نامرئی شدن یک جسم از تمام زاویه ها برای نخستین بار

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نامرئی شدن، دیگر تنها یک رویا نیست. پژوهشگران دستگاهی ساخته‌اند که با استفاده از بازتاب امواج نور، یک جسم را از تمام زوایا نامرئی می‌کند.
تبلیغات

پژوهشگران موسسه‌ی ملی پژوهش‌های علمی مونترال (INRS)، مقاله‌ای در ژورنال Optica منتشر کرده‌اند که حاوی اطلاعات جزئی در مورد یک رویکرد جدید برای تولید پوشش نامرئی‌کننده است.

دستگاه آن‌ها، پوشش نامرئی‌کننده‌ی طیفی نام دارد. این پوشش، اولین وسیله‌ای است که با دستکاری رنگ (یا فرکانس) امواج نوری که با یک جسم در تعامل هستند، آن را نامرئی می‌کند. خوزه آزانا، نویسنده‌ی مقاله در یک بیانیه‌ی خبری گفت:

نتیجه‌ی کار ما، نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت بزرگ در تلاش برای تولید وسیله‌ای نامرئی‌کننده است.
invisibility cloak

برای فهمیدن روش کار این دستگاه باید قدم‌به‌قدم پیش رویم؛ با مسئله‌ی نور شروع می‌کنیم. مفهومی به‌نام طیف الکترومغناطیسی وجود دارد. این مفهوم شامل تمام فرکانس‌های مختلف تابش الکترومغناطیسی است که نوعی از انرژی محسوب می‌شود. اشعه‌ی ایکس، اشعه‌ی گاما و رادار، همه در این طیف قرار می‌گیرند.

کسی نمی‌تواند اشعه‌ی ایکس را ببیند؛ اما چشم‌ها قادر به دیدن طیف کوچکی از فرکانس‌ها در طیف الکترومغناطیسی هستند. به این نور، نور قابل مشاهده یا نور مرئی می‌گوییم. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این محدوده‌ای از نورها است که ما تحت عنوان رنگ‌ها رویت می‌کنیم؛ بنفش در یک سر طیف و قرمز در انتهای آن قرار دارد. برخی منابع نور دارای بیش از یک فرکانس مشخص هستند. به این منابع، منابع پهنای باند گسترده یا برودباند می‌گوییم و نور خورشید نیز یک نمونه از آن است.

invisibility cloak

وقتی به‌اصطلاح چیزی را می‌بینیم، آن‌چه در حقیقت در حال مشاهده‌ی آن هستیم، تعامل این فرکانس‌های نور و جسم هستند. زمانی‌که نور خورشید به روی یک اتومبیل آبی می‌تابد، اتومبیل فرکانس نور آبی را بازتاب می‌دهد در حالی‌که تمام فرکانس‌های رنگی دیگر به‌سادگی از طریق آن جسم عبور می‌کنند. چشم‌ها، نور آبی بازتاب‌داده‌شده را تشخیص می‌دهند و به این ترتیب فرد، اتومبیل آبی را می‌بیند.

دستگاه پوشاننده‌ی ساخت پژوهشگران INRS از این تعامل استفاده می‌کند. آن‌ها یک جسم را توصیف می‌کنند که تنها نور سبز را بازتاب می‌دهد.

پژوهشگران به‌منظور نامرئی ساختن این جسم از دید انسان، از یک فیلتر طراحی‌شده‌ی خاص استفاده کردند. این فیلتر، فرکانس‌های سبز را به‌طور موقت در طیف پهن‌باند تابانده‌شده روی جسم به فرکانس‌های آبی تغییر می‌دهد. سپس از فیلتر دیگری به‌منظور تغییر دوباره‌ی این فرکانس‌ها و تبدیل به فرکانس‌های سبز در سمت مخالف جسم استفاده کردند.

نتیجه این می‌شود که چشم انسانی، دیگر قادر به دیدن آن جسم نیست.

invisibility cloak

دستگاه پوشاننده‌ی ساخت پژوهشگران INRS در حال حاضر تنها در یک جهت کار می‌کند؛ به این معنا که نیاز است نگاه بیننده، مسیر نور را دنبال کند و از طریق فیلتر اول به‌سمت جسم نگاه کند.

با این‌همه آزانا ادعا می‌کند که این روش از نظر تئوری قادر است اجسام را از هر جهتی نامرئی کند.

این دستگاه در حال حاضر به ایمن‌سازی ارتباطات راه‌دور کمک می‌کند؛ چرا که این مسئله نیاز به استفاده از امواج پهن‌باند برای انتقال داده‌ها دارد. شرکت های مخابراتی می توانند فرکانس های خاصی را در امتداد شبکه‌های فیبر نوری خود نامرئی کنند؛ این موضوع، مانع از استفاده‌ی اشخاص ثالث از نور پهنای باند برای جاسوسی به روی آن‌ها می‌شود. بنابراین این یافته‌ی جدید می‌تواند به‌مخفی‌سازی اطلاعات کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات