روش هایی برای ایجاد محیط کار و کارکنان شاداب

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پول شاید به عنوان تنها یکی از مهم‌ترین جلب رضایت کارکنان محسوب شود اما تنها عامل در افزایش روحیه‌ی افراد و ایجاد محیط‌کاری شاداب نیست.
تبلیغات

در کسب‌و‌کار همیشه گفته می‌شود که هدف جلب رضایت مشتری است. اما آیا تا به‌حال درباره‌ی کارکنان نیز چنین توصیه‌ای شده است؟ تجربه‌های کاری چند ساله حاکی از این است که شادی و روحیه‌ی بالای تیم منجر به ایجاد محیط کاری بهتر، خلاقیت بیشتر و مهم‌تر از همه موجب ایجاد زیرساخت قوی و سالم در کسب‌وکار می‌شود.

قطعا می‌دانید که میان محیط‌کاری شاداب با محیط‌کاری که در آن افراد ناراحت مدام به ساعتشان نگاه می‌کنند، تفاوت‌هایی وجود دارد. در چنین محیط‌هایی کارکنان تنها منتظر اتمام ساعت‌کاری‌شان هستند. کسب‌وکارهایی که روحیه‌ی افراد را بالا نگه می‌دارند، در مقایسه با رقیب‌های خود عملکردشان ۲۰درصد بیشتر است و ۱۲‌درصد بیشتر از آن‌ها بهره‌وری و سوددهی دارند.

انرژی تیم کاری شاداب، آشکار و قابل لمس است. چنین تیمی به‌عنوان ابزاری در جهت به‌کارگیری نیروی‌کار و حفظ آن فعالیت می‌کند. به گفته‌ی شرکت واریدسک، تولید کننده‌ی مبلمان و تجهیزات اداری در آمریکا، امروزه کارکنان زمانی بازده بیشتری دارند که محل‌کار نیازهای آن‌ها را برای پیشرفت تامین کند. قدم اصلی در این راستا، قرار دادن ابزار مناسب در اختیار افراد مناسب جهت رسیدن به هدف مطلوب است. چراکه طراحی و چیدمان محل‌کار باید در جهت ارتقای خلاقیت و بهره‌وری کارکنان و نه مانع انجام کار آن‌ها باشد.

ذهنیت بحران اقتصادی سال‌های گذشته همچنان در ذهن افراد باقی مانده است. به‌طوری که کارکنان در محیط‌های کاری که شرایط مطلوب برایشان فراهم نباشد تمایل به کار ندارند. در نتیجه حفظ بهترین اعضای تیم‌کاری توسط رهبران نیز مشکل‌تر می‌شود. به‌طور متوسط، جا‌یگزینی یکی از کارکنان برای شرکت‌ها هزینه‌ای برابر حقوق ۶ تا ۹ ماه کارکنان را دربردارد.

با آن که پول تنها راه جلب رضایت کارکنان به نظر می‌رسد، اما تنها راه‌حل به شمار نمی‌آید. ۳۶ درصد از کارکنان کاهش دستمزد تا ۵۰۰۰ هزار دلار را به‌شرط کار در محیطی شادتر می‌پذیرند.

بنابراین، تنها روی مشوق‌ها و محرک‌های افزایش سود تمرکز نکنید. به‌جای آن روش‌هایی را به‌ کار ببرید که علت اصلی ناراحتی افراد را در محل‌کار ریشه‌یابی کند و به تغییر شرایط موجود کمک کند.

در این مقاله‌ی زومیت به بررسی ۵ راهکار می‌پردازیم که به افزایش روحیه‌ی کارکنان و تبدیل محیط کار به محیطی شاداب‌تر کمک بسزایی می‌کند.

با کارکنان زمینه‌ی ارتباط و گفتگوهای بلندمدت فراهم کنید

زمانی‌که نیروی‌‌‌ جدید به کار می‌گیرید صادق بودن با آن‌ها بسیار اهمیت دارد. این‌ کار به تداوم اشتغال بلندمدت آن‌ها کمک می‌کند. با ارائه‌ی کامل انتظارها و سیاست‌های شغلی و همچنین راه‌اندازی نیروی جدید در وظایف محوله‌ی روزمره، به حفظ آرامش آن‌ها کمک شایانی می‌کنید. علاوه‌بر این، با انجام این کارها سختی روند انتقال نیروی‌ جدید به محل‌کار با آرامش و اطمینان بیشتری صورت می‌گیرد.

communication

نکته‌ی بسیار مهم این است که این‌گونه سرمایه‌گذاری‌های ارتباطی باید پیش از ورود نیروی‌کار تا مرحله‌ی بکارگیری نیروهای جدید تداوم یابد. به‌روز‌رسانی منظم گفتگوها و انجام مکالمه‌های متمرکز بر آینده با کارکنان دو پیامد مهم دربردارد. با این کار نه‌‌تنها این حس را به آن‌ها انتقال می‌دهید که جزو بخش بزرگی از اهداف شرکت هستند، بلکه موقعیت ارتباط و گفتگو با آن‌ها را نیز فراهم می‌کنید. در چنین فضایی کارکنان مطمئن می‌شوند که می‌توانند مسائل مربوط به شرکت را با مسئولان صادقانه در میان بگذارند. به‌این ترتیب، تمامی مشکلات شرکت قبل از ضرر و صدمه زدنی شناسایی و اصلاح می‌شوند.

روی پیشرفت‌ حرفه‌ای افراد در کار سرمایه‌گذاری کنید

با ایجاد تغییر و تحول‌های مداوم در زمینه‌ی کسب‌و‌کار ضروری است که کارکنان خود را در سطحی بالاتر از میزان خواسته‌هایشان تامین کنید. ۸۷درصد از افراد نسل هزاره (که جوانان دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ را در کشور ما تشکیل می‌دهند) بر این باورند که پیشرفت حرفه‌ای در کار بر عملکرد شغلی تاثیر بسزایی دارد. از نظر آن‌ها در چنین شرایطی کارفرمایان نیز در عرصه‌های مختلف از قبیل پیشرفت رهبری، مربیگری و مشاوره‌ی شغلی آموزش‌های ویژه‌ای را اعمال می‌کنند.

پیشرفت حرفه‌ای در کار بر عملکرد شغلی تاثیر بسزایی دارد

در سال ۲۰۱۶ هزینه‌ی تحصیل کارکنان به ۷۰ میلیون دلار رسید. در همان سال نیز ۶۸ درصد از کارکنان اعلام کردند که پیشرفت و آموزش شغلی مهمترین سیاست ‌کاری است. با قرارگیری این فاکتور در کنار فاکتور اول (ارتباط و گفتگو با کارکنان)، می‌توان به این نتیجه رسید که رهبران باید از روحیه‌ی اعضای تیم تاثیر بپذیرند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهند. به‌طور‌ کلی، رهبران با این کار موجب استحکام و قدرت شرکت نیز می‌شوند.

خلاقیت و ایده‌سازی را به رهبران ارشد انتقا‌ل دهید

در هر ۵۰ میلی‌ثانیه یک نفر بر این جهان تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل است که توجه ویژه به اصالت نام تجاری بیش از پیش اهمیت دارد. باید آن را همانند شاخه‌های دیگر شغل خود قوت ببخشید.

از نظر آدام تامپکینز، بنیانگذار انجمن استعدادهای خلاق شرکت ورکینگ نات ورکینگ، چنانچه موارد مهمی از قبیل اصالت ظاهری، ارتباط‌ها و نام تجاری شرکت طنین انداز نباشد شرکت مورد استقبال افراد قرار نخواهد گرفت. قدم اصلی در ایجاد این فرهنگ سازنده و جذاب، قرار دهی موقعیت‌های خلاق در اختیار رهبران ارشد است.

creativity

چرا این مسئله در افزایش روحیه‌ی کارکنان تا به این حد تاثیرگذار است؟ علت این است که افراد در کنار تجربه‌ی شغلی، کارکردن با نام تجاری به‌خصوص را نیز تجربه می‌کنند. تصورهایی که درباره‌ی شغل خود دارید بسیار مهم است. این تصورها به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه احساسات کارکنان را نسبت به محل کارشان تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر تیم تحت رهبریتان فقط منحصرا از بخش مالی و بازاریابی تشکیل شده باشد امکان دارد در گفتگو‌های پیشرفته با کمبود ایده‌ها و نظرهای افراد مختلف مواجه شوید. اعمال خلاقیت در این گفتگوها از نادیده گرفته شدن مشکلات مهم جلوگیری خواهد کرد.

برای ارائه‌ی کار با کیفیت، کارکنان را تشویق کنید

کارکنان دوست دارند در مقابل وظایفی که به‌خوبی انجام می‌دهند تقدیر شوند. در بیشتر مواقع توجه کارفرمایان فقط به‌سوی کارکنانی است که سرکشی می‌کنند و به کار خود توجهی ندارند. اما دقت کنید که تقدیر آن دسته از کارکنان که گام‌های بلندی در راستای موفقیت شرکت برمی‌دارند موجب افزایش روحیه‌ی این کارکنان می‌شود. ۶۹ درصد از کارکنان بر این باورند که اگر تلاش‌هایشان مورد توجه کارفرما‌یان قرار گیرد با پشتکار بیشتر و سخت‌تر کار خواهند کرد.

praise

تشویق رسمی و غیر رسمی کارکنان و رهبران گروه، فضای کاری را به مدت طولانی تغییر می‌دهد. به‌‌همین دلیل است که ابزارهای بازخوردی کارمندان به پیدا کردن ویژگی‌ها‌ی مورد نظر در افراد و تثبیت آنها قوت می‌بخشد. به‌عنوان یک کارفرما باید تاکنون به کارکنانی که عملکرد بهتر و نقش سازنده‌ای در شرکت دارند بها داده باشید. اطمینان حاصل کنید که خودشان نیز به این توجه ویژه از سوی شما پی‌برده‌اند. در کنار انتقاد‌ سازنده از نیروهای در حال تلاش، اعمال قدری تشویق عملکرد آن‌ها را در درازمدت بهبود می‌بخشد.

انجام وظایف کارکنان را فقط به محل کار اختصاص ندهید

باید به کارکنان این اختیار را بدهید که در صورت نامساعد بودن شرایط محیط کار، آنجا را برای استراحت یا تغییر موقعیتی راحت‌تر به‌طور موقت ترک کنند. ۷۰ درصد از افراد به شغل‌هایی با محیط‌کاری انعطاف‌پذیر علاقه‌ی بیشتری دارند. این در حالی است که ۵۳درصد از دیگر افراد در محیط‌های خارج از اداره بازده بیشتری در انجام کارها دارند.

work out

اشتغال به کار در شرکت‌های بی‌نقصی همانند گوگل که می‌توان در کنار استراحت و سرگرمی روزانه به کار خود ادامه داد ممکن است قدری دست نیافتنی به‌نظر برسد. اما با این حال می‌توانید قدم‌هایی هرچند کوچک در این راستا و برای تغییر محیط کاری خود بردارید. انتقال قرار ملاقات‌های کاری به مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ بهترین راه برای شروع است. اعمال تغییر در نما و ظاهر محل‌کار نیز در بالا بردن خلاقیت تاثیر بسیاری دارد.

در حالی که ممکن است اجرای تمام این نکته‌ها سخت و طاقت‌فرسا به‌نظر برسد اما باید با تدبیر به این روش‌ها بپردازید و آن‌ها را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار دهید. روشی را به کار بگیرید که با شغلتان همخوانی و سازگاری بیشتری دارد. کارکنان از این تغییر در شیوه‌ی کاری لذت می‌برند و خودتان نیز از انعکاس حس خوشایند و جدید آن‌ها لذت بیشتری خواهید برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات