هوش مصنوعی در فرآیند استخدام به کمک شرکت‌ها می‌آید

یک‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هوش مصنوعی راه خود را به بازار کسب‌وکار باز کرده است و اکنون به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در فرآیندهای استخدامی و جذب استعدادها شناخته می‌شود.
تبلیغات

آمارهای اقتصادی خبر از کاهش بیکاری در کشورهای توسعه یافته در سال‌های اخیر می‌دهند. این مسئله شرکت‌های استخدامی را با چالش جدید کمبود نیرو و توانایی افراد برای بالا بردن حقوق درخواستی روبه‌رو کرده است. این شرایط در بازار سرمایه با نام Seller's Market شهرت دارد و در آن، کمبود محصول (در اینجا نیروی انسانی ماهر)، باعث می‌شود عرضه‌کننده محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه کند. علاوه بر آن، کمبود مهارت در برخی حوزه‌های جدید باعث کاهش بهره‌وری، رضایت کارمندان و حتی کاهش بازگشت سرمایه شده است.

در این میان هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند. این ابزار برای هر بخش از فرآیندهای استخدامی راه‌ حلی کاربردی دارد. یکی از امکانات این ابزار مدرن، توانمندسازی شرکت‌ها در جذب استعدادهای برتر است. علاوه بر آن، آمار نشان می‌دهد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در روند استخدام استفاده می‌کنند، رشد ۱۸ درصدی درآمد و ۳۰ درصدی سود تجربه کرده‌اند. البته این حقیقت، بار دیگر رقابت را در این حوزه افزایش می‌دهد. آمار نشان می‌دهد تا پایان سال جاری تعداد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در فرآیند استخدام استفاده می‌کنند تا ۶۲ درصد افزایش خواهد داشت.

سؤال اساسی برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار این است که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در استراتژی‌های جذب نیرو و استخدام مفید واقع شود؟

hiring

تغییر اساسی روند استخدام

هوش مصنوعی در قدم اول در فرآیند جستجو برای افراد ماهر به کمک تیم منابع انسانی می‌آید. با استفاده از این ابزار و به‌کارگیری یادگیری ماشین در آن، افراد دارای پتانسیل برای موقعیت شغلی شما، بدون نیاز به جستجوی سنتی پیدا می‌شوند. علاوه بر آن، پتانسیل‌های موجود برای موقعیت‌هایی که در آینده ایجاد خواهند شد، رزرو می‌شوند.

غربال کردن کاندیداها

استفاده از ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی به‌ معنای پیدا کردن خودکار کاندیداهای شغلی است و شما را از روندهای سنتی استخدام رها خواهد کرد. نکته‌ی مهم این که این ابزارها نه‌تنها در پروفایل‌های لینکدین افراد جستجو می‌کنند، بلکه با کاوش پروفایل دیگر شبکه‌های اجتماعی و حتی گروه‌های چت و وبسایت‌های شخصی کاندیداها، افراد مناسب را از میان آن‌ها غربال می‌کنند. در نهایت به لیستی از کارمندان بالقوه می‌رسید که بهترین انتخاب برای موقعیت شغلی مورد نظر هستند.

علاوه بر مورد فوق، هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد که کارمندان شاغل متمایل به تغییر شغل را نیز پیدا کنید. شاید این کارمندان علامتی از به دنبال شغل بودن نداشته باشند؛ اما هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی خود و کنکاش در اطلاعات مختلف آن‌ها اعم از زمان ماندن در یک موقعیت شغلی، پتانسیل این افراد برای قبول کردن یک پیشنهاد ناگهانی و عالی را می‌سنجد.

بهبود استراتژی انتظارات

برخی اوقات شرکت شما به دنبال یک نابغه‌ی تمام‌عیار برای موقعیت شغلی خالی است؛ درحالی‌که احتمالا انتظارات شما از شخص مورد نظر بسیار فراتر از تخصص نیروهای موجود در اطراف است. در این حالت، موقعیت شغلی مورد نظر برای مدت طولانی خالی خواهد ماند.

hiring

البته این حقیقت بدین معنا نیست که باید انتظارات خود را کاهش دهید. هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که با استفاده از آنالیزهای بر مبنای داده و ابزارهای شناختی دیجیتال، توضیحات شغل مورد نظر را بهبود دهید و کاندیداهای بالقوه را بیابید. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با بررسی انتظارات شما از موقعیت شغلی و مقایسه‌ی آن‌ها با مهارت‌های موجود در بازار، بازخوردی لحظه‌ای می‌دهند که در اصلاح توضیحات شغل مفید خواهد بود. نکته‌ی مهم این که این ابزارها دامنه‌ی جستجوی شما را گسترش می‌‎دهند و موجب افزایش احتمال پیدا کردن مورد مناسب می‌شوند.

افزایش سرعت

موقعیت‌های شغلی خالی در شرکت‌ها موجب هدررفت سرمایه می‌شوند. این هدررفت در شکل‌های مختلف اعم از زمان جستجو، کاهش بهره‌وری شرکت و همچنین هزینه‌های تبلیغات استخدامی و جستجو خود را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی در نهایت با کاهش زمان مورد نیاز برای جستجو، هزینه‌های آن را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در این حالت مدیران و مسئولان استخدامی به‌سرعت به کاندیداهای بالقوه می‌رسند و تنها باید روی بخش مصاحبه تمرکز کنند.‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات