توقف تولید تندر 90 ساندرو و استپ وی، در ماه‌های آینده

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نگین خودرو از بانک مرکزی شکایت کرده و رنو در حال ترک ایران به عنوان سرمایه‌گذار است. توقف تولید تندر90 و ساندرو هم، تا چند ماه آینده قطعی به نظر می‌رسد.
تبلیغات

طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر 90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.  رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر 90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.

به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر 90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.

ساندر استپ وی

در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرد که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر 90 و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.

renault Brand carlos ghosn

بر خلاف اظهارات کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو نیسان مبنی بر تلاش برای حفظ خطوط تولید رنو در ایران، به‌نظر می‌رسد که از بابت نیسان و میتسوبیشی نگرانی‌هایی وجود دارد. احتمالا رنو به این نتیجه رسیده که ریسک ماندن در ایران بسیار بالا است و آسیب‌هایی جدی به بازار نیسان و میتسوبیشی خواهد رساند. در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است. بدون شک، اعمال فشار بر نیسان و میتسوبیشی، دست رنو را برای باقی ماندن در موضع قبلی (عدم ترک ایران) می‌بندد و مدیران این شرکت چاره‌ای ندارند جز اینکه قید خودروسازی و بازار ایران را به هوای از دست نرفتن بازار بزرگ آمریکا، بزنند.

از سویی دیگر، پر واضح است که رنو به‌دلیل اجرایی نشدن قراردادش با ایدرو و عدم‌ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ناحیه و نیاوردن سرمایه به ایران، چسبندگی لازم را نداشته و بنابراین ترجیح داده ریسک نافرمانی از آمریکایی‌ها را به جان نخرد.اینجاست که ارزش اجرایی شدن هرچه سریع‌تر قرارداد رنو، خود را نشان می‌دهد، چه آنکه اگر حواشی و سنگ اندازی‌های داخلی مانع اجرای این قرارداد نمی‌شد و رنو سرمایه آورده و کار را شروع می‌کرد، حالا بهانه‌ای برای ماندن داشت، اما حالا با کمترین دغدغه قصد ترک ایران را دارد. آن طور که معاون اجرایی رنو اعلام کرده، این شرکت فرصت‌های از دست رفته در ایران را در آفریقا جبران خواهد کرد.با این حساب، ظرفیت و سرمایه‌گذاری بزرگی که می‌توانست و قرار بود از سوی رنو در ایران ایجاد شود، به همین راحتی در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا حسرتش بر دل خودروسازی کشور باقی بماند.

شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی

 اواسط تیر ماه سال جاری با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که از سامانه نیما ارز دولتی دریافت کرده بودند، شرکت نگین‌خودرو به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه بازتاب خبر از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت و برای شفافیت درباره عملکرد خود، مکاتبات خود را با این بانک آغاز نمود. در اولین نامه، نگین‌خودرو اعلام داشت که از سال ۹۱ تمام سفارش‌های این شرکت از محل ارز متقاضی بوده و سیستم بانکی هیچ ارزی به این شرکت تخصیص نداده است. با بی‌پاسخ ماندن این نامه، نگین‌خودرو مکاتبات دیگری نیز با بانک مرکزی داشته است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند و در نهایت، این شرکت تصمیم گرفت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت برد و خواهان شفافیت موضوع شود.

نگین خودرو

متن شکایت نگین خودرو از بانک مرکزی به شرح زیر است:

بسمه تعالیبا سپاس از تعامل مشتریان محترم به اطلاع میرساند    ضمن حمایت از سیاست های کلی نظام و با همراهی تیم اقتصادی دولت ، نظر به عدم پاسخگوئی بانک مرکزی به مکاتبات ارسالی قبلی این شرکت به ناچار در راستای احقاق حقوق مشتریان گرامی ، شکایتی را تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه نموده و امیدواریم با اخذ نتیجه مثبت بتوانیم نسبت به ایفای تعهدات و جلب رضایت شما مشتریان گرامی اقدام نمائیم .بدیهی است نتایج حاصله را متعاقباً به اطلاع مشتریان محترم خواهیم رساند .با سپاسمدیریت شرکت توسعه تجارت نگین خودرو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات