اردوغان خواستار توقف فعالیت اوبر در ترکیه شد

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
همزمان با نبرد قضایی اوبر با رانندگان تاکسی در کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان نیز با جانبداری از رانندگان تاکسی اعلام کرد که باید اوبر ترکیه را ترک کند.
تبلیغات

اوبر پس از آغاز فعالیت در کشور ترکیه، همچون شماری از کشور‌های دیگر درگیر پرونده‌های قضایی شده است. همزمان با بالا گرفتن دعاوی قضایی اوبر با رانندگان تاکسی در کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود اعلام کرد که اوبر باید این کشور را ترک کند.

اردوغان طی سخنان شب گذشته‌ی خود در مراسم افطاری که در استانبول برگزار شد، اعلام کرد که فعالیت اوبر در ترکیه پایان یافته است و مراجع ذیربط باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت این شرکت در پیش بگیرند.

اردوغان تأکید کرد که ترکیه سیستم تاکسیرانی اختصاصی خود را دارا است. وی با اشاره به وزیر کشور ترکیه و نیروی‌های پلیس اعلام کرد که این دو مرجع باید در مورد سرنوشت اوبر تصمیم بگیرند.

اوبر فعالیت خود را از سال ۲۰۱۴ در شهر استانبول آغاز کرد. برآورد انجام‌شده نشان از این دارد که استانبول ۱۷ میلیون نفری با برخورداری از ۱۸ هزار تاکسی زردرنگ، بازار حمل و نقلی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار دارد. پس از ورود اوبر به ترکیه، بسیاری از رانندگان تاکسی‌ زرد در این کشور دست به اعتراض زدند که دلیل اصلی این اعتراضات، کاهش درآمد و سهم از بازار کشور ترکیه بود.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، اوبر در ترکیه تحت گواهی D-2 فعالیت می‌کند که مجوزی برای شرکت‌های حمل و نقل خصوصی است و نه شرکت‌های تاکسیرانی. رانندگان اوبر برای تمدید مجوز خود سالیانه ۷۶۰ دلار پرداخت می‌کنند؛ درحالی‌که مجوز فعالیت هر تاکسی در استانبول ۳۶۰ هزار دلار است.

بر اساس سخنان اردوغان، ارائه‌ی سرویس‌های مشابه تاکسی‌ با استفاده از مجوز D-2 در کشور ترکیه ممکن نیست. با وجود سخنان اردوغان، اوبر همچنان به فعالیت عادی خود در شهر استانبول ادامه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات