بیکسبی سامسونگ در دو رقابت جهانی هوش مصنوعی بالاترین امتیاز را کسب کرد

سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بیکسبی سامسونگ در دو رقابت حوزه‌ی هوش مصنوعی موفق به کسب بالاترین امتیاز شد. آیا بیکسبی سامسونگ می‌تواند به‌زودی بسیار هوشمندتر از قبل شود؟
تبلیغات

با توجه به پیشرفت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر و رسیدن آن به وضعیتی نسبتا ثابت، تولیدکنندگان به انواع مختلفی از ویژگی‌ها و راهکارهای جدید توجه نشان می‌دهند تا بتوانند محصولات خود را همواره در حال رشد و توسعه نگه دارند. هر سال شاهد معرفی فناوری‌های توسعه‌یافته‌تری هستیم تا در نهایت صنعت گوشی‌های هوشمند زنده و سرپا نگه داشته شود.

علاوه‌بر حوزه‌ی سخت‌افزار، در بخش نرم‌افزاری نیز شاهد تلاش‌های بسیاری برای توسعه‌ی سیستم‌ها هستیم. در بخش نرم‌افزاری،  هوش مصنوعی توانسته است تا توجه بسیاری را به خود جلب کند. امروزه تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند از دستیار هوشمند بهره می‌برند و هر تولیدکننده‌ای در تلاش است تا دستیار مجازی هوشمندتر، سریع‌تر و کاربردی‌تری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

هوش مصنوعی

سامسونگ، دستیار هوشمند بیکسبی را به‌همراه گوشی گلکسی اس ۸ معرفی کرد. در آن زمان کاربران از ویژگی‌های پایه‌ی دستیار هوشمند رضایت نداشتند؛ اما سامسونگ خود را متعهد می‌دانست تا تمام تلاش خود را برای توسعه‌ی بیکسبی به کار بندد؛ به‌طوری که کره‌ای‌ها در تمام دستگاه‌های بالارده‌ی خود، دکمه‌ای سخت‌افزاری را برای بیکسبی اختصاص می‌دهند.

در اوایل سال ۲۰۱۸، سامسونگ اعلام کرد که اکنون بیکسبی به‌اندازه‌ای کاربر دارد که این شرکت روی توسعه و تبدیل کردن آن به دستیار هوشمندی فوق‌العاده و استثنایی تمرکز کند. در این بین با توجه به برنده‌شدن نرم‌افزار جدید مرکز هوش مصنوعی سامسونگ، موسوم به ConZNet (Context Zoom-in Network) در دو رقابت جهانی درک مطلب ماشینی، می‌توان چنین تصور کرد که کره‌ای‌ها به وعده‌ی خود عمل کرده‌اند.

 MARCO (MAchine Reading Comprehension)مایکروسافت و TriviaQA دانشگاه واشینگتن، رقابت‌های درک مطلب ماشینی هستند که در آن‌ها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی خواسته می‌شود تا درخواست‌های واقعی حاصل از نمونه‌های پرسش‌وپاسخ را پردازش کرده و پاسخ مناسبی را برای این درخواست‌ها فراهم کنند. علاوه‌بر این، در هر دو مسابقه، الگوریتم‌های هوش مصنوعی باید، اسناد پژوهش‌محوری، نظیر مقالات خبری یا پست‌های بلاگ را بنویسند.

در رقابت MS MARCO، الگوریتم هوش مصنوعی باید به یک پرسش تصادفی حاصل از موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت پاسخ دهد. ۱۰ سند از فضای وب در اختیار الگوریتم قرار می‌گیرد و سپس از آن خواسته می‌شود تا پاسخی را ارائه دهد، این پاسخ باید مرتبط با پرسش تصادفی بوده و نزدیک به گفتار و نوشتار انسان‌ها باشد.

هوش مصنوعی

TriviaQA مجموعه‌ای مبتنی بر درک مطلب با بیش از ۶۵۰ هزار گروه پرسش - پاسخ - مدرک محسوب می‌شود، این مجموعه شامل سوالات پیچیده و ترکیبی با واژگان متغیر است و یافتن پاسخ سؤالات آن مستلزم استفاده از منطق Cross-Sentence خواهد بود؛ البته الگوریتم هوش مصنوعی باید پرسش مورد نظر را درک کند، پاسخی کوتاه و مرتبط ارائه دهد، سپس مدرکی برای پاسخ خود در اختیارمان بگذارد. TriviaQA با دو الگوریتم معیار، شامل یک الگوریتم ابتدایی هوش مصنوعی و دیگری شبکه‌ی عصبی پیشرفته مورد آزمون و بررسی قرار گرفته است. رتبه‌ی عملکردی این دو برنامه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی به‌ترتیب ۲۳ و ۴۰ درصد شد؛ در حالی که امتیاز عملکرد هوش انسان در چنین آزمونی حدود ۸۰ درصد است؛ بنابراین هوش مصنوعی هنوز جای کار دارد.

ConZNet سامسونگ توانست در هر دو رقابت رتبه‌ی اول را از آن خود کند؛ اما باید توجه داشت که الگوریتم سامسونگ تنها بین تاریخ‌های ۱۴ ژوئن (۲۴ خردادماه) تا ۴ جولای (۱۳ تیرماه) رتبه‌ی نخست رقابت MARCO را در اختیار داشت و پس از این تاریخ، الگوریتم VNET Baidu NLP رتبه‌ی نخست را از آنِ خود کرد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که این نتایج آیا برای کاربران و مصرف‌کنندگان هم معنا و مفهومی دارد؟ جیهی کیم، سرپرست لابراتوار ادراک زبان از واحد پژوهش سامسونگ می‌گوید واحد تحقیقاتی او، تاکنون همایش‌های مختلفی در زمینه‌ی کاربرد هوش مصنوعی با مهندسان واحد لوازم خانگی و گوشی‌های هوشمند برگزار کرده است. از آنجایی که سامسونگ به توسعه‌ی اکوسیستم اینترنت اشیاء با بیکسبی بسیار اهمیت می‌دهد، می‌توان تصور کرد که این همایش‌ها با چه محوریتی برگزار می‌شدند.

علاوه بر این، دپارتمان‌های خدمات‌ مشتری نیز به این موضوعات بسیار علاقه‌مند هستند. نحوه‌ی عملکرد و استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ConZNet منجر به بهبود کاربری و استفاده از چت‌بات‌ها (Chatbot) می‌شود. البته باید بگوییم، هنوز مشخص نیست که چه زمانی شاهد ارتقاء پیدا کردن محصولات تجاری سامسونگ با این الگوریتم خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات