ایرباس A220؛ محصولی کانادایی با برندی اروپایی

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ایرباس A220 پرنده‌ای کانادایی است که با برند «ایرباس» به فروش می‌رسد. در ادامه خواهیم دانست که چرا ایرباس از برند خود برای فروش این پرنده استفاده می‌کند.
تبلیغات

سال گذشته، شرکت کانادایی Bombardierدچار درگیری‌های قانونی با شرکت بوئینگ و دولت ایالات متحده شد. این درگیری‌ها به جدیدترین هواپیمای آن‌ها که «سری C» یا CSeries نام داشت مربوط می‌شد. بوئینگ ادعا می‌کرد که تولیدکنند‌ه‌ی کانادایی برای ساخت محصول خود یارانه‌ی زیادی از دولت کانادا دریافت کرده و همین یارانه‌ها به Bombardier کمک می‌کند تا سری C را با قیمت پایینی به شرکت‌های هواپیمایی بفروشد. دولت دونالد ترامپ نیز به حمایت از بوئینگ پرداخت و تعرفه‌ی ۳۰۰ درصدی را بر خریداران آمریکایی این پرنده‌ی کانادایی تحمیل کرد.

کانادایی‌ها نیز راه‌حل هوشمندانه‌ای برای حل این مشکل پیدا کردند؛ راه‌حلی که به خطوط هوایی دلتا، که یک شرکت آمریکایی است، اجازه داده است ۷۵ فروند سری C را خریداری کند. شرکت کانادایی Bombardier بخش اعظم سهام پروژه‌ی سری C را به شرکت اروپایی ایرباس واگذار کرد تا بتواند از سد تعرفه‌ای ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها عبور کند. زمان‌بندی کانادایی‌ها برای واگذار کردن سهام خود به ایرباس بسیار هوشمندانه بود؛ به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد آن‌ها از ابتدا به‌وجود آمدن چنین مشکلی را پیش‌بینی کرده بودند.

ایرباس A220

ایرباس A220 سری ۳۰۰

ایرباس روز ۱۰ تیر (۱ جولای) سال جاری رسما به سهام‌دار عمده‌ی سری C تبدیل شد. در عین حال، مونتاژ نهایی هواپیماهای سفارش داده شده توسط خریداران آمریکایی در تاسیساتی در شهر موبیل در ایالت آلاباما انجام خواهد شد؛ به همین دلیل نیز سری C در آمریکا به‌عنوان محصولی داخلی قلمداد شده و مشمول تعرفه نمی‌شود.

مقامات ایرباس روز ۱۹ تیرماه (۱۰ جولای) مراسمی را در شهر تولوز برگزار کردند و در آن مراسم از هواپیمای جدید خود پرده‌برداری کردند؛ این هواپیمای جدید همان سری C کانادایی بود که اکنون ایرباس A220 نامیده می‌شود. انتخاب این نام منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که تا حدی دنبال‌کننده‌ی سنت نام‌گذاری سه‌عددی ایرباس است و شبیه به نام دیگر محصولات این تولید کننده‌ی اروپایی از جمله A320، A350 و A380 است.

گونه‌ی بزرگتر سری C که قبلا با نام CS300 شناخته می‌شد اکنون ایرباس A220 سری ۳۰۰ نام گرفته است و گونه‌ی کوچکتر که CS100 نام داشت اکنون ایرباس A220 سری ۱۰۰ نامیده می‌شود. ایرباس برای نام‌گذاری محصولات خود از حرف A و عدد ۳ استفاده می‌کند و نام تمام محصولات این شرکت با ترکیب حرف A و عدد ۳ شروع می‌شود. اما استفاده از حرف A و عدد ۲ برای نام‌گذاری این پرنده منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که A220 از اغلب محصولات پیشین این شرکت کوچک‌تر است.

Bombardier CS100

ایرباس A220 سری ۱۰۰ در پوشش Bombardier و با نشان CS100

کوچک‌ترین محصول ایرباس، هواپیمایی موسوم به A318 بود که می‌توانست ۱۳۰ مسافر را حمل کند؛ اما تولید آن در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. این در حالی است که کوچکترین محصول فعلی ایرباس (A319) می‌تواند ۱۲۴ تا ۱۵۶ مسافر را جابه‌جا کند. در مقابل، A220 سری ۱۰۰ می‌تواند بین ۱۰۸ تا ۱۳۳ مسافر را با خود حمل کند و ظرفیت A220 سری ۳۰۰ نیز بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ مسافر است.

ایرباس و Bombardier هردو از این همکاری بسیار خرسند هستند. بر اساس توافق انجام شده میان دو شرکت، ۵۱.۰۱ درصد از سهام پروژه‌ی سری C به ایرباس واگذار شده است؛ در مقابل اروپایی‌ها پذیرفته‌اند تا خط تولید اصلی سری C در کانادا باقی بماند. به لطف این توافق، کانادایی‌ها موقعیت‌های شغلی بیشتری در خاک خود ایجاد می‌کنند و از همراهی یک شریک قدرتمند با زنجیره‌ی خدماتی و تامین قطعات گسترده برخوردار خواهند شد؛ همچنین نباید فراموش کرد که در مقایسه با Bombardier، «ایرباس» نام به‌مراتب شناخته‌شده‌تر و قابل‌اطمینان‌تری است. اروپایی‌ها نیز به لطف A220، حضور جدی‌تری در بازار هواپیماهای مسافربری منطقه‌ای خواهند داشت؛ آن‌ها امیدوار هستند تا بتوانند در مجموع ۳۰۰۰ فروند سری C را در مدت ۲۰ سال به فروش برسانند.

گولیما فوری، مدیر بخش هواپیماهای تجاری ایرباس در رابطه با این همکاری گفته است:

همه‌ی افراد در ایرباس منتظر این لحظه‌ی تاریخی بودند. ما هیجان‌زده‌ایم تا ورود A220 به خانواده‌ی ایرباس را خوش‌آمد بگوییم. افتخار می‌کنیم که این [پرنده] برای اولین بار لباس ایرباس را بر تن کرده است. من به تمام مردان و زنانی که در شرکت Bombardier مشغول به کار هستند و تمام افرادی که در زنجیره‌ی تامین قطعات فعالیت می‌کردند تا این محصول فوق‌العاده را به جهان معرفی کنند، ادای احترام می‌کنم. A220 وارد مرحله‌ی جدیدی از حیات خود شده است و (در این مرحله) تمام منابع ایرباس را در اختیار خواهد داشت تا به موفقیت تجاری بیشتری دست پیدا کند.
ایرباس A220

نمای داخل A220 سری ۳۰۰ خطوط هوایی AirBaltic

در حال حاضر، ۴۰۲ سفارش برای سری C ثبت شده است و تا کنون ۲۲ فروند به خطوط هوایی سوئیس، ۹ فروند به شرکت AirBaltic و ۵ فروند به شرکت هوایی کره تحویل داده شده‌اند. بزرگ‌ترین خریدار سری C نیز شرکت آمریکایی دلتا است که ۷۵ فروند از این هواپیما را خریداری کرده است. شرکت هواپیمایی تازه‌تاسیس Moxy نیز ۶۰ فروند از این پرنده را سفارش داده است.

در مجموع، همکاری ایرباس و Bombardier در این پروژه یک همکاری راهبردی است که موجب کامل‌تر شدن ویترین محصولات ارائه شده توسط ایرباس خواهد شد. کانادایی‌ها نیز می‌توانند به لطف برند محبوب «ایرباس» هواپیماهای بیشتری بفروشند. مراسم پر سر و صدای معرفی A220 به‌ عنوان یکی از محصولات ایرباس نیز با این هدف برگزار شده بود تا توجه شرکت‌های هواپیمایی بیش از پیش به این محصول جذب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات