ریلِی: آنتی گوشی هوشمندی برای کودکان که همچون واکی تاکی عمل می‌کند

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گجت ریلِی یک واکی تاکی هوشمند با قابلیت‌های جذاب است. آیا این گجت می‌تواند آنتی گوشی‌ هوشمند ایده‌آل باشد؟
تبلیغات

برای والدین این تصمیم‌گیری پیوسته سخت‌تر می‌شود: آیا باید برای کودکان گوشی هوشمند گرفت؟ از یک‌سو، با دنیای جذاب گوشی هوشمند همیشه این ترس وجود دارد که فرزندانمان به‌راحتی تبدیل به معتادان دنیای مجازی شوند یا با بی‌توجهی به دنیای اطراف، ذهن و فکرشان در دنیایی اسیر شود که ما از آن بی‌خبر هستیم؛ یا این دنیا را می‌شناسیم و هیچ علاقه‌ای نداریم کودکانمان با آن آشنا شوند و با تصور این‌که در پیچ‌وخم آن سیروسفر می‌کنند، وحشت‌زده خواهیم شد.

اما مسائلی هست که والدین از آن بی‌زار هستند. پدر و مادرها دوست دارند از کودکان خود باخبر باشند و بدانند کلاس اوقات فراغت آن‌ها کی به اتمام رسیده است یا اگر کلاس فوق‌ برنامه‌ای اضافه‌ شده؛ آیا فرزندشان در آن مشغول است. اگر فرزند آن‌ها روزی برای برگشت به خانه دچار مشکل شود، کجا و چگونه می‌توانند او را پیدا کنند؟ فراتر از آن، اگر در طی اردوی مدرسه فرزندشان برای دو هفته بیرون از خانه است، چگونه می‌توانند یک صحبت کوتاه با او داشته باشند تا از اوضاع‌واحوالش بی‌خبر نمانند.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

بین این دو وضعیت خریدن گوشی هوشمند همراه و تسلیم شدن در برابر اصرار فرزندان، تاکنون فرصت‌های کمی برای انتخاب بود. یک راهکار تقریباً شکست‌خورده خرید یک گوشی قدیمی بود که نتیجه آن هنگام باز کردن جعبه گوشی همراه توسط کودکان، فاجعه‌بار است.آمار گم‌ شدن یا شکستن این گوشی‌ها نیز رشد چشمگیری داشت؛ اما خبرهایی به گوش می‌رسد که نویدبخش توجه ویژه تولیدکنندگان گجت‌ به این موضوع است. به نظر می‌رسد آن‌ها متوجه اهمیت این موضوع و فرصت‌های مناسب این بازار روبه‌رشد شده‌اند؛ آیا این مسئله گزینه‌های بیشتری برای اتمام بحث و کشمکش پیش پای والدین و فرزندان می‌گذارد؟

گجت ریلِی متولد شد

 یک گجت جدید از دسته‌ی آنتی گوشی هوشمند (Anti-Smartphone) دستگاهی برای بچه‌ها است که تمام‌ کارهای گوشی همراه را انجام نمی‌دهد. حداقل تا زمانی که کودکان متوجه معنی کلمه آنتی شوند، فرصت دارید با آرامش به زندگی بپردازید. نام این گجت ریلِی (Relay) است.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

ریلی که به اندازه کف دست است، همانند واکی تاکی فقط با یک دکمه اصلی عمل می‌کند. این گجت از طریق شبکه وای‌فای WIFI ، 4G و LTE وظایف خود را انجام می‌دهد؛ پس هر جا که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید این گجت هم کارآمد خواهد بود. ریلی نه صفحه‌نمایش  دارد، نه نمایش‌دهنده پیام کوتاه؛ چراکه اصلاً هیچ دکمه‌ای برای شماره گرفتن روی آن موجود نیست و از آنجاکه برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال طراحی‌ شده است، می‌تواند بسیار مورد استقبال قرار بگیرد. کافی است قبل از هدیه دادن این گجت، با بچه‌ها بنشینید و قسمتی از سریال چیزهای عجیب (Stranger Things) که مایکل را با واکی تاکی بزرگش نشان می‌دهد، تماشا کنید.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

علاوه بر اینکه فرم و عملکرد ساده‌ی این واکی تاکی نوین برای کودکان جذاب است، برای بعضی از پدر و مادرها نیز حس نوستالژیک به همراه دارد که قابل کتمان نیست. قریب به‌اتفاق ما در کودکی مدل ساده‌ی این گجت را ساخته‌ایم. در طراحی یک گجت و موفقیت یک استارت‌آپ، اهمیت دادن به این نکات می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. همین حس نوستالژی ایده مناسبی برای این استارت‌آپ  است تا با داستان من گجت کودکی را ساخته‌ام ،در بازار درخشش بیشتری داشته باشد. پس اگر دیدید دختری کوچک با پدرش در دو سمت خانه مشغول استفاده از این واکی تاکی نوین هستند، هیچ تعجب نکنید. یک نفر از دوستان که کودکش را با این واکی تاکی به خانه مادرش فرستاده بود تا شب را در آنجا بگذراند، متوجه شد علاوه بر کودک که خوشحال و خندان است و حتی در رختخواب از این وسیله جدا نمی‌شود، توجه مادربزرگ نیز به این وسیله جلب شده است. حتی با وجود کمی تأخیر در ارسال صدای این گجت، مادربزرگ نیز استفاده از آن را مفید می‌دانست. او این واکی تاکی را هدیه مناسبی برای روز پدر می‌دانست تا بدین‌وسیله موفق شود نکات لازم را هنگام خرید از فروشگاه به پدربزرگ یادآوری کند. این نکته خیلی برای تولیدکنندگان این تکنولوژی خوشایند است که جامعه هدف این گجت می‌تواند وسیع‌تر از تصور آن‌ها باشد. به‌راحتی می‌توان قبول کرد که در کار پروژه‌های تیمی و کارخانه‌های بزرگ هم‌ جایی برای این گجت وجود دارد.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند
گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

یکی دیگر از جذابیت‌های این آنتی گوشی هوشمند وجود یک کانال اختصاصی است که می‌توانید کل اعضای خانواده را در آن قرار دهید و همه با یکدیگر در مورد موارد مختلف، صحبت کنید، حداقل از فریادهای غذا حاضر است، نجات پیدا خواهید کرد. البته وجود کانال‌های دیگر در این گجت برای صحبت کردن، باعث می‌شود حریم کودکانه فرزندتان و دوستانش نیز حفظ شود. علاوه بر ارتباط داخلی ریلی‌، با گوشی‌های هوشمند iOS ،اندروید و ویندوز نیز می‌توانید با آن در ارتباط باشید. هیچ اطلاعاتی در این دنیای بی‌سیم ضبط نمی‌شود و با اطمینان و خیال راحت می‌توانید با آن صحبت کنید.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

از مزیت‌های دیگر این واکی تاکی نوین قابلیت استفاده از GPS است. شما به‌راحتی می‌توانید محل حضور کودکتان را متوجه شوید. شاید این کار برای فرزندان بزرگ‌تر چندان خوشایند نباشد؛ ولی به فرزندان کم‌سن‌وسال‌تر حس اعتمادبه‌نفس خوبی می‌دهد. سازندگان Relay نیز در تبلیغات خود این مزیت را به‌عنوان یک هدف عنوان کرده‌اند تا دوباره دوران خوش‌ سفرهای کودکانه با دوستان و کشف موقعیت‌های جدید زنده شود. این بار وقتی فرزندمان از خانه بیرون می‌رود و فریاد می‌زند، «برای شام برمی‌گردم!» نگران نمی‌شویم و مدام به عقربه‌های ساعت چشم نمی‌دوزیم. همچنین برای فهمیدن اینکه فرزندتان کجا است، نیازی به ارسال پیامک به اهالی محل نخواهید داشت. با یک نگاه ساده به ویجت GPS گوشی هوشمند خود متوجه می‌شوید که محمد در خانه علی است و بیژن به‌زودی به خانه بازمی‌گردد یا نادر پا را از محدوده مجاز فراتر گذاشته و در حال سر درآوردن از پارک دو محله دورتر است. پس وقت شما برای یادآوری قول و قرارتان در رعایت محدوده سفرهای کودکانه تلف نخواهد شد.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

اگر برنامه این گجت را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید فرزند شما می‌تواند با نگه‌داشتن دکمه تنظیم صدا روی ریلی، یک هشدار به گوشی هوشمند شما ارسال کند تا با او تماس بگیرید. باوجود مزیتی همچون GPS، هنوز هم بعضی از چالش‌ها در استفاده از واکی تاکی ریلی پابرجا است.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

اولین نکته، دکمه قطع‌ در این واکی تاکی وجود ندارد. فرض کنید روز اول «صبای» کوچکتان را با این واکی تاکی نوین به کودکستان بفرستید. به‌محض رسیدن او به کودکستان، یک سناریوی در ابتدا مضحک و در انتها اعصاب‌خردکن شکل می‌گیرد؛ وقتی همسر شما در تمام طول روز مجبور باشد این جملات را بشنود، با این گفته هم‌عقیده می‌شوید.

صبا: سلام مامان... من دارم نقاشی می‌کنم.

مادر: باشه دختر گلم

صبا: مامان ما داریم شعر می‌خونیم

مادر: باشه دخترم

صبا: مامان ما می‌خوایم، بریم سرسره‌بازی کنیم

مادر: باشه

صبا: مامان، مریم می‌خواد سلام کنه.

مریم: سلللللللام

مادر: سلام مریم جان

مینا: سلام. منم مینا، مادر مریم... این ماسماسک چه باحاله! با ماهواره کار می‌کنه؟

مادر: سلام مینا جان. بله با WIFI به گوشی همراه وصل می‌شه. از شبکه 4G و LTE هم استفاده می‌کنه.

صبا: سلام مامان

مادر: سلام

...

گجت Relay با استفاده از فناوری هوشمند و شبکه‌های وای‌فای، 4G و LTE، یک آنتی گوشی هوشمند فوق‌العاده به شمار می‌رود

پس مجبور می‌شوید یک جلسه با کودکتان داشته باشید تا به او بگویید مادرش در طول روز مشغول کارهای خانه یا شرکت در جلسه‌های اداره است و او باید در زمان‌های اورژانسی، با شما یا مادرش، با استفاده از این گجت تماس بگیرد. شاید آن‌وقت متوجه فواید پیامک بشوید و سعی کنید در این واکی تاکی دنبال آن بگردید؛ ولی متأسفانه موفق نخواهید شد. حتی اگر موفق شوید، احتمالاً از اینکه کودکتان هنوز خواندن و نوشتن نمی‌داند، احساس خوشایندی نخواهید داشت.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند
گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

دومین نکته، کوچک بودن واکی تاکی است که فواید زیادی دارد؛ غیر از وقتی‌که در نزد بچه‌ها است. از این به بعد در لیست گمشده‌های بچه‌ها می‌توانید نام  واکی تاکی ریلی را هم بگذارید. البته شرکت سازنده متوجه این نکته شده است و تصمیم گرفته با ساخت گیره یا دستبند واکی تاکی این مشکل را رفع کند؛ منتهی این قطعات را به‌صورت جداگانه به شما ارائه می‌دهد.

سومین نکته، عمر کوتاه باطری واکی تاکی ریلی است. در طول یک روز شارژ باطری کفایت می‌کند؛ ولی شب‌هنگام باید به شارژ متصل شود و این داستان هر شب شما خواهد بود.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

چهارمین نکته، آنتی گوشی هوشمند رله بچه ها را خرسند می‌کند؛ ولی هزینه آن چندان در برنامه‌ها نمی‌گنجد. خرید دو ریلی ۱۴۹ دلار هزینه برمی‌دارد؛ به همراه یک آبونمان ۶.۹۹ دلاری در آخر هر ماه.

گجت Relay یک واکی تاکی هوشمند

اینجا است که شرکت سازنده برای افزودن امکانات مفید و بیشتر به واکی تاکی باید تلاش بکند. ویژگی‌های بیشتری که ما را به‌عنوان والدین نگران در این عصر ارتباطات به آدم‌های خوشحال‌تری تبدیل کند و حقیقتاً پاسخگوی دغدغه‌های والدین برای حل مشکل گوشی هوشمند و آنتی گوشی هوشمند برای کودکان باشد. سازندگان Relay به‌طور مداوم در حال اضافه کردن امکانات و ارتقاء آن هستند. لیست زیر امکاناتی است که در آینده نزدیک به این واکی تاکی اضافه خواهد شد.

بخش پخش موسیقی آنلاین

انجام بازی

ارسال پیام ضبط‌شده

دستیار هوشمند برای کودکان

البته این موارد در نظر فروشندگان عالی است؛ ولی برای پدر و مادر با دغدغه‌هایی که در ابتدا گفتیم، همان خصلت واکی تاکی و آنتی گوشی هوشمند ارزشمندتر و مفیدتر است. درهرصورت وجود چنین گجت های در دنیای فناوری یعنی توجه دقیق‌تر به خواسته‌های مهم که باعث پذیرش و انس بیشتر انسان با ماشین‌های هوشمند از دوران کودکی تا کهنسالی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات