نکات آموزنده از زبان بزرگ‌ترین رهبران سیلیکون‌ولی

پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
در مصاحبه با ۱۸ نفر از بزرگ‌ترین رهبران سیلیکون‌ولی مانند بیل گیتس و زاکربرگ پرسیده شده است چه نصیحتی برای خودشان در سنین جوانی داشته‌اند.
تبلیغات

افرادی که امروز به‌عنوان موفق‌ترین چهره‌های دنیای تکنولوژی می‌شناسیم، روزگاری افراد معمولی و شناخته نشده با رویای بزرگ بوده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین سوال‌ها این است که اگر شانس دوباره‌ای به این افراد داده می‌شد تا به عقب بازگردند، چه کاری انجام می‌دادند و به عبارتی چه نصیحتی به خودشان در دوران جوانی داشتند؟

دلیل موفقیت این افراد این است که محصول جدیدی را خلق کرده‌ یا پتانسیل موضوعی را درک کرده‌اند که هیچ شخص دیگری قادر به انجام آن نبوده است. بنابراین نصیحتی که به گذشته‌ی خود دارند بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. شرکت خدمات بازاریابی دیجیتال AdView نقل قول این افراد را از مصاحبه‌هایی که طی این سال‌ها با خبرگزاری‌های مختلف داشته‌اند جمع‌آوری کرده و در قالب یک پست منتشر کرده است. «به خودتان در سن نوجوانی چه نصیحتی دارید؟» سوالی است که از این افراد پرسیده شده است و در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت پاسخ ۱۸ نفر از بزرگ‌ترین رهبران سیلیکون‌ولی را به این سوال می‌خوانیم.

۱- بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت

Bill Gates

دومین مرد ثروتمند دنیا در پاسخ به این سوال که چه نصیحتی برای بیل گیتس ۱۹ ساله دارد گفته است:

به خودم می‌گفتم باهوش بودن، موجودیتی یک بعدی نیست و آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کردم اهمیت ندارد. همچنین می‌گفتم تا قبل از ۴۰ سالگی می‌توانی جهان در حال توسعه را کاوش کنی. من مهارت‌های اجتماعی خوبی نداشتم و نصیحتی برای درست کردن این نقطه ضعف به ذهنم نمی‌رسد. شاید لازم بوده که از نظر دیگران کمی عجیب به نظر برسم و به رشد خود ادامه دهم.

۲- شریل سندبرگ، مدیر فناوری شرکت فیسبوک

Sheryl Sandberg

این سوال در سایت کوئرا مطرح شده بوده و شریل سندبرگ با دقت و حوصله در سه بخش به آن پاسخ داد:

۱- کاری که عاشقش هستی را پیدا کن. زمانی که به کار خود ایمان داشته باشی با شور و اشتیاق آن را انجام خواهی داد. هیچ لذتی بالاتر از این نیست. کارهای مختلف را امتحان کن تا به چیزی که واقعا علاقه داری برسی. بعد از آن مطمئنا موفق خواهی شد.۲- باور داشته باش هر کاری را می‌توانی انجام دهی. این موضوع برای همه و مخصوصا برای خانم‌ها بسیار مهم است. اجازه نده کسی به تو بگوید نمی‌توانی همزمان یک شغل عالی و زندگی شخصی بی‌نظیر داشته باشی. هرموقع شنیدی نمی‌توانی کاری را انجام دهی بدان که می‌توانی و تنها کافی است راه حل آن را پیدا کنی. از خودت بپرس اگر جرئتش را داشتم چه کاری انجام می‌دادم؟۳- هیچ مسیر مستقیمی برای رسیدن به مقصد نیست. اگر دنبال پیدا کردن مسیر مستقیم هستی بدان فرصت‌های بزرگی را از دست خواهی داد. شغل‌ها نردبان صاف و مستقیم نبوده بلکه مانند هزارتو هستند. نیازی نیست کل مسیر را کشف کنی پیشنهاد من این است که همزمان دو هدف داشته باشی.

۳- جک دورسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل توییتر

Jack Dorsey

دورسی در مصاحبه با Y Combinator گفته است:

زمانی که جوان بودم اهمیت ورزش و سلامتی و تأثیر آن روی عقل را نمی‌دانستم. فکر می‌کنم تمام افراط‌هایی که داشته‌ام برای رسیدن به تعادل فعلی‌ام لازم بوده است اما آرزو می‌کنم ای کاش اهمیت بیشتری برای سلامتی خود قائل می‌شدم. یک سبک زندگی سالم‌تر خلاقیت من را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود انسجام فکری بیشتری داشته باشم.

۴- مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک

Mark Zuckerberg

زاکربرگ در جلسه‌ی پرسش و پاسخ شرکت در سال ۲۰۱۵ در پاسخ به این سوال گفت:

فارغ از کاری که انجام می‌دهی، اشتباه‌های زیادی مرتکب خواهی شد. مردم زمان زیادی برای جلوگیری از اشتباه و پشیمانی از آن می‌گذارند. درصورتی‌که نیازی نیست هر کاری را درست انجام دهی.

۵- پیتر سیل، یکی از شرکای فاندرفاندز

Peter Thiel

سیل در مصاحبه با یک مجله‌ی دانشجویی در سال ۲۰۱۵ گفته است:

 قبل از اینکه به پیروزی در رقابت فکر کنی از خودت بپرس آیا پاداش آن را واقعا می‌خواهی یا خیر.

۶- تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل

Tim Cook

تیم کوک بارها در مصاحبه‌های خود در پاسخ به این سوال گفته است:

لذت، در سفر است.

۷- سم آلتمن، مدیرعامل Y Combinator

Sam Altman

آلتمن پاسخ کاملی برای این سوال ارائه داده است:

مردم همیشه در حال تصمیم‌گیری بین رفتن به دانشگاه، کار در شرکت و راه‌اندازی استارتاپ هستند. هر سه راه حل پاسخ درستی است و هر شخصی باید بهترین گزینه را براساس شرایط انتخاب کند. همه می‌خواهند با انتخاب بهترین گزینه در مسیر درست قرار بگیرند. مهم نیست چه راهی را انتخاب می‌کنی، کارهای مختلف انجام بده و با افراد باهوش معاشرت کن. کارهای مختلف می‌تواند شامل انجام پروژه‌ای غیر از تکالیف دانشگاه، راه‌اندازی استارتاپ یا امتحان کردن روش جدید برای فروش محصولات باشد. مهم این است که کاری انجام دهی. اینکه با دوستانت بنشینی و در مورد راه‌اندازی یک وب‌سایت صحبت کنی به هیچ عنوان مفید نیست.

۸- تونی هسیه، مدیرعامل شرکت زاپوس

Tony Hsieh

کارآفرین بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کفش در پاسخ به ایمیل یکی از خبرنگاران گفت:

با خودت در زندگی و محیط کار به شدت رو راست باش. زمانی که این احساس را به دنیا منتقل کنی، به مرور زمان افراد مناسب تو را پیدا خواهند کرد.

۹- جاستین رزنستاین، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Asana

Justin Rosenstein

او در پاسخ به این سوال گفت:

اینکه با هر مشکلی در زندگی احساسی برخورد کنی بسیار ساده است. اینکه فکر کنی مشکلات زیادی وجود دارد و هیچ کاری نمی‌توانی انجام دهی و محکوم به شکست هستی آسان است. اما هر کاری شامل برخی سختی‌های غیرقابل پیش‌بینی است. مشکلات به وجود می‌آیند و برنامه‌ها شکست می‌خورند، در چنین شرایطی هرگز نا امید نشو. کلید اصلی این است که نترسی، با آرامش با هر مشکلی برخورد کنی تا درنهایت به نتیجه‌ای که شایستگی‌اش را داری دست پیدا کنی یا هدف جدیدی مشخص کنی. هرقدر تجربه‌ی بیشتری داشته باشی، چشم‌اندازهای بیشتری را می‌بینی و کمتر در طول مسیر گمراه می‌شوی.

۱۰- آیکا ایوانس، معاون ارشد و رئیس استراتژی شرکت اینتل

Aicha Evans
از اینکه سریع شکست بخوری لذت ببر به جای اینکه زمان زیادی برای عالی بودن صرف کنی یا بدتر اینکه با ترس از کامل بودن فلج شوی.

۱۱- جو جبیا، هم‌بنیان‌گذار شرکت Airbnb

Joe Gebbia
قدم بعدی را بردار.

۱۲- ریچارد برنسون، بنیان‌گذار شرکت ویرجین

Richard Branson

ریچارد برنسون در بخشی از نامه‌ای که به خودش در سن جوانی نوشته، گفته است:

اینکه از دیگران متمایز هستی را یک عیب ندان یا فکر نکن که مشکلی داری. متفاوت بودن بزرگ‌ترین دارایی تو است و کمک می‌کند به موفقیت دست پیدا کنی.

۱۳- جول اسپولسکی، مدیرعامل سایت Stack Overflow

Joel Spolsky

طبقه‌ی گفته‌ی مجله‌ی فوربز، کلاس‌های مردم شناسی در دوران دانشگاه به اسپولسکی کمک کرده است نکات جالبی در مورد مدیریت شرکت‌هایی با هدف خدمت‌رسانی یاد بگیرد. او در پاسخ به سوال گفته است:

اوضاع بهتر خواهد شد. مهم این است که نکات جدید یاد بگیری و چشم‌انداز خود را گسترش دهی.

۱۴- جیمی والز، هم‌بنیان‌گذار سایت Wikipedia

Jimmy Wales

والز در مصاحبه با Fast Company گفت:

فکر می‌کنم یکی از مواردی که هر جوان ۲۱ ساله‌ای باید بداند این است که آن‌ها قادرند با تصمیم‌های خود هزینه‌های زندگی را مدیریت کنند. مدیریت هزینه‌ها یکی از گام‌های جدی به سمت استقلال و رسیدن به آرزوها در آینده است. هرگز برای خرید کالاهای گران از کسی پول قرض نگیر، مگر اینکه بخواهی آن را روی کارهای مهم مانند تحصیل سرمایه‌گذاری کنی. مهم نیس می‌خواهی شغلت را عوض کنی یا رویای کارآفرینی در سر داری. هرقدر هزینه‌های خود را بیشتر کاهش دهی، راحت‌تر به آرزوهای خود خواهی رسید.

۱۵- کاترین مینشو، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل Muse

Kathryn Minshew
کلمه‌ی «نه» معمولا نقطه‌ی شروع است. گاهی اوقات برای انجام بعضی کارها باید عزم و اراده داشت و دست از تلاش نکشید.

۱۶- مت مولنوهگ، خالق WordPress

Matt Mullenweg

مولنوهگ در مصاحبه با Product Hunt گفته است:

نکته‌ای که به تازگی متوجه شده‌ام این است که ده‌ها سال زمان برای ساختن چیزهایی که احساس می‌کنم وجودشان در جهان ضروری است، وجود دارد. یکی از بهترین کارهایی که در گذشته انجام داده‌ام این است که از هرگونه فشار اجتناب کرده‌ام؛ زیرا جوانی یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌ها است. بنابراین بهتر است با چالش‌هایی که در طول زمان با آنها روبه‌رو می‌شوی راحت برخورد کنی.

۱۷- تیم وسترگرن، بنیان‌گذار Pandora

Tim Westergren

او در پاسخ به مجله‌ی فوربز گفته است:

قدر ایده‌هایی که به ذهنت می‌رسد را بدان. کمی تأمل کن و آن‌ها را جدی بگیر. اگر احساس می‌کنی خوب هستند از هیچ تلاشی برای ثابت کردنشان نترس. اغلب مردم کارآفرینی را در توان خود نمی‌بینند. همه‌ی ما دوست داریم در مسیر تعیین شده حرکت کنیم. اما ما یک بار زندگی می‌کنیم بنابراین به جای ترس از تلاش بهتر است از تلاش نکردن بترسیم. هیچ چیز بدتر از این نیست که بگوییم ای کاش در گذشته این کار را انجام داده بودم.

۱۸- الکس جانگ، مدیرعامل SoundCloud

Alex Ljung
هرگز لازم نیست در تلاش اول محصول کاملی با تمام ویژگی‌ها بسازی یا تمام جنبه‌های موضوعی را به طور کامل درک کنی. مهم این است که بهترین محصول را متناسب با شرایط تولید کنی.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات