کوالکام اسنپدراگون 850 را به‌صورت اختصاصی برای کامپیوترهای ویندوز 10‌ معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کوالکام روز گذشته، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ را به‌صورت اختصاصی برای کامپیوترهای ویندوزی معرفی کرد، این پردازنده نسخه‌‌ای ارتقاءیافته از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ محسوب می‌شود.
تبلیغات

کوالکام روز گذشته، پردازنده‌ی موبایل جدیدی موسوم به اسنپدراگون ۸۵۰ معرفی کرد، این پردازنده از قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که بر مبنای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ طراحی شده‌اند. اسنپدراگون ۸۵۰ به‌صورت اختصاصی برای کامپیوترهای ویندوزی و دستگاه‌های هوشمند کوچک‌تر توسعه داده شده است. 

مایکروسافت و کوالکام در نخستین تلاش مشترک خود برای توسعه‌ی کامپیوترهای ویندوز ۱۰ مبتنی بر آرم، در دستگاه‌های Envy x2 اچ‌پی، Miix 630 لنوو و NovaGo‌ ایسوس، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را به‌کار گرفتند؛ اما تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ نخستین پردازنده‌ای خواهد بود که به‌صورت اختصاصی برای استفاده در دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ طراحی شده است.

اسنپدراگون ۸۵۰: ویژگی‌های جدید

اسنپدراگون ۸۵۰ نسبت به تراشه‌ی موبایل اسنپدراگون ۸۳۵ فعلی، فرکانس بالاتر و هم‌ترازی بهتر هسته‌ها را برای دستگاه‌های ویندوزی به ارمغان می‌آورد. اسنپدراگون ۸۵۰ نسبت به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به‌کاررفته در «کامپیوترهای همیشه متصل» فعلی، بهبودهای زیر را به همراه دارد:

  • ۳۰ درصد بهبود در عملکرد
  • ۲۰ درصد بهبود در مصرف باتری و بهره‌وری
  • ۲۰ درصد افزایش سرعت LTE گیگابیتی
اسنپدراگون 850

بهبودهای یادشده در عملکرد و دوام باتری به‌لطف پردازشگر سیگنال دیجیتال جدید هگزاگون ۶۸۵، پردازنده‌ی مرکزی Kryo 385 و مودم ال‌‌تی‌ای جدید X20‌ حاصل شده‌اند. مودم بهبودیافته‌ی X20 به‌لحاظ تئوری می‌تواند از سرعت اتصال بالغ بر ۱.۲ گیگابیت‌ بر ثانیه نیز پشتیبانی کند؛ درحالی‌که مودم X16 به‌کاررفته در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در بهترین حالت می‌تواند به سرعت ۱.۰ گیگابیت‌ بر ثانیه دست پیدا کند.

بسیاری از ماژول‌های اسنپدراگون ۸۵۰ با اسنپدراگون ۸۴۵، تراشه‌ی موبایل بالارده‌ی فعلی کوالکام، یکسان است؛ اما اسنپدراگون ۸۵۰ فرکانس بالاتری دارد و به‌لطف فضای خنک‌سازی بزرگ‌تر، باتری‌های حجیم‌تر و درایورهای متفاوت در کنار سخت‌افزار منحصربه‌فرد دستگاه‌های ویندوزی، سازگاری بیشتری با ویندوز ۱۰ دارد؛ به‌عنوان مثال، پردازنده‌ی مرکزی Kryo 385 با نمونه‌ی به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸۴۵ یکسان است؛ اما به‌جای حداکثر فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز، می‌تواند به فرکانس بیشینه‌ی ۲.۹۵ گیگاهرتز دست پیدا کند. خاطرنشان می‌کنیم که حداکثر فرکانس پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ معادل ۲.۶ گیگاهرتز است.

علاوه‌ بر موارد یادشده، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ پشتیبانی از کیت توسعه‌‌ی یادگیری ماشینی مایکروسافت و هوش مصنوعی را نیز با خود به همراه دارد؛ بنابراین آن دسته از توسعه‌دهندگانی که به استفاده از هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های خود تمایل دارند، می‌توانند از شتاب‌دهی سخت‌افزاری اسنپدراگون نیز بهره‌مند شوند.

اسنپدراگون ۸۵۰: بهبودهای صوتی و بصری

 کوالکام با تراشه‌ی جدید خود تمرکز ویژه‌ای روی حوزه‌ی سرگرمی دارد، این پردازنده هم‌اکنون از فناوری‌های پیشرفته‌ی صوتی Aqstic و aptX Audio‌ کوالکام بهره می‌برد. سیستم Aqstic کوالکام از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری استاندارد یا پورت USB Type-C قابل استفاده است. فناوری‌های یادشده، قابلیت‌های زیر را برای کاربر به ارمغان می‌آورند:

  • صدای فراگیر مجازی
  • فرمت بومی Direct Stream Digital یا DSD
  • دامنه‌ی دینامیکی بالا در کنار اعوجاج هارمونیک کل + نویز بسیار پایین (THD + N)
  • پشتیبانی از aptX HD

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ توانایی پخش ویدیوهای 4K دارد؛ اما پردازنده‌ی جدید کوالکام امکان ثبت ویدیوی 4K UHD نیز فراهم می‌کند و این موضوع گامی دیگر در جهت ایجاد زمینه برای تولید بهتر محتوا محسوب می‌شود. در نهایت طبق اعلام کوالکام، اسنپدراگون ۸۵۰ از خروجی نمایشگر دوم نیز پشتیبانی می‌کند؛ بنابر این کاربران در آینده می‌توانند از کامپیوترهای مبتنی بر آرم در سناریوهایی با چند نمایشگر نیز بهره‌مند شوند.

به پلتفرم رایانش موبایل خوش آمدید

کوالکام به‌لطف اسنپدراگون ۸۵۰ در حال گذار از «پلتفرم کامپیوترهای شخصی موبایل» با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به سمت حوزه‌ی جاه‌طلبانه‌تر «پلتفرم رایانش موبایل» است. کوالکام به نیابت از شرکای تجاری خود، سخت‌افزار جدیدی معرفی نکرد؛ اما منطق موجود در پس چنین گذاری، به حرکت شرکت‌های تولیدکننده به سمت دستگاه‌هایی فراتر از لپ‌تاپ‌ها و محصولات هیبریدی ۲ در ۱ بازمی‌گردد.

پلتفرم رایانش موبایل کوالکام

کوالکام معتقد است که انعطاف بالای عبارت «پلتفرم رایانش موبایل»، امکان ساخت «دستگاه‌هایی با فُرم‌فکتورهای نوآورانه‌تری» را فراهم می‌کند. تاکنون دستگاه‌های هیبریدی ۲ در ۱ با نمایشگرهای ۱۲ اینچی را تجربه‌ کرده‌ایم؛ اما دلیلی وجود ندارد که شرکت‌هایی مانند دل، اچ‌پی یا لنوو قادر به ساخت دستگاه‌های کوچک‌تر ۸ اینچی، دستگاه‌هایی با نمایشگر دوگانه یا هر محصول رادیکالی دیگری نباشند.

اسنپدراگون ۸۵۰: مشخصات فنی

اگرچه اسنپدراگون ۸۵۰ پیچیدگی‌های بسیاری دارد؛ اما خوشبختانه مشخصات فنی کامل این تراشه را در اختیار داریم:

مشخصات فنی اسنپدراگون ۸۵۰

مودم

اسنپدراگون X20

حداکثر سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب ۱.۲ گیگابیت‌ بر ثانیه و ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه

پردازنده‌ی مرکزی

Kryo 385

هشت هسته‌ با فرکانس بیشینه‌ی ۲.۹۶ گیگاهرتز

واحد پردازش گرافیکی

آدرنو ۶۳۰

Open GL ES 3.2 ،Open CL 2.0 و DirectX 12

پخش ویدیوی UHD Premium و ان‌کُد 4K با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

ان‌کُد ویدیو اسلوموشن HEVC فول اچ‌دی با نرخ ۱۲۰ فریم‌ بر ثانیه

H.264 (AVC) ،H.265 (HEVC) ،VP9 و دیسپلی‌پورت از طریق USB-C

پردازشگر سیگنال تصویر

اسپکترا ۲۸۰

پشتیبانی از دوربین تکی ۱۶ مگاپیکسلی HFR با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه

دوربین دوگانه‌ی ۱۶ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

دوربین تکی ۳۲ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

کاهش نویز مالتی فریم با لرزش‌گیر تصویر شتاب‌یافته

فوکوس خودکار هیبریدی با پشتیبانی از تشخیص فاز دوگانه

ثبت ویدیوی UHD Premium با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه

وای‌فای

802.11ad Multi-Gigabit

وای‌فای یکپارچه‌ی 802.11ac 2x2 با MU-MIMO

۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶۰ گیگاهرتز

بلوتوث

بلوتوث نسخه‌ی ۵

فناوری شارژ

+Qualcomm Quick Charge 4

تاریخ عرضه

گفته می‌شود که دستگاه‌های ویندوزی جدید مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار خواهند شد.

دلیل اهمیت اسنپدراگون ۸۵۰ چیست

از زمان رونمایی مایکروسافت و کوالکام از پروژه‌ی «ویندوز ۱۰ مبتنی بر آرم» در سال ۲۰۱۶، سؤالات بسیاری در خصوص سازوکار این پروژه و تعهد دو شرکت به آن پیش آمد. به یاد داشته باشید که اسنپدراگون ۸۵۰ نسخه‌ی اصلاح‌شده‌‌ای از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ محسوب می‌شود، بسیاری از ماژول‌های دو پردازنده یکسان است. در حقیقت گفته می‌شود که در فرآیند توسعه‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ در داخل کوالکام از آن با عنوان Snapdragon 845s یاد می‌شود.

اما اسنپدراگون ۸۵۰ نخستین تراشه‌ی مبتنی بر معماری آرم محسوب می‌شود که به‌صورت اختصاصی برای اجرای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ طراحی شده است؛ پردازنده‌ی مرکزی فرکانس بالاتری دارد، هسته‌ها براساس سازوکار ویندوز ۱۰ بهینه شده‌اند و اکنون درایورهای ویندوز از تمام قابلیت‌های تراشه پشتیبانی می‌کنند. یک مثال بارز، پشتیبانی از هوش مصنوعی با شتاب‌دهی سخت‌افزاری است؛ قابلیتی که کیت توسعه‌ی یادگیری ماشین مایکروسافت را به گزینه‌‌ای جذاب برای توسعه‌دهندگان بدل می‌کند. ویرایش عکس، بررسی گرامری و دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون می‌توانند به‌صورت مستقیم از توانایی‌های اسنپدراگون ۸۵۰ بهره ببرند و این موضوع، فرصت‌های بسیاری فراهم می‌کند.

کامپیوترهای همیشه متصل

کوالکام با کامپیوترهای مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵، وعده‌ی «عمر باتری فراتر از تمام روز» می‌داد؛ اما اکنون با اسنپدراگون ۸۵۰ مدعی «چندین روز شارژدهی» است. مودم X20 نه‌تنها سرعت LTE را به‌لحاظ تئوری بالا می‌برد؛ بلکه دسترسی آن به بازارهای بیشتری را فراهم می‌کند؛ زیرا بیشتر اپراتورها از محدوده‌ی ۱۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و این مودم به LAA پایین‌تری نیاز دارد. به‌لطف تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۰، شاهد نوآوری‌های بیشتری از سوی تولیدکنندگان در زمینه‌ی ساخت دستگاه‌هایی با فُرم‌فکتورهای متفاوت خواهیم بود. در جریان معرفی اسنپدراگون ۸۵۰ اشاره‌ای به اندرومدا، تبلت مورد انتظار مایکروسافت با نمایشگر دوگانه نشد؛ اما احتمال استفاده‌ی اندرومدا از این پردازنده بسیار بالا به‌ نظر می‌رسد. تبلت جدید مایکروسافت احتمالا پاییز امسال از راه می‌رسد و این تاریخ با زمان در دسترس قرار گرفتن اسنپدراگون ۸۵۰ هم‌خوانی دارد.

در نهایت خاطرنشان می‌کنیم که طبق اعلام کوالکام، رونمایی از اسنپدراگون ۸۵۰ تنها آغازی برای «تلاشی چندین ساله» است. شایعات حکایت از عرضه‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون ۱۰۰۰ با هسته‌های جدید Cortex-A76 و توان پردازشی هم‌سطح با Core i5 اینتل در سال ۲۰۱۹ دارند؛ بنابراین این پردازنده زمینه را برای ساخت لپ‌تاپ‌هایی با عملکرد هم‌سطح پردازنده‌های اینتل و مزایای معماری ARM فراهم خواهد کرد. گفته می‌شود که حتی دل نیز به‌دنبال عرضه‌ی دستگاه موبایل با نمایشگر دوگانه است؛ بنابراین به‌ نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای طرفداران مایکروسافت و سیستم‌عامل محبوب آن، بسیار هیجان‌انگیر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات