در رویداد سالانه جامعه آزاد رایانش ابری مطرح شد: حریم خصوصی محتوا به رسمیت شناخته شود

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
چهارمین رویداد سالانه‌ی جامعه آزاد رایانش ابری ایران در مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد.
تبلیغات

رویداد سالانه‌ی جامعه آزاد رایانش ابری که مهم‌‌ترین بازیگران رایانش ابری ایران در آن حضور داشتند، همراه با کارگاه‌های آموزشی دیروز برگزار شد.

ابر آروان نیز در جایگاه عرضه‌کننده‌ی کامل‌ترین محصولات حوز‌ه‌ی رایانش ابری در ایران، در بخش‌های گوناگون این رویداد حضور داشت.

پویا پیرحسینلو، هم‌بنیانگذار و اسپهبد اجرایی شرکت ابرآروان دراین رویداد به نقاط قوت و ضعفی که در این مسیر پیش‌ِ روی شرکت‌های ابری ایرانی است، اشاره کرد و گفت:

یک نقطه ضعف بزرگ داریم که در کشور قوانین خیلی با فعالیت‌های ما همراستا نیست و بر علیه بخش خصوصی عمل می‌کند، به جای آن‌که از بخش خصوصی حمایت کند. اما ما می‌توانیم با تمرکز بر نقطه‌ی قوت‌مان که تلاش مستمر و پی‌گیرانه و تولید محصول فناورانه است، موفق شویم.

هم‌بنیان‌گذار ابر آروان با اشاره به فرصت‌های از دست رفته‌ی قبلی کشور در شیوه‌ی برخورد با مواردی هم‌چون حمایت دیرهنگام تولید آنتی‌ویروس‌ها، برخورد نادرست با شبکه‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری نادرست در حوزه‌ی سیستم‌عامل، با اشاره به این‌که در حال حاضر، بازار ابری ایران از نظر دانش فاصله‌ی چندانی با لبه‌ی تکنولوژی این صنعت در جهان ندارد، گفت:

اگر بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری مناسب و جدیت، فعالیت خود را ادامه دهد می‌تواند نقطه قوت خود را تقویت کند و اگر امروز بخش خصوصی اقدام جدی در این مسیر نداشته باشد، عقب‌افتادگی اتفاق خواهد افتاد که قابل جبران نخواهد بود. در حال حاضر چند سرویس‌دهنده ابری در ایران داریم که محصولات قابل‌رقابت تولید‌ کرده‌اند و می‌توان از این فرصت استفاده کرد. کیفیت محصول و سرمایه‌گذاری در کنترل خود شرکت‌هاست و باید با تکیه بر این توانمندی‌ها، با قدرت به بازار جهانی ورود کنیم.

وی یکی از خواسته‌‌های بخش خصوصی و به‌ویژه حوزه‌ی ابری را به رسمیت شناختن بیزینس پلتفورمر اعلام کرد و گفت:

درخواست ما از حاکمیت این است که در پس هر اتفاق و مشکلی که پیش می‌آید، برای پلتفرم مجازات در نظر گرفته نشود و حریم خصوصی محتوا (content privacy) به رسمیت شناخته شود. کیفیت محصول و سرمایه گذاری در کنترل خودمان است و می‌توانیم با قدرت به بازار جهانی ورود کنیم.

پیرحسینلو در ادامه‌ی صحبت‌هایش با اشاره به گزارش موسسه BSA، سهم بازار رایانش ابری را در دنیا ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زد و اعلام کرد که سهم بازار ایران از کل این حوزه به یک تا ۱.۵ درصد سهم می‌رسد و اگر شرکت‌های ایرانی نتوانند در این زمینه موفق عمل کنند، شرکت‌های خارجی این بازار را خواهند گرفت.

وی همچنین اعلام کرد که در دنیا ۸۶ درصد به‌سوی استفاده از سرویس‌های ابری روی آورده‌اند، اما این رقم در ایران به ۲۰ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش وی، ژاپن، استرالیا و آمریکا و سنگاپور در رده‌ی بهترین کشورها برای فعالیت در زمینه‌ی حوزه‌ی ابری به‌شمار می‌روند. اما یکی از دلایلی که ژاپن توانست این رتبه را به خود اختصاص دهد‌؛ پهنای باند مناسب و از سوی دیگر قوانین مستحکم در این زمینه بود. در این میان، اندونزی در این زمینه به‌شدت سقوط کرد و آن هم دلیلی جز دخالت حاکمیت در حوزه‌ی مورد ذکر نداشت؛ چرا که کم کم قوانین سختگیرانه‌ای برای این حوزه در نظر گرفته شد.

وی اعلام کرد که تجربه ثابت کرده که امروز اگر نتوانیم عقب ماندگی‌های‌مان را جبران کنیم، فاصله‌‌مان از فناوری‌های دنیا بسیار بیشتر خواهد شد و بخش خصوصی با تکیه بر نقاط قوت خودش که تولید محصول با کیفیت، افزایش سرمایه و ورود به تجارت بین‌الملل است باید بر نقاط ضعف که همان محدودیت‌های حاکمیتی است غلبه کند و با شتاب پیش برود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات