مودم اسنپدراگون ۸۴۵ در تست سرعت اینتل را شکست داد

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام معتقد است که گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، در تست سرعت اتصال به شبکه‌ی سلولی، مودم‌های اینتل را شکست خواهند داد.
تبلیغات

شرکت Ookla، سرعت اتصال به شبکه‌ی سلولی گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام را با گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی اینتل مورد بررسی قرار داده است. اگر تجزیه‌وتحلیل و نتایج بیش از یک میلیون بار تست سرعت انجام‌شده توسط Ookla دقیق و درست باشد، به جرات می‌توان گفت که گوشی‌های هوشمند اندرویدی که از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام بهره‌ می‌برند، به‌طرز چشمگیری سرعت اتصال به شبکه‌ی بالاتری نسبت به گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اینتل دارند.  

شرکت کوالکام، داده‌های آماری و نتایج تست سرعت را جمع‌بندی کرده است. نتایج تست سرعت، تفاوت فاحش سرعت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ را نسبت به تراشه‌های اینتل نشان می‌دهد. گفتنی است تست‌ها، مدل گوشی آیفونی که آزمایش روی آن انجام شده، مشخص نیست و تنها نتایج کلی ارائه شده‌ است. نتایج کلی نشان می‌دهد که در سرعت اتصال به شبکه‌ی ۴G/LTE در گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵ سرعت بالاتری نسبت به گوشی‌های آیفون مجهز به تراشه‌ی اینتل دارد.  

تست سرعت

شرکت Ookla، به ترتیب ۵۷۰.۰۰۰ و ۴۸۰.۰۰۰ تست، روی گوشی‌های متصل به شبکه‌ی اپراتورهای مخابراتی AT&T و T-Mobile انجام داده است. در شبکه‌ی مخابراتی AT&T، گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، نتایج قابل توجهی را از خود نشان دادند: ۴۰ درصد افزایش سرعت دانلود، ۲۰ درصد افزایش سرعت آپلود و ۲۰ درصد کاهش تاخیر نسبت به گوشی‌های هوشمند آیفون ۲۰۱۷ که مجهز به تراشه‌ی XMM 7480 اینتل هستند، به ثبت رسید. فاصله‌ی بین سرعت دانلود و آپلود تراشه‌ی کوالکام در مقایسه با تراشه‌ی XMM 7360 اینتل مورد استفاده در آیفون‌های ۲۰۱۶ اپل، حدود ۲۰ درصد بالاتر بود.

در شبکه‌ی اپراتور مخابراتی T-Mobile، اسنپدراگون ۸۴۵ توانست ۵۳ درصد افزایش سرعت دانلود و ۳۲ درصد کاهش تاخیر را نسبت به گوشی‌هایی که از تراشه‌ی XMM 7480 اینتل بهره‌مند هستند نشان دهد. در عین حال فاصله‌ی بین سرعت دانلود و آپلود تراشه‌ی XMM 7360 نسبت دو رقمی و فاحشی نسبت به تراشه‌ی کوالکام را نشان می‌داد. سرعت آپلود با تراشه‌ی کوالکام، در هر کدام از اپراتورهای شبکه‌ی مخابراتی مورد تست، بسیار بالاتر است تا جایی‌که سرعت آپلود در شبکه‌ی مخابراتی T-Mobile حدود ۹۷ درصد بیشتر و در شبکه‌ی مخابراتی AT&T حدود ۱۳۵ درصد بیشتر از تراشه‌های اینتل است. 

اینتل

با توجه به این نتایج، کوالکام در وضعیت خاصی قرار دارد. پیش از آنکه کوپرتینونشین‌ها، در مورد هزینه‌ی پتنت با کوالکام درگیر شوند و کار به شکایت قانونی بین‌المللی برسد، کوالکام سال‌ها بود که هر ماه مودم‌های موردنیاز گوشی‌های آیفون را تامین می‌کرد. با این حال کوالکام همچنان تراشه‌ی مورد نیاز Apple را تامین‌ می‌کند و اپل و کوالکام با وجود شکایت‌های اخیر، همکاری خود را ادامه می‌دهند. البته آیفون‌های امروزی به تراشه‌های کوالکام و تراشه‌های با سرعت پایین‌تر اینتل مجهز هستند و روانه‌ی بازار می‌شوند. در واقع کوپرتینونشین‌ها با محدود کردن سفارش‌های خود از کوالکام، بخشی از نیاز خود را از طریق اینتل تامین می‌کنند. با وجودی که کوالکام به‌صورت مستقیم نامی از اپل نبرده، ولی تست‌های سرعت انجام‌شده و نتایج Ookla به‌صورت غیرمستقیم کوپرتینونشین‌ها را هدف قرار داده است. کوالکام اعلام کرده است: 

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، اگر گوشی هوشمندی مجهز به تراشه‌های اینتل دارید؛ ممکن است از سرعت پایین اتصال به شبکه سلولی رنج ببرید. سرعت اتصال به شبکه‌ی سلولی گوشی‌های اندرویدی برمبنای تراشه‌ی اسنپدراگون 845، بیشتر از سرعت اتصال به شبکه‌ی سلولی گوشی‌های غیر اندرویدی مجهز به تراشه‌های اینتل خواهد بود.

این گزارش و تست سرعت در حالی منتشر شد که سامسونگ نیز در یک برنامه‌ی تبلیغاتی به بررسی تفاوت سرعت اتصال به شبکه سلولی گلکسی اس ۹ و آیفون پرداخته است. سامسونگ و کوالکام در روزهایی که اتصال به شبکه‌ی 4G/LTE و هم‌چنین مودم‌های ۴.۸G و ۴.۹G برای کاربران بسیار حائز اهمیت است و به‌سمت سرعت ۵G در حرکت هستیم، به‌طور غیرمستقیم به تفاوت عملکرد و سرعت اتصال به شبکه سلولی پرداخته‌اند و باب جدیدی را برای بحث و گفتگو در این حوزه باز کرده‌اند. ظاهرا سامسونگ و کوالکام، از ابتدای سال ۲۰۱۹، برنامه‌های مشخصی برای توسعه‌ی گوشی‌های با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G دارند، ولی به‌نظر می‌رسد کوپرتینونشین‌ها هنوز هیچ‌گونه اظهارنظر عمومی در مورد استانداردهای جدید اتصال به شبکه ارائه نکرده‌اند و این گمان را به‌وجود می‌آورند که تصور شود گوشی‌های آیفون اپل، قصد ورود به عرصه‌ی اتصال به شبکه‌ی 5G را ندارند.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات