انویدیا از هوش مصنوعی جدید خود با هدف هوشمندی بیشتر ربات‌ها رونمایی کرد

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا در جریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۸، از هوش مصنوعی جدید خود با هدف هوشمندی بیشتر ربات‌های خودکار رونمایی کرد.
تبلیغات

بی‌شک انویدیا در سال‌های اخیر، بخش جدایی ناپذیری از انقلاب هوش‌مصنوعی بوده و با پردازنده‌های خود، زمینه‌های لازم برای تحقیق و توسعه‌ را در این حوزه فراهم آورده است. حال این شرکت آینده را متصور می‌شود و در جریان رویداد کامپیتوکس ۲۰۱۸ از دو محصول جدید خود با نام‌های انویدیا ایزاک و جتسون خاویر رونمایی کرد که به‌ترتیب، پلتفرم جدید توسعه‌ و رایانه‌ی هوشمند هستند و هر دو آمده‌اند تا قدرت‌بخش ربات‌های خودکار باشند.

مدیرعامل انویدیا، جنسن هوآنگ می‌گوید که ایزاک و جتسون خاویر با هدف حضور در مرحله‌ی بعدی نوآوری‌های هوش‌مصنوعی طراحی شده‌اند؛ مرحله‌ی گذار از نرم‌افزارهای ابرمحور به ربات‌های که در دنیای حقیقی حرکت می‌کنند. 

هو‌آنگ بیان کرد:

ترکیب هوش‌مصنوعی با سنسورها و محرک‌ها، تشکیل‌دهنده‌ی واحد هوشمند نسل جدید ماشین‌های خودکار خواهند بود. [بالاخره] یک‌روزی، میلیاردها ماشین هوشمند در روند تولید، تحویل مرسولات، انبارداری و... استفاده خواهند شد.

اما پلتفرم ایزاک شامل مجموعه ابزارهای نرم‌افزاری است که روند توسعه‌ی و آموزش به ربا‌ت‌ها را برای شرکت‌ها تسریع می‌بخشد. این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از API‌ها است؛ API‌های اتصال به دوربین‌ها و سنسورها ۳بعدی، کتابخانه‌ای برای شتاب‌دهنده‌‌های هوش‌مصنوعی که از اجرای روان الگوریتم‌ها اطمینان حاصل می‌کند و محیط شبیه‌سازی جدیدی که برای آزمایش و آموزش بات‌ها در محیط مجازی تدارک دیده شده است. استفاده از این روش به‌مراتب نسبت به شیوه‌ی IRL ایمن‌تر و سریع‌تر است؛ با این حال هنوز هم همخوانی کافی با پیچیدگی دنیای حقیقی را به توسعه‌دهندگان ارائه نمی‌کند.

انویدیا جتسون خاویر / Nvidia Jetson Xaviar

با این وجود، در قلب پلتفرم ایزاک، از رایانه‌ی جدید انویدیا، یعنی جتسون خاویر استفاده شده است که قطعه‌ای فوق‌العاده جمع‌و‌جور از سخت‌افزاری است که شامل تعدادی از اجزای تشکیل‌دهنده پردازنده است. این رایانه دارای هسته‌ی گرافیکی ولتا تنسور، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای آرم ۶۴، دو عدد شتاب‌دهنده‌ی NVDLA برای یادگیری عمیق و پردازنده‌ای برای تصاویر و ویدیو‌های ایستا خواهد بود. در مجموع، جتسون خاویر شامل بیش از ۹ میلیارد ترانزیستور و بیشتر از ۳۰ تریلیون عملیات پردازش در هر ثانیه است. تمام این‌ها مصرف برقی معادل ۳۰ وات دارد که درست نصف میزان الکتریسیته‌ای است که توسط لامپ‌های روشنایی معمول استفاده می‌شود.

هزینه‌ی هر دستگاه رایانه‌ی جتسون خاویر (در کنار دسترسی به پلتفرم ایزاک) ۱۲۹۹ دلار خواهد بود. برطبق ادعای هوآنگ، این رایانه‌ توان پردازشی ورک‌استیشن ۱۰ هزار دلاری را برای کاربران فراهم می‌کند. با توجه به اینکه مشخص نیست این مقایسه با چه پردازنده‌ای انجام شده؛ اما این موضوع که با توجه به قیمت پرداختی، توان بالایی را دریافت می‌کنید، کتمان ناپذیر است.

با این حال، موضوع هیجان‌انگیز به سخت‌افزار انویدیا مربوط نمی‌شود؛ بلکه به ساخته‌های توسعه‌دهندگان ربط خواهد داشت. امروزه ربات‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری مرسوم شده‌اند. حال باید دید که سخت‌افزار جدید انویدیا می‌تواند روند انقلاب هوش‌مصنوعی را تسریع بخشد یا خیر؟ نتیجه هر چه که باشد، این موضوع واضح است که اکنون در ابتدای انقلاب و خیزش هوش‌مصنوعی قرار داریم و در آینده‌ی نزدیک، باید منتظر معرفی محصولات بیشتری از این دسته باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات