رونمایی از حافظه های SSD قدرت گرفته از پردازنده ARM با ظرفیت 16 ترابایت

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت NGD Systems از حافظه‌های Catalina 2 رونمایی کرده است که از پردازنده‌های ARM بهره می‌گیرند و برای استفاده در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مناسب هستند.
تبلیغات

حافظه‌های مکانیکی قدیمی و حافظه‌های SSD امروزی، هر دو از پردازنده‌های داخلی بهره می‌برند. این واحد پردازشی در حافظه‌های مکانیکی، کنترل چرخش هد دستگاه و در حافظه‌های SSD وظیفه رمزنگاری و دسته‌بندی اطلاعات در واحدهای ذخیره‌سازی را دارد. حال شرکت NGD Systems ادعا دارد که با استفاده از پردازنده‌های چند هسته‌ای ARM توانسته است سطح بسیار بالایی از حافظه‌های SSD را تولید کند. برخی از فرایندها مانند کاربردهای گوناگون هوش مصنوعی از جمله یادگیری ماشینی، نیازمند سخت‌افزار بسیار قدرتمندی است و حجم عظیم داده‌ها باید به سرعت پردازش شود و به همین دلیل حافظه‌ پرسرعتی نیاز دارند. حافظه‌های RAM سرعت بسیار بالایی برای چنین پردازش‌های در اختیار دارند اما حجم بسیار بالای داده‌ها که به چندین ترابایت می‌رسد، موجب ایجاد محدودیت در استفاده از حافظه‌های RAM می‌شود. در این میان NGD اعتقاد دارد که محصول جدیدش می‌تواند به عنوان جایگزینی در زمینه مذکور مورد استفاده قرار بگیرد. حافظه جدید این شرکت، Catalina 2 نام دارد که می‌تواند فشار بر روی RAM را در سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کاهش دهد.

کاتالینا ۲ / Catalina 2

حافظه کاتالینا ۲ در اندازه ۲.۵ اینچی رایج ساخته شده و مبتنی بر پلتفرم U.2 است. این محصول با ظرفیت‌های ۴، ۸ و ۱۶ ترابایت عرضه خواهد شد. هم‌چنین نسخه PCIe 3.0 نیز دارای ظرفیت ۳۲ ترابایتی نیز خواهد بود. شرکت سازنده تاکنون اطلاعاتی درباره نوع هسته‌های پردازشی به کار رفته در این حافظه منتشر نکرده است اما گفته می‌توان از این پردازنده در حافظه‌های سه‌بعدی TLC NAND استفاده کرد.

NGD Systems در ماه مارس توانست کد مربوط به الگورتیم هوش مصنوعی شباهت‌یابی فیسبوک را بر روی محصول خود اجرا نماید. این شرکت اذعان دارد که محصولاتش می‌تواند راه حلی برای مشکل افزایش روز افزون حجم داده‌های مورد نیاز برای پردازش باشند. در سوی دیگر اینتل نیز به دنبال هدفی مشابه است و سعی دارد دسترسی سریع به حجم عظیم داده‌ها را توسط حافظه‌های Optane DC Persistent مقدور سازد. اما حتی حافظه‌های نوع NVDIMM نیز نمی‌توانند بیش از ۵ ترابایت داده را بر روی هر واحد، ذخیره‌سازی کنند.

تاکنون اطلاعاتی درباره قیمت محصولات خانواده کاتالینا ۲ مطرح نشده است. به نظر می‌رسد ظرفیت بسیار بالای این محصولات و کاربرد بسیار تخصصی و پیشرفته آن‌ها موجب می شود تا برچسب قیمت بسیار بالایی داشته باشد. شرکت سازنده اعلام کرده است که سازمان‌ها و نهادهایی که نیازمند این محصول هستند می‌توانند به آسانی و به سرعت آن‌ها را تهیه نمایند. هم‌چنین ۳ سال خدمات پس از فروش برای خریداران در نظر گرفته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات