تراشه T2 اپل برای آی مک پرو و مک بوک پرو 2018 مشکل‌ساز می‌شود

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا برخی از کاربران iMac Pro، گاهی اوقات با صفحه‌ی کرنل پنیک مواجه می‌شوند؛ این مشکل به تراشه‌ی T2‌ نسبت داده می‌شود.
تبلیغات

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که بسیاری از کاربران آی‌مک پرو از زمان آغاز عرضه‌ی آن در سال ۲۰۱۷ به‌‌دفعات با صفحه‌ی Kernel Panic مواجه شده‌اند؛ صفحه‌ای که مشابه‌ صفحه‌ی آبی مرگ در ویندوز به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید چندین گزارش را در فروم‌های اپل مشاهده کنید که در آن‌ها، کاربران آی‌مک پرو مشکلات خود با این دستگاه گران‌قیمت را با تیم پشتیبانی اپل در میان گذاشته‌اند. ظاهرا مشکلات یادشده در مک‌بوک پرو‌های جدید نیز پابرجا هستند.

به‌نظر می‌رسد که Bridge OS در بین تمام گزارش‌های موجود در فروم Apple مشترک است، سیستم‌عاملی که توسط تراشه‌ی امنیتی T2 اپل استفاده می‌شود؛ این تراشه مواردی مانند بوت امن، حافظه‌ی رمزگذاری‌شده و دستور صوتی Hey Siri را برای iMac Pro به ارمغان می‌آورد. کوپرتینونشین‌ها تراشه‌ی T2 را در مدل ۲۰۱۸ مک‌بوک‌ پرو‌‌های ۱۵ و ۱۳ اینچی (با تاچ‌بار) نیز به‌کار گرفته‌اند.

آی مک پرو اپل

چه بروز Kernel Panic طی مدت اخیر به‌دلیل خطا در عملکرد تراشه‌ی T2 و سیستم‌عامل اختصاصی آن باشد، چه این تراشه ارتباطی با مشکلات اخیر آی‌مک پرو نداشته باشد، به‌نظر می‌رسد که نشانه‌ها و راهکارهای مشکل برای هر کاربر متفاوت است؛ زیرا برخی در شرایط اتصال یک حافظه‌ به‌صورت Daisy-Chain با این مشکل مواجه می‌شوند و برخی دیگر حتی بدون اتصال هیچ دستگاهی، صفحه‌ی کرنل پنیک را مشاهده می‌کنند. در هر صورت، اپل از مسأله آگاه است و ظاهرا به‌دنبال راهکاری برای آن می‌گردد.

در یکی از پست‌های فروم اپل چنین آمده است:

با نگاهی به جزئیات صفحه‌ی Kernel Panic، می‌توان دریافت که کسی در حال کار روی آن است؛ چرا که روز گذشته نسخه‌ی کرنل از ۱۷.۳.۰ در ماه ژانویه به ۱۷.۴.۰ تغییر کرد و حس می‌کنم کمتر از گذشته با صفحه‌ی کرنل پنیک مواجه می‌شوم، در حالی که کرنل پنیک در گذشته روزی یک یا دو بار رخ می‌داد، اکنون این مشکل یک یا دو بار در هفته بروز می‌کند.

کوپرتینونشین‌ها در پاره‌ای از موارد، دستگاه معیوب را تعویض کرده‌اند؛ اما کاربر در سخت‌افزار جدید هم با مشکلاتی از این دست مواجه شده است. ظاهرا یکی از کاربران با غیرفعال‌سازی تراشه‌ی امنیتی T2، اکنون هیچ‌گونه مشکل مرتبط با Bridge OS را تجربه نمی‌کند، در حالی که کاربر دیگری با ایجاد یک بکاپ Time Machine، وارد شدن به حالت ریکاوری، پاک‌کردن دیسک سیستمی، فرمت آن و بازیابی از Time Machine، مشکل کرنل پنیک را رفع کرده است.

مک بوک پرو اپل / Apple MacBook

اپل توصیه می‌کند که کاربران iMac Pro سیستم‌عامل macOS را وایپ و مجددا بارگذاری کنند، FileVault را غیرفعال کنند و Power Nap غیرفعال کنند و به‌نظر می‌رسد که مورد آخر برای برخی از کاربران کارساز واقع شده است. براساس گزارش‌های موجود در فروم اپل، استفاده نکردن از فرم اتصال Daisy-Chain برای دستگاه‌ها می‌تواند دفعات بروز خطا را کاهش دهد. استفاده نکردن از تبدیل تاندربولت ۳ به تاندربولت ۲، خاموش کردن Power Nap، خاموش کردن Secure Boot، آنلاک نکردن دستگاه با اپل واچ، حذف افزونه‌های متفرقه‌ی کرنل و خاموش کردن تمام گزینه‌های مدیریت انرژی از جمله‌ی راهکارهای کاربران است.

بسیاری از کاربران آی‌مک پرو مدعی هستند که کرنل پنیک تنها شب‌ها و حین Idle بودن دستگاه رخ می‌دهد؛ بنابراین ممکن است وجود مشکلی در حالت Storage / Hibernation یا قابلیت Wake-over-Ethernet زمینه‌ساز این مسأله باشد. برخی دیگر از کاربران نیز تنها در شرایطی با صفحه‌ی کرنل پنیک مواجه می‌شوند که کابل اترنت متصل باشد.

با وجود تمام مشکلات منتسب به iMac Pro و MacBook Pro، نسخه‌ی به‌نمایش درآمده در لاگ‌های خطا نشان می‌دهد که مهندسان اپل درصدد رفع آن‌ها هستند. گفته می‌شود که در به‌روزرسانی macOS 10.13.6 راهکاری برای رفع مشکل کرنل پنیک وجود دارد؛ اما ممکن است این به‌روزرسانی برای کرنل پنیک در حالت Sleep‌ کامپیوتر کارساز نباشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات