چرا آمازون وارد حوزه‌های جدید کسب و کار می‌شود

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به نظر شما هم طبیعی به نظر می‌رسد فروشگاهی که همه‌چیز می‌فروشد در همه‌ی حوزه‌ها فعالیت کند؟ شاید حتی بتوان گفت فعالیت‌ها در تمام حوزه‌ها برای کمپانی نظیر آمازون یک اجبار است.
تبلیغات

آمازون بار دیگر جاه‌طلبی و میل به پیشرفت خود را به همه نشان داد. این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد در تلاش است با کمک و همکاری کسب‌ و کارهای کوچک ناوگان حمل و تحویل مستقیم کالای اختصاصی خود را راه‌اندازی کند. درست در همان روز خبر خرید شرکت دارویی پیل‌پک (PillPack) توسط آمازون با پرداخت یک میلیارد دلار و ورود این شرکت به حوزه فروش دارو نیز منتشر شد.

ورود به بازار دارو آمازون را وارد بازاری ۴۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا می‌کند. این تنها تلاش آمازون برای ورود به حوزه سلامت به حساب نمی‌آید. این شرکت در همکاری با دو شرکت برکشایر هاثاوی و جی پی مورگان در تلاش برای یافتن راهی هستند که هزینه‌ها مربوط به حفظ سلامتی کارمندان خود در سراسر آمریکا را که به بیش از ۱/۲ میلیون نفر می‌رسد، کاهش دهند.

Amazon Annual Revenue

این تلاش‌ها تنها به فاصله یک سال از تصاحب ۱۳.۷ میلیارد دلاری هول فوودز مارکت (Whole Foods Market) و ورود آمازون به بازار خواربار آمریکا اتفاق می‌افتد. اگر با دقت نگاه کنیم مدت‌هاست که آمازون علاوه بر تمرکز روی خرده‌فروشی آنلاین و توسعه فعالیت خود در همه زمینه‌ها (مانند خواربار و دارو) فعالیت‌های گسترده دیگری را نیز آغاز نموده است. هم‌اکنون آمازون هم سازنده تجهیزات الکترونیک مانند تبلت و تی‌وی‌باکس و بلندگو هوشمند است، هم یک استودیو فیلم‌سازی هالیوودی و هم یک شرکت بزرگ تبلیغاتی دارد. ضمنا همه این‌ها غیر از فعالیت‌های این شرکت در زمینه ارائه خدمات ابری است که در حال حاضر درآمد و سودآوری عظیمی برای آن به حساب می‌آید، بطوریکه بخش سرویس‌های ابری ۱۰ درصد از مجموع درآمد و ۹۶ درصد از سود عملیاتی کمپانی را به خود اختصاص داده است.

این نشانه‌ها حکایت از رشدی سرسام‌آور دارد که برای شرکتی با اندازه آمازون نامتوازن به نظر می‌رسد. فروش سالانه آمازون در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار است و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۳۵۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. این یعنی آمازون باید بتواند به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد فروش خود را گسترش بدهد که اصلا کار ساده‌ای نیست. به گزارش S&P در حال حاضر ۶ شرکت آمریکایی که فروش سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارند، به طور میانگین کمتر از ۸ درصد رشد فروش سالانه را تجربه می‌کنند. این آمار نشان از سخت بودن کار آمازون برای تجربه‌ی رشد ۲۰ درصدی فروش سالانه دارد.

اگر آمازون بتواند به این رشد سالانه دست یابد قطعا همه آن را از فروش آنلاین به دست نخواهد آورد. به گزارش eMarketer این شرکت تاکنون توانسته ۴۴ درصد بازار فروش آنلاین آمریکا را به دست بگیرد و به نظر می‌رسد گرفتن بقیه سهم این بازار نتواند نیاز آمازون به رشد را تامین کند، علاوه بر این‌که هرچه سهم بیشتری کسب کند رشدش آهسته‌تر خواهد شد.

البته این آمار مربوط به خرده‌فروشی آنلاین بود. اگر کل آمار خرده‌فروشی آمریکا را در نظر بگیریم سهم آمازون به ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. گرفتن سهم بیشتر از کل بازار خرده‌فروشی نیازمند سرمایه‌گذاری و تلاش بسیار زیادی به خصوص در زمینه فروش خواربار از سوی آمازون است.

ارزش سهام آمازون در سال جاری ۴۵ درصد رشد کرده و ۲ دردصد دیگر نیز با اعلام دو خبر اخیر افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت سهام آمازون را به دومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل نموده و سرمایه‌گذاران را مطمئن کرده که این شرکت به زودی در تمام عرصه‌ها حضور خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات