اپل در جانشین مک بوک ایر از پردازنده کبی لیک ریفرش استفاده می‌کند

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل جانشین مک‌بوک ایر را در رویداد ماه اکتبر با پردازنده‌های نسل هشتمی و چهار هسته‌ای Kaby Lake Refresh اینتل معرفی می‌کند.
تبلیغات

گفته می‌شود که اپل در سال جاری میلادی، لپ‌تاپ اقتصادی جدیدی را با نمایشگر ۱۳ اینچی رتینا و قیمت پایه‌ی زیر ۱۰۰۰ دلار معرفی خواهد کرد. در حال حاضر مشخص نیست که کوپرتینونشین‌ها محصول جدید خود را با نام مک‌بوک یا مک‌بوک ایر روانه‌ی بازار خواهند کرد؛ اما این لپ‌تاپ، دستگاهی با قیمت پایین و مشخصات فنی ضعیف‌تر از سری مک‌بوک پرو خواهد بود.

براساس گزارشی از وب‌سایت تایوانی Economic Daily News، توان پردازشی لپ‌تاپ اقتصادی اپل توسط پردازنده‌های نسل هشتمی Kaby Lake Refresh اینتل تأمین خواهد شد، این پردازنده‌ها در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ وارد بازار شدند. ظاهرا تصمیم اپل برای استفاده از پردازنده‌های ۱۴ نانومتری کبی‌لیک ریفرش، به‌دلیل تأخیرهای مکرر اینتل در گذار به تراشه‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake اتخاذ شده است. آخرین گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارند که پردازنده‌های کانن‌لیک Intel تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ آماده‌ی عرضه‌ نخواهند شد.

macbook-air

خانواده‌ی پردازنده‌های کبی‌لیک ریفرش، پردازنده‌های چهار هسته‌ای Core i5 و Core i7 با فرکانس پایه‌ی ۱.۶ و ۱.۹ گیگاهرتز در کنار فرکانس بیشینه‌ی ۳.۴ و ۴.۲ گیگاهرتز را دربرمی‌گیرند، این پردازنده‌های ۱۵ واتی، واحد پردازش گرافیکی Intel UHD Graphics را در بطن خود دارند و حافظه‌ی رم بالغ بر ۳۲ گیگابایت از نوع DDR4 یا LPDDR3 را نیز پشتیبانی می‌کنند. بدین ترتیب، لپ‌تاپ اقتصادی جدید اپل به‌میزان قابل‌توجهی از مدل‌های پیشین مک‌بوک ایر سریع‌تر خواهد بود؛ چرا که مدل ۲۰۱۵ لپ‌تاپ ارزان‌قیمت MacBook Air‌ از پردازنده‌های دو هسته‌ای و نسل پنجمی Core i5 و Core i7 اینتل بهره می‌برد. محصول مورد انتظار Apple از مک‌بوک ۱۲ اینچی با پردازنده‌های کم‌مصرف Core m نیز بسیار سریع‌تر خواهد بود.

نزدیک به یک سال از زمان عرضه‌ی پردازنده‌های کبی‌لیک ریفرش می‌گذرد و احتمالا اینتل پردازنده‌های سریع‌تر Whiskey Lake مناسب برای لپ‌تاپ اقتصادی اپل را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ اما ممکن است این پردازنده‌ها در زمان مناسبی آماده‌ی بهره‌برداری نباشند؛ چرا که برای عرضه‌ی جانشین مک‌بوک ایر در پاییز ۲۰۱۸، تولید آن باید از فصل تابستان آغاز شود. به‌نظر می‌رسد که اپل به‌لطف نسل جدید آیفون‌ها، اپل واچ سری ۴، ایرپادهای جدید و ایرپاور، رویداد سپتامبر شلوغی را سپری خواهد کرد؛ بنابراین برای آنکه مک و آیپد پرو در معرض توجه قرار داشته باشند، کوپرتینونشین‌ها این محصولات را در رویداد اکتبر خود رونمایی خواهند کرد.

macbook

در حال حاضر مشخص نیست که اپل چه تغییراتی در خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های پایین‌تر از مک‌بوک پرو به‌وجود خواهد آورد، ممکن است محصول جدید این شرکت، نخستین مک‌بوک ایر با نمایشگر رتینا باشد یا به‌طور کامل جایگزین سری مک‌بوک ایر شود یا اینکه با اِعمال تغییراتی در برچسب قیمتی، بین اعضای خانواده‌ی مک‌بوک جای بگیرد. فراتر از خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی اپل، ممکن است در رویداد ماه اکتبر شاهد رونمایی از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی مک‌بوک ۱۲ اینچی با پردازنده‌های کم‌مصرف Amber Lake اینتل، مک مینی جدید با پردازنده‌های کبی‌لیک ریفرش و مدل‌های آی‌مک جدید با پردازنده‌های سریع‌تر و ارتقاء قابل‌توجه نمایشگر آن‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات