرکت‌هایی که مجوز ساخت نسخه‌هایی از فیسبوک در دستگاه‌ها و محصولاتشان صادر شده است.

کمبریج آنالیتیکا

با این حال، فیسبوک اعلام کرد که این کار به‌طور طبیعی شرکت‌ها را فقط برای ایجاد محصولات مورد تایید فیسبوک محدود کرده است و این همکاری‌ها توسط تیم مهندسی فیسبوک مورد تایید قرار می‌گرفته است و ۳۸ مورد از آن ۵۲ مورد اولیه نیز در ادامه‌ی مسیر متوقف شده‌اند. سخنگوی فیسبوک در یک نشست مطبوعاتی گفت:

 هدف از این مشارکت‌ها، ایجاد فیسبوک و قابلیت‌های فیسبوک در دستگاه‌های شریک‌ها و سایر محصولات بود. افراد فقط قادر به دسترسی به این تجربه‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای پشتیبانی از آنها بودند. این اتفاق هنگامی رخ می‌داد که آنها حساب کاربری فیسبوک خود را وارد کرده و یا با حساب‌های دیگر خودشان همگام‌سازی می‌کردند. ما در ماه آوریل، به‌طور عمومی اعلام کردیم که قصد متوقف ساختن این رابط‌های برنامه‌نویسی یا APIها را داریم. ما همچنان به ایجاد تغییرات دیگری می‌پردازیم که اطلاعات در دسترس برای به اشتراک گذاشته شدن متعلق به کاربران را برای محافظت بهتر از حریم خصوصی آنها محدود کند.

آیم آرکیباگ، نایب‌رئیس بخش شراکت محصول در نوشته‌ای در بلاگ خود اشاره کرد که فیسبوک همواره نگاه سختگیرانه‌ای به اطلاعاتی داشته است که برنامه‌های کاربردی در حین اتصال فیسبوک کاربران به آنها، می‌توانند استفاده کنند. وی همچنین اظهار کرد که فیسبوک محدودیت‌هایی را برای حفاظت بهتر از اطلاعات کاربران اعمال کرده است.

اخبار جدید پس از آن منتشر می‌شود که نمایندگان پارلمان انگلیس، در رابطه با تحقیقات مجلس عوام، اتهاماتی را درمورد اخبار جعلی (fake news) به فیسبوک وارد کردند؛ مبنی بر اینکه فیسبوک تلاش می‌کند تا دقت نظر و ریزبینی عموم مردم را از بین ببرد.

دیمین کالینز، رئیس کمیسیون دیجیتال، فرهنگ، رسانه‌ها و ورزش مجلس عوام، پس از انجام آخرین نامه‌نگاری‌ها با شرکت فیسبوک در هفته‌ی گذشته، آنها را به داشتن الگوی رفتاری انحرافی متهم کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، تا به حال از ارائه‌ی شواهد مرتبط به این کمیته خودداری کرده است. او به‌جای این کار، کارکن ارشد امور فنی کمپانی، یعنی مایک شروپفر را به‌عنوان نماینده‌ی خود به پارلمان بریتانیا فرستاده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات