اقداماتی که در زمانی کوتاه فرهنگ‌سازمانی شما را بهبود می‌دهد

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بهبود فرهنگ‌سازمانی از اقدامات مدیرعامل شرکت شروع می‌شود و برخی تصمیمات ساده اما ضروری، مسیر موفقیت آن را هموار می‌کند.
تبلیغات

فرهنگ عالی سازمانی، یک‌شبه ساخته نمی‌شود و به‌طور پیش‌فرض مزیت رقابی شرکت برای دستیابی به اهداف نیست. ساخت و ترویج یک فرهنگ عالی، به تعهد، عمل و نظارت نیاز دارد. شما باید هرروز در مسیر ارزش‌های شرکت به‌سختی کار کنید. اگرچه ساخت یک محیط کار برنده، زمان می‌برد، ولی شما با برخی اقدام‌ها می‌توانید شرکت خود را در جهات مثبت هدایت کنید:

افزایش شفافیت

عدم به اشتراک‌گذاری اطلاعات واضح باعث می‌شود تیم، ابهامات خود را با بدترین گزینه‌های ممکن برطرف کند. به‌عنوان‌مثال کارمندان باخبر می‌شوند که یکی از اعضای بخش خدمات مشتری شرکت را ترک کرده است و شایعه‌ای که فراگیر می‌شود این است: شرکت در حال اخراج تعداد زیادی از کارمندان است!

اطلاعات را به اشتراک بگذارید. در مورد تراز نقدی شرکت صحبت کنید و راه‌های مدیریت آن را توضیح بدهید. هنگامی‌که به‌راحتی در مورد اطلاعات مهم حرف می‌زنید، یک عنصر حیاتی فرهنگ‌سازمانی عالی را آشکار می‌کنید، یعنی به کارمندان نشان می‌دهید که به آن‌ها اعتماد دارید.

Reconfirm the vision

چشم‌انداز شرکت را دوباره توضیح دهید

شاید اعضای اولیه‌ی شرکت، از سوابق برخی پروسه‌ها آگاه باشند و علت بسیاری از رسوم سازمانی را بدانند. اما آیا کارمندان جدیدی که استخدام کرده‌اید، می‌دانند که چرا اصولاً این شرکت را تأسیس کردید؟

شما باید همان‌طور که با سرمایه‌گذاران مذاکره می‌کنید، با شور و انرژی و همچنین دلیل و منطق، برای کارمندان توضیح دهید که چرا این کسب‌وکار را راه‌اندازی کرده‌اید و چرا به ۱۰۰ درصد انرژی تیم نیاز دارید. الهام‌بخش آن‌ها باشید تا آن‌ها نیز همه‌ی  تلاش خود را در اجرای وظایفشان بکار بگیرند.

یک نفر را اخراج کنید!

شما می‌دانید منظور چه کسی است. هر شب، پیش از این که چشم‌هایتان را ببندید با خودتان فکر می‌کنید: «واقعاً چگونه ممکن است؟ چگونه این شخص در شرکت ما شغلی دارد؟»

نگه‌داشتن چنین شخصی در شرکت، این سیگنال را ارسال می‌کند که شما مایلید «متوسط بودن» را تحمل‌کنید. این امر ناقض ارزش‌های فرهنگ‌سازمانی است.

این شخص را طی یک پروسه‌ی انسانی و قانونی اخراج کنید.

 public praise

تحسین عمومی

به این موضوع فکر کنید که بعضی از افرادتان در طول هفته‌ی گذشته، کارشان را بسیار عالی انجام داده‌اند: مثلاً یک قرارداد خوب بسته‌اند، کمک کرده‌اند پولی را صرفه‌جویی کنید یا حسابی را حفظ کنید، یا راه‌حلی برای یک مشکل جدی پیداکرده‌اند.

در سالن مرکزی شرکت، این موفقیت‌ها را اعلام کنید. موفقیت‌های فردی را در جمع کارمندان به اشتراک بگذارید و توضیح دهید که چرا کار این شخص ارزشمند بود. هماره با دیگران، او را تشویق کنید.

احساسات خود را اظهار کنید

ممکن است فکر کنید که به‌عنوان یک مدیر، همیشه در دسترس کارمندان هستید. اما اشتباه می‌کنید. عنوان مدیرعامل ترسناک است و بین شما و کارمندان فاصله می‌اندازد.

به تیم یادآوری کنید که شما هم انسان هستید و آرزوها، رؤیاها و ترس‌های زیادی در مورد این کسب‌وکار دارید. از اشتباهاتی که در مسیر حرفه‌ای خود مرتکب شده‌اید صحبت کنید و اینکه چگونه مشکل را حل کردید و دوباره به اوج برگشتید. در مورد موفقیت‌های خود صحبت کنید، به چه چیزهایی بیشتر افتخار می‌کنید و چرا.

Run a contest

یک رقابت برگزار کنید

در طول ۶۰ سال گذشته، مسابقه‌های تلویزیونی همیشه در میان بالاترین رتبه‌های بینندگان جای داشته‌اند. دلیل این استقبال کاملاً واضح است: مسابقات؛ سرگرم‌کننده‌اند.   

یک هدف مشخص را انتخاب کنید، برای مثال قرار ملاقات‌های تجاری جدید، قراردادهای جدید یا هر هدف دیگری که در اولویت قرار دارد. به هر کارمندی که موفق شود این اهداف را برآورده کند، یک بلیت برنده بدهید. در پایان ماه، به هر کارمندی که بلیت‌های بیشتری داشت، سه روز مرخصی اضافه بدهید. برای نفر دوم یک پاداش نقدی در نظر بگیرید. (یا هر برنامه‌ی پاداش‌دهی مقبولی که به کارمندان انگیزه بدهد.)

مدتی را در بخش فروش بگذرانید

آیا می‌خواهید واقعاً الهام‌بخش کارمندان باشید؟ دست به عمل بزنید و کنار آن‌ها فعالیت کنید.

یک میز در بخش فروش انتخاب کنید و چند ساعت بازاریابی تلفنی انجام دهید. سعی کنید واقعاً چند مشتری جذب کنید. با مشتریان بالقوه صحبت کنید و جلسه‌ی ملاقات با آن‌ها را تنظیم نمایید. نشان بدهید که همه‌ی این کارها، شدنی هستند و بخش فروش یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های هر شرکت است. بدون فروش، کسب‌وکاری هم وجود نخواهد داشت.

تیم را به ناهار دعوت کنید

کدام‌یک از تیم‌های شرکت، کمتر از همه شناخته‌شده است؟ وقتش رسیده که از آن‌ها پشتیبانی کنید.

یک میز در یک رستوران خوب (برای دو ساعت) رزرو کنید. از هزینه کردن نترسید! اجازه بدهید اعضای تیم غذا و دسر خود را انتخاب کنند و سفارش بدهند. عشق خود را به افرادی که هرروز برای شما سخت کار می‌کنند نشان دهید.

culture-building

یک روز مرخصی ویژه

اگر تیم شما در تمام طول این ماه به‌خوبی کارکرده و به آن‌ها افتخار می‌کنید، یک روز به تعطیلات پایان هفته‌ی آن‌ها اضافه کنید.

با کارمندان برتر مصاحبه کنید

سه کارمندی را که در این ماه بهترین عملکرد را داشته‌اند فرابخوانید و طی یک مصاحبه، با گوشی هوشمندتان از آن‌ها فیلم بگیرید. به صحبت آن‌ها خوب گوش دهید: آنچه که بهترین افراد شما دوست دارند و کارهایی که انجام می‌دهند، بهترین الهام‌بخش کارمندان دیگر است.

این ویدیو را در یوتیوب یا رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید.

بازخورد بگیرید

همه‌ی افراد، در هر جایگاهی که هستند هنوز جای پیشرفت دارند، حتی خود شما بنابراین یک ایمیل به‌کل اعضای شرکت بفرستید و از آن‌ها درخواست کمک کنید.

از طریق فرم‌های گوگل یا روش‌های دیگر، ترتیبی بدهید که کارمندان بازخوردهای خود را در مورد نحوه عملکرد شما به‌عنوان مدیرعامل، به‌صورت ناشناس ارائه دهند. چه‌کارهایی را می‌توانید به شیوه‌ی متفاوتی انجام دهید؟ شرکت شما چه عملکرد متفاوتی می‌تواند داشته باشد؟

اگر می‌خواهید فرهنگ‌سازمانی خود را ارتقا دهید، به این توصیه‌های ساده فکر کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات