زوتی دامای X7 / ایکس 7؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
مطالعه 17 دقیقه
در این مطلب به معرفی و برسی فنی دامای X7، همراه با مقایسه آن با کراس‌اورهای مشابه، مثل بی‌وای‌دی S7 و تیگو 7 می‌پردازیم. محصولات برند دامای توسط شرکت زوتی چین تولید می‌شوند و توسط یاران خودرو، عرضه خواهند شد.
تبلیغات

با نگاهی به سال‌های اخیر، به این نتیجه می‌رسیم که روند شاسی‌بلندسواری یا به بیان بهتر، افزایش خرید کراس‌اورها، همزمان با رشد قابل توجه در بازار جهانی، در ایران هم، رو به افزایش است. به گزارش  آمار رسمی، بیشترین عرضه‌ی چینی‌ها در کشور، به جک S5 و ام‌وی‌ام X33 اختصاص دارد که هر دو در کلاس کراس‌اور هستند. چنین شرایطی، فعالان بازار را به سمت واردات خودرو از این گروه، تشویق می‌کند.

حدود ۱۲ سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت می‌کند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کم‌سابقه به نظر می‌رسد، امروزه ۱۵ نوع خودروی مختلف تولید می‌کند که شامل ۹ کراس‌اور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهری است.این شرکت، از نظر کیفیت محصولات، در سطح اول خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. با نگاهی به محصولات مختلف زوتیه، متوجه می‌شویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران زوتیه، الگوبرداری از مدل‌های خارجی را اولویت خود قرار داده‌اند و در بسیاری موارد، از جمله خودروی آریو S300 که توسط سایپا مونتاژ می‌شود؛ حق امتیاز استفاده از یک پلت‌فرم معتبر را، خریداری کرده‌اند.

خودروسازان چینی با تقلید از لکسوس، آکورا و اینفینیتی که به ترتیب، برندهای لوکس زیرمجموعه‌ی تویوتا، هوندا و نیسان هستند، نام‌های تجاری تحت سرپرستی خود را افزایش داده‌اند. زوتی چین هم، صاحب برند دامای (دامی :Domy) است که از نظر کیفیت ساخت و قیمت، در کلاس بالاتری نسبت به دیگر محصولات این گروه خودروساز هستند. دامای X5 و X7، مدل‌های نسبتا جدیدی در سبد زوتی و هردو کراس‌اور هستند. دامای X7، بزرگ‌ترین محصول خودروساز چینی است و سال ۲۰۱۷ به بازار جهانی معرفی شد. زوتی، تلاش می‌کند تا با تولید دامای X7، حضوری قدرتمند در خارج از چین داشته باشد.

واردکننده‌ی محصولات برند دامای در ایران، شرکت یاران خودروی اروند خواهد بود که در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و با واردات خودرو به منطقه آزاد اروند، شروع به کار کرد. لازم به توضیح است، دفاتر اصلی این شرکت در تهران فعال هستند.

طراحی ظاهری و بدنه

 خودروی مورد بحث ما، از نمای بیرونی و درونی، کاملا الهام‌گرفته از مدل مفهومی فولکس واگن کراس کوپه GTE است. هرچند که استفاده از ۲ خط براق کروم در طرفین جلوپنجره، محصولات برند فراموش‌شده‌ی ساب سوئد را هم، یادآوری می‌کند. 

چراغ‌های جلو، حالتی اسپرت و انتقام‌جو دارند که با استفاده از هالوژن‌های کوچک، حس یک خودروی مدرن به بیننده می‌دهند. شاید بتوان با کمی وسواس، شباهت‌هایی بین سبک چراغ‌های دامای X7 و کراس‌اورهای مدرن فولکس‌واگن (مثل تیگوان) دید، اما با جای‌گذاری نورهای اصلی، بین ۲ خط فلزی جلوپنجره، نوعی خلاقیت هم، فراهم شده است. تنها نکته‌ی منفی در طراحی نمای روبروی دامای X7، لوگوی برند سازنده، روی ساختار پلاستیک مشبک سیاه‌رنگ است که با عبارت نوشتاری همراه با حروف انگلیسی، توی ذوق می‌زند.

zotye domy x7

سپر و کاپوت جلو، به لطف خطوط عمیق و ساختار شکسته، حالتی به شدت عضلانی و تقویت‌شده به دامای X7 می‌دهند. درحالی‌که چراغ‌های LED راهنما (فلاشر)، کمی پایین‌تر از چراغ‌های اصلی و در قسمت مربوط به جلوپنجره جاسازی‌شده‌اند، مه‌شکن‌های LED که امروزه در خودروهای مدرن و نسبتا گران‌قیمت بازار جهانی استفاده می‌شوند، روی سپر دامای X7 جاسازی شده‌اند. خطوط روی کاپوت، تقریبا هم‌راستا با چراغ‌های اصلی هستند و در ادامه‌ی آن‌ها، حجم‌دهی سپر شکل‌گرفته است. با استفاده از قطعه‌ای فلزی روی سپر، نوعی تقارن با جلوپنجره تداعی می‌شود که علاوه بر افزایش زیبایی و القای حس یک شاسی‌بلند لوکس به بیننده، فضای خالی این قسمت را، جذاب‌تر نشان می‌دهد. میزان استفاده‌ی دامای X7 از پلاستیک سیاه‌رنگ برای قسمت پایین سپر، در مقایسه با دیگر کراس‌اورهای چینی، نسبتا کم است. این موضوع، X7 را متفاوت از محصولات ارزان‌قیمت و اقتصادی چینی، نشان می‌دهد.

zotye domy x7

از نمای جانبی، خطوط عمیق و برجسته روی بدنه‌ی دامای X7، جلب توجه می‌کنند. هم‌راستا با خط پنجره‌ها، از انتهای خودرو تا نزدیکی چراغ جلو، تورفتگی بزرگی دیده می‌شود. موازی با این قسمت، در امتداد دستگیره‌ها نیز، حجم‌دهی عمیق و کاملا واضحی انجام شده است. علاوه بر خطوط باریک پیرامون چرخ‌ها که این روزها در گلگیر تمامی کراس‌اورهای دنیا دیده می‌شود، پایین بدنه و نزدیک به رکاب دامای X7 هم، شاهد حجم‌دهی قابل ملاحظه‌ای هستیم. طراحان این خودرو، در کنار ظاهر تهاجمی جوان‌پسند، به جزئیات هم توجه نشان داده‌اند و با استفاده از ادوات فلزی نقره‌ای رنگ در قسمت ریل باربند، قابل پنجره‌ها، رکاب، حاشیه‌ی در جلو و گلیگر، حس لوکس به دامای X7 داده‌اند. این خودرو با رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ و حالت شبیه به خودروهای کوپه در انتهای بدنه، یک کراس‌اور مدرن و هماهنگ با طراحی کلاس جهانی به نظر می‌رسد.

از نمای پشت، شباهت دامای X7 با فولکس واگن تیگوان کاملا مشهود است. حالت چراغ‌های عقب و فرم کلی درپوش صندوق، تفاوت چندانی با محصول مشهور فولکس ندارد و صرفا، دارای خطوط شکسته، به جای منحنی است. البته نباید فراموش کرد که ادوات فلزی کروم با ظاهر براق و نقره‌ای رنگ، به بدنه‌ی دامای X7 اضافه شده‌اند تا جذابیت بیشتری به فضای زیر چراغ‌های اصلی عقب و نمای سپر، داده شود. در مجموع، می‌توان از طراحی نمای پشت خودرو، رضایت داشت و با وجود الگوبرداری از فولکس واگن تیگوان، خلاقیت در جاگذاری چراغ ترمزهای سپر و خطوط بدنه را، زیبا ارزیابی کرد.

zotye domy x7

دامای X7، یک کراس‌اور چینی ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شود و حتی در بازار چین، اختلاف قیمت قابل توجهی با جک S5 دارد. این شرایط، توقع خریدار از محصول را بالا می‌برد. از سویی دیگر، طراحی ظاهری دامای X7 می‌تواند برتر از بسیاری کراس‌اورهای سایز متوسط چینی حاضر در بازار ایران، مثل چری تیگو 7 و بی‌وای‌دی S7 ارزیابی شود. این خودرو با ابعادی به طول ۴۷۳۶ میلی‌متر، عرض ۱۹۴۲ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۷۲ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲۸۵۰ میلی‌متر عرضه خواهد شد که با این حساب، نه‌تنها از چری تیگو 7 که از هیوندای سانتافه هم، بزرگ‌تر خواهد بود؛ اما کوچک‌تر از بی‌وای‌دی S7 و S6 است.

طراحی داخلی و کابین

در کمال تعجب، تلاش ما برای دست‌یابی به عکس‌های رسمی و با کیفیت از فضای کابین دامای X7 به نتیجه نرسید. البته، از معدود عکس‌های موجود، می‌توان به مهم‌ترین نکات در طراحی فضای داخلی دامای X7 رسید.

با ورود به کراس‌اور پهن پیکر ساخت زوتی، متوجه شباهت‌هایی آشکار با محصولات رنجرور و همچنین فولکس واگن تیگوان می‌شویم. از سویی دیگر، نباید زیبایی این فضا با طراحی مینیمال و سبک مدرن، نادیده گرفت؛ خصوصا زمانی که می‌دانیم برای خریدار یک کراس‌اور چینی، کپی‌برداری از محصولات مطرح دنیا، نکته‌ی منفی محسوب نمی‌شود و اتفاقا جذابیت دارد. طراحان دامای X7، خروجی‌های تهویه مطبوع را به طرفین نمایشگر انتقال داده‌اند که این موضوع، در شاسی‌بلندهای امریکایی شایع است. به بیان دیگر، حالت جعبه‌ای و فضای خالی در قسمت زیر نمایشگر که در رنجرورو استفاده می‌شود، با خروجی‌های عمودی هوا، ترکیب شده‌ است.

zotye domy x7

مواد به کار رفته در داشبورد دامای X7، رضایت بخش هستند. سطح روی داشبورد، چندان سخت نیست و نزدیک به کراس‌اورهای کره‌ای ارزیابی می‌شود. پوشش زیر داشبورد و داخل درها نیز، هم‌رنگ صندلی‌ها و از مواد نرم ساخته شده است. قسمتی از دستگیره‌ها، قابل داخلی فرمان، نوار داخل در و خط امتداد داشبورد هم، تمام فلزی هستند که این موضوع، حس یک خودروی لوکس را به سرنشین دامای X7 می‌دهد. در مجموع، می‌توان از مواد به کار رفته در فضالی داخلی و خصوصا چرم مصنوعی صندلی‌ها، رضایت داشت.

ابعاد بزرگ دامای X7، راحتی مناسبی فراهم می‌کند. افراد قد بلند، فضای قابل قبولی در اختیار دارند و حتی برای ۵ نفر، مزاحمتی وجود ندارد. صندلی‌های عقب، ۳ نفره طراحی شده‌اند که البته در حالت ۲ نفره با پایین دادن استراحتگاه بازو، راحتی بیشتری خواهند داشت. در صندوق عقب، ۵۷۰ لیتر فضای بار وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، به ۱۴۰۰ لیتر افزایش می‌کند.

zotye domy x7

شاید مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی فضای داخلی دامای X7، مربوط به فرمان و پنل پشت آن باشد. سبک استخوانی با طراحی شکسته در پایین، البته متداول است اما چیدمان کلیدها و ترکیب آن‌ها با ادوات نقره‌ای رنگ، فرمان دامای X7 را متفاوت از دیگر کراس‌اورهای چینی نشان می‌دهد. البته اوج نوگرایی این خودرو، در نسخه‌ی فول‌آپشن با نمایشگر پشت فرمان دیده می‌شود که به کمک آن، می‌توان مدل‌های متنوعی از نشان‌دهنده‌ی سرعت و دیگر اطلاعات را با طرح‌ها و رنگ‌بندی‌ها متنوع، شخصی‌سازی کرد.

پیشرانه و شرایط فنی

در چین دو نوع پیشرانه برای دامای X7 وجود دارد که شامل نمونه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتر و توربوشارژ ۲ لیتر ساخت میتسوبیشی می‌شود. موتور ۱.۸ لیتری دارای قدرت ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر است و نمونه‌ی ۲ لیتری، قدرت ۱۷۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از ۲۴۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. میانگین مصرف سوخت برای دامای X7 با پیشرانه‌ی ۲ لیتری، ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و ادعا شده است که نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد. اطلاعات بیشتری از این خودرو در دسترس نیست؛ اما می‌توان با توجه به وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم و استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، زمانی در حدود ۱۰ ثانیه برای رسیدن آن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تصور کرد.

zotye domy x7

تمامی نسخه‌های دامای X7، فارغ از نوع پیشرانه، صرفا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند. در ایران، قرار است نمونه‌ی ۲ لیتری ۱۷۷ اسب بخار از این خودرو وارد شود. این نسخه، با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه خواهد شد و قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با این حساب، دامای X7 نسبت به بی‌وای‌دی S7 مجهز به پیشرانه ۲۰۳ اسب بخار، قدرت کمتری دارد، اما برتر از چری تیگو 7 با پیشرانه‌ی ۱۴۴ اسب بخار، عمل می‌کند.

امکانات رفاهی

هنوز نمونه‌ی نهایی دامای X7 به کشور وارد نشده است. با این حساب، نمی‌توان از فهرست آپشن‌ها در تیپ‌های مختلف این خودرو، اطمینان داشت. در ادامه، مهم‌ترین امکانات رفاهی دامای X7 در نمونه‌ی فول‌آپشن بازار چین، اشاره می‌شوند.

در نمای بیرونی، رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ با لاستیک‌های برند چیمی گیتی، حضور دارند که با پهنای ۲۳۵ میلی‌متر عرضه می‌شوند. ریل باربند و بال عقب هم، تقریبا در تمامی‌مدل‌های دامای X7 وجود دارد. آینه‌های جانبی، علاوه بر گرم‌کن داخلی و تنظیمات برقی، قابلیت جمع‌شوندگی اتوماتیک دارند. سیستم ورود بدون کلید با تماس انگشت روی دستگیره‌، برای درهای جلو قابل استفاده است.

zotye domy x7

دامای X7 با سانروف بزرگ و پانورامیک عرضه می‌شود. این بخش، می‌تواند به صورت مستقل برای سرنشینان ردیف جلو و عقب، همراه با آفتاب‌گیر جداگانه، استفاده شود. دیگر تجهیز مهم در فضای داخلی خودرو، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی است که بنا به ادعای شرکت وارد کننده، در نمونه‌ی وارداتی، همراه با ناوبری ماهواره‌ای و نقشه‌های ایران، عرضه خواهد شد. دوربین پارک، سیستم صوتی مجهز به ۸ بلندگوی استیل و یک ساب‌ووفر، درگاه USB و AUX، ارتباط بلوتوث با گوشی همراه و امکان برقراری تماس تلفنی، دیگر امکانات رفاهی دامای X7 هستند. ترمز پارک برقی، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سنسور بارارن، سیستم مکش درها، فیلتر هوای ورودی به کابین، تهویه مطبوع دوگانه با خروجی به صندلی‌های عقب، نورپردازی قابل تنظیم LED برای فضای کابین، درپوش صندوق برقی همراه قابلیت بازشوندگی خودکار، آینه وسط الکتروکروم ، دیگر امکانات دامای X7 هستند.

قرار است نسخه‌ی وارداتی این خودرو، علاوه بر صندلی‌‌های چرم، مجهز به گرم‌کن داخلی و تنظیمات برقی برای ردیف جلو باشد. علاوه بر این، امکان ذخیره‌ی حافظه هم برای این قسمت، وجود دارد.

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

اطلاعات کاملی از تست تصادف دامای X7 در دسترس نیست. وب سایت جامع آزمایش ایمنی خودروهای چین (China NCAP) هم، رده‌بندی خاصی برای این خودرو، ندارد. با این حساب، نمی‌توان از میزان استقامت بدنه و مقاومت دامای X7 در برخوردها، صحبت کرد.

zotye domy x7

این خودرو، با ۶ کیسه هوا عرضه می‌شود که شامل ۴ ایربگ برای ردیف جلو و ۲ نمونه‌ی پرده‌ای است. کنترل فشار باد تایرها، نگه‌دارنده‌ی صندلی کودک روی صندلی عقب (ایزوفیکس)، سنسورهای نزدیک شدن به مانع از جلو، عقب و طرفین، حفظ خودرو در شیب و رادار نقطه‌ی کور، مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی دامای X7 هستند. این خودرو، با سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی (BA) ، تقسیم نیروی ترمز (EBD) ، کنترل لغزش (TCS) و مدیریت الکترونیک پایداری (ESC) عرضه می‌شود.

بررسی فنی و مقایسه با رقبا

تقاضا و فروش خوب یک خودرو، ارتباط عمیقی با قیمت نهایی و شرایط فروش رقبا دارد. در ایران، سابقه‌ی شرکت وارد کننده و گستردگی خدمات پس از فروش هم، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که شرکت‌های عرضه کننده با مالکیت طرف ایرانی، اقدام به واردات خودرو می‌کنند و خبری از نظارت دقیق برند تولیدکننده نیست. چنین شرایطی، می‌توان بر فروش دامای X7 تاثیرگزار باشد. از یک سو، گروه خودروسازی زوتی چنی و برند دامای برای مردم ایران، ناشناخته هستند و از سویی دیگر، شرکت یاران خودروی اروند به عنوان واردکننده‌ی دامای X7، شهرت خاصی در بازار داخلی ندارد.

با توجه به نوسانات نرخ ارز، هنگام نگارش این مطلب و اعلام شرکت وارد کننده، قیمت نهایی X7 در محدوده‌ی ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به عدم استقبال چشم‌گیر از کراس‌اورهای برند بورگوارد (که دورگه‌ی آلمانی چینی محسوب می‌شود)، می‌توان ادعا کرد که دامای X7 و بی‌وای‌دی S7، گران‌ترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران باشند. این موضوع، توقع مصرف کننده از این نوع خودروهای نسبتا گران‌قیمت را، افزایش می‌دهد.

zotye domy x7

از نظر ظاهری، نمی‌توان ایراد چندانی به دامای X7 گرفت. نمای روبرو، کاملا اسپرت و جوان‌پسند است، ضمن اینکه به لطف استفاده از قطعات فلزی براق، لوکس و ارزشمند به نظر می‌رسد. از نمای جانبی و پشت هم، با خطوط عمیق و حجم‌دهی مناسب مواجه هستیم که ابهت خودرو را افزایش می‌دهند و عاملی بر جذابیت دامای X7 هستند. رینگ‌های بزرگ ۱۹ اینچ، سانروف و مه‌شکن‌های LED، برای علاقه‌مندان خودروهای لوکس، اهمیت دارند و می‌توانند منجر به جذب مشتری شوند.

از دیدگاه راحتی سرنشینان در فضای داخلی، دامای X7 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو، با فاصله محورهای بیش از ۲.۵ متر ارائه می‌شود که با عرض بدنه‌ی نزدیک به ۲ متر، فراتر از بسیاری شاسی‌بلندهای شناخته شده، مثل هیوندای سانتافه یا چری تیگو 7 عمل می‌کند. پیش‌تر اشاره شد که محصولات بی‌وای‌دی، شامل S6 و S7، به دلیل استفاده از پلت‌فرم لکسوس RX، کمی بزرگ‌تر از دامای X7 هستند؛ اما نباید فراموش کرد که حتی افرادی با قد ۱.۸۵ متر هم، راحتی زیادی در این خودرو دارند و فضای بسیار خوبی در جلوی زانو و بالای سر خواهند داشت.

zotye domy x7

با نگاهی به آمار و مشخصات فنی دامای X7، متوجه می‌شویم که با خودرویی در سطح متوسط مواجه هستیم. هرچند که هنوز، آزمون جاده در شرایط واقعی و همراه با بنزین وطنی روی دامای X7 انجام نشده است؛ اما می‌توان اطمینان داشت که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، زمانی حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ثبت کند. این خودرو، دو دیفرانسیل نیست و البته مناسب رانندگی در شرایط سخت خارج از جاده طراحی نشده است؛ اما به لطف ارتفاع خوب کف تا سطح زمین، کوتاه بودن فاصله‌ی لبه‌ی سپرها از چرخ‌ها در طرفین و لاستیک‌های پهن روی رینگ‌های ۱۹ اینچ، مشکلی برای تردد در دست‌اندازهای عمیق و حرکت آرام در رودخانه‌های با عمق نزدیک به یک متر نخواهد داشت. بنا به اطلاعات موجود در بروشور دامای X7، ورودی هوای پیشرانه در ارتفاع ۹۴ سانتیمتر از سطح زمین قرار دارد و این خودرو می‌تواند با سپرهای استاندارد، از شیب ۲۱.۶ درجه بالا رود.

رانندگی با دامای X7، نرم و راحت توصیف شده است. البته تست و بررسی‌ رسانه‌های مختلف دنیا از این خودرو، کم‌تعداد هستند؛ اما ۲ نکته در آن‌ها وجود دارد. اولین موضوع به ترمزهای قدرتمند دامای X7 اشاره دارد که برای توقف خودرو با وزن ۱۷۳۱ کیلوگرم، مناسب به نظر می‌رسند و در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، کمتر از ۴۰ متر بعد از ترمزگیری، توقف کامل X7 را ممکن می‌کنند. نکته‌ی دوم، عایق‌کاری مناسب کابین و استفاده از مواد باکیفیت است که معمولا در خودروهای چینی دیده نمی‌شود.

از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی، دامای X7 در شرایط خوبی قرار دارد. هرچند که نتایج تست تصادف خودرو، مبهم است اما می‌توان با وجود ۶ کیسه‌ی هوا، سنسورهای متعدد در ۴ طرف خودرو و هشدار نقطه‌ی کور، تا حدودی آسوده خاطر شد. دامای X7، همراه صندلی‌های برقی و مجهز به گرم‌کن داخلی ارائه می‌شود، ضمن اینکه سانروف پانورامیک، پوشش چرم، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، سیستم صوتی قدرتمند، رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ و ریل باربند هم در فهرست امکانات رفاهی آن دیده می‌شود.

در مجموع، می‌توان ادعا کرد که علاقه‌مندان شاسی‌بلندها و کراس‌اورهای پهن‌پیکر، از رانندگی و خرید دامای X7 راضی باشند. هرچند که قیمت نهایی و نرخ ارزش دلار نیز، عاملی تعیین کننده محسوب می‌شود؛ اما در مقایسه با دیگر نمونه‌های چینی موجود در بازار، جذابیت‌های زیادی برای دامای X7 فراهم شده است. این خودرو، برای سفرهای طولانی یک خانواده ۵ نفره، کاملا مناسب است و نیازهای روزانه را با توجه به قدرت متوسط خود، پاسخ می‌دهد. بزرگ‌ترین محصول زوتی، چندان پرشتاب و سریع نیست اما خریدار یک کراس‌اور لوکس چینی را، به شرط ارائه‌ی خدمات مطلوب نمایندگی برند در ایران، راضی خواهد کرد.

قیمت نهائی

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

شرکت یاران خودروی اروند، دامای X7 را به قیمت ۱۹۸ میلیون تومان در اوایل خردادماه ۱۳۹۷، پیش‌فروش می‌کرد. این محصول، هنوز به دست مصرف‌کننده نرسیده است و از زمان ثبت نام تا کنون هم، شاهد افزایش ارزش دلار بوده‌ایم. با چنین شرایطی، می‌توان اطمینان داشت که قیمت نهایی دامای X7 به مرز ۳۳۰ میلیون تومان برسد؛ البته شرکت یاران خودروی اروند قول داده است که در آینده نزدیک، محصولات دامای را با ۲۰ درصد داخلی‌سازی، عرضه کند.

مشخصات / مدل‌ها

زوتی دامای X7

هاوال H2

بورگوارد BX7

سانگ‌یانگ رکستون G4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 هیبرید

سوبارو فارستر

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۲

۱.۵

۲

۲

۲.۵

۲.۵

۲

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر قدرت (اسب بخار)

۱۷۷

۱۴۱

۲۲۲

۲۲۲

۱۷۷

۱۹۴

۲۵۰

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۶۶

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۵۰ 

۲۰۲

۳۰۰ 

۴۲۰

۲۳۳

۲۰۶

۳۵۰ 

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۹.۵ 

۹ 

۹

۱۰.۵

۹

۷.۳

۸.۵

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۶۰

۶۰

۶۰

۷۰

۵۶

۵۶

۶۰

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۷۳۱

۱۶۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۸۲۰

۱۶۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

شما می‌توانید برای مقایسه مشخصات فنی انواع خودرو، گالری تصاویر و بحث و تبادل نظر پیرامون اتومبیل‌های موجود در بازار کشور از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع خودرو سایپا، ایران خودرو، محصولات پژو،‌ رنو، هیوندا، کیا، MVM و دیگر برندهای فعال در بازار کشور را در این بخش خواهید یافت.

گالری

zotye domy x7
zotye domy x7
zotye domy x7
zotye domy x7
zotye domy x7
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات