مقایسه دوربین گوشی‌های هوشمند میان‌رده هواوی، سامسونگ، نوکیا، سونی و شیائومی

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
در این مقاله به مقایسه‌ی عملکرد دوربین دوگانه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شامل: گلکسی A8، گلکسی J7 پرو، هواوی نوا 3E، هواوی Y7 پرایم ۲۰۱۸، شیائومی ردمی نوت ۵، ردمی ۵ پلاس، سونی اکسپریا XA 2 اولترا و هواوی آنر ۹ لایت می‌پردازیم.
تبلیغات

شرکت‌های مطرح دنیای موبایل تمام توان خود را برای بهبود عملکرد دوربین محصولات خود به کار گرفته‌اند تا با قدرت‌نمایی در این بخش نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. این رقابت تا حدی داغ شده است که هر ساله شاهد استفاده از فناوری و ماژول‌های گران‌قیمت دوربین حتی در محصولات میان‌رده و اقتصادی برند‌های موبایل هستیم. زومیت طبق روال همیشگی خود به مقایسه‌ی عملکرد دوربین بهترین گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی دنیای موبایل پرداخته است. در نظر داشته باشید با توجه به تعدد محصولات برند‌های مختلف در رده‌های میان‌رده و اقتصادی، در این آزمایش بهترین محصول هر برند مربوطه در بخش‌های مذکور به کار گرفته شده است.

سامسونگ همواره به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران عرصه‌ی گوشی‌ هوشمند، محصولات خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز می‌کند. در این مقایسه‌‌ی دوربین، گوشی‌های گلکسی A8 و گلکسی J7 پرو به‌عنوان محصولات میان‌رده و اقتصادی سامسونگ به کار گرفته شده‌اند. با اینکه سامسونگ هنوز از ماژول‌های دوربین دوگانه در محصولات ارزان‌ قیمت خود استفاده نکرده است، اما این موضوع به‌معنی توانایی ضعیف محصولات این غول دنیای فناوری نیست. 

هواوی با عملکرد عالی محصولات اخیر خود اعم از پی ۲۰ پرو، چهره‌ی خود را به‌عنوان یکی از برند‌های توانمند در بخش دوربین به جهانیان معرفی کرده است. این شرکت برای بهبود توانایی دوربین محصولات میان‌رده‌ی خود نیز از هیچ تلاشی کوتاه نیامده و حتی ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند خود را نیز به ماژول‌های دوربین دوگانه مجهز کرده است. زومیت در این مقایسه و با توجه به گستردگی و محبوبیت بالای محصولات هواوی، سه گوشی نوا 3E، آنر ۹ لایت و Y7 پرایم ۲۰۱۸ را به کار برده است. بدین ترتیب از تمام گستره‌ی محصولات هواوی، یک نماینده وجود دارد.

نوکیا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین برندهای صنعت موبایل، چندی است با توسط HMD به عرضه بازگشته و محصولات بسیار جذابی را نیز معرفی کرده است. نوکیا ۶.۱ (یا نوکیا ۶ نسخه‌ ۲۰۱۸) در کنار نوکیا ۷ پلاس، جز جذاب‌ترین محصولات میان‌رده‌ی بازار موبایل هستند که به لطف طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و مشخصات سخت‌افزاری مناسب، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. مدیران نوکیا در کنفرانس معرفی این گوشی‌ها، از توانایی بالای آن‌ها در بخش عکاسی، به‌خصوص در رابطه با نوکیا ۷ پلاس صحبت کرد تا انتظار رقابت جذابی بین نماینده‌های نوکیا با سایر گوشی‌های مطرح بازار داشته باشیم.

شیائومی همواره یکی از گزینه‌های جذاب رده‌ی گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده بوده است. در این مقایسه‌ی دوربین نیز از محصولات تازه‌وارد شیائومی به بازار کشورمان استفاده شده است. شیائومی ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس در بخش میان‌رده و اقتصادی این مقایسه به کار گرفته شده‌اند. البته نباید فراموش کرد که نمایندگان شیائومی در این آزمایش، قیمت به مراتب کمتری نسبت به رقبای خود، به‌خصوص در بخش میان‌رده و مقایسه‌ی ردمی نوت ۵ با هم‌تایان به مراتب گران‌تر خود، دارد. این اختلاف قیمت تا حدی است که حتی می‌توان هر دو گوشی شیائومی را در بخش محصولات اقتصادی به کار گرفت. بااین‌حال برای حفظ ساختار بررسی، هر یک از گوشی‌های در گروه‌های جداگانه قرار داده شده است.

سونی همواره گوشی‌های هوشمند خود را به ماژول‌های دوربین توانمندی مجهز کرده بود. این موضوع در خصوص محصولات میان‌رده‌ی این شرکت نیز صادق است. سونی اکسپریا XA2 اولترا به‌عنوان نماینده‌ی جدید سونی در بخش میان‌رده‌ی بازار، در این مقایسه‌ی دوربین استفاده شده است. با توجه به عدم حضور محصولی با دوربین توانمند در بخش اقتصادی، سونی تنها برندی است که در این مقایسه‌ی دوربین، یک نماینده دارد.

نکاتی که پیش از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • مقایسه در دو گروه پنج‌تایی انجام شده است. گروه اول مربوط به گوشی‌های میان‌رده، و گروه دوم مربوط به محصولات اقتصادی و ارزان‌تر نسبت به برادران گران‌قیمت خود است.
  • گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هر برند، روبروی هم قرار گرفته‌اند تا در کنار امکان بررسی عملکرد هر گوشی در گروه خود، به‌راحتی امکان مقایسه‌ی عملکرد گوشی‌های یک برند در دسترس باشد.
  • در آزمایش سلفی و به دلیل ماهیت متفاوت آن، از دوربین کانن به‌عنوان معیار استفاده نشده است.
  • تمام گوشی‌ها به آخرین نسخه به‌روزرسانی شده‌اند تا جدیدترین بهینه‌سازی‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • برای آنکه به جزییات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در برخی از تصاویر، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر کدام از سوژه‌ها، با هر تلفن ۳ تا ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • با توجه به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی برترین گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده حال حاضر دنیای موبایل، در ۱۲ آزمایش جداگانه انجام شده است. هر یک از این آزمایش‌ها معیاری برای بررسی نقاط قوت و ضعف محصولات در زمینه‌های مختلف است.
  • دوربین کانن 5D Mark IV مجهز به لنز ۷۰-۲۴ میلی‌متری با F/2.8 و لنز ۱۰۰ میلی‌متری F2.8 (برای ثبت تصویر ماکرو)، نیز به‌عنوان معیار به کار گرفته شده است. برای ثبت دقیق تصاویر، در هر آزمایش دوربین به‌صورت مجدد مورد تنظیم تراز سفیدی قرار گرفته است.
  • تمامی عکس‌ها در حالت خودکار گوشی‌های ثبت شده‌اند. برای ثبت تصاویر پرتره نیز از حالت پرتره (در صورت وجود) با غیرفعال کردن الگوریتم زیبا‌سازی (برای ثبت دقیق‌تر جزئیات) استفاده شده است.

برای مشاهده‌ی تصاویر مقایسه‌ در اندازه‌ی اصلی، روی تصاویر کلیک کنید.

آزمایش اول:

دقت ثبت رنگ از مهم‌ترین مشخصه‌‌های دوربین‌های عکاسی است. شرکت‌های بزرگ این عرصه در جهت افزایش دقت‌ رنگ، سال‌ها الگوریتم‌های پردازش سیگنال خود را توسعه‌ می‌دهند و به‌طور پیوسته به کالیبره‌کردن آن می‌پردازند. در آزمایش اول به دقت ثبت رنگ در شرایط نوری مساعد و منبع طبیعی نور پرداخته شده است. در این شرایط برخی الگوریتم‌های پردازشی موبایل جهت تزریق رنگ و لعاب به تصاویر، اقدام به شفاف‌سازی (Sharpening) بیش از حد و افزایش کنتراست در مرز سوژه‌ها می‌کنند که در نتیجه منجر به تصویری مصنوعی می‌شود. ثبت طبیعی رنگ از دیگر نکات الزامی این آزمایش است که دوربین‌ موبایل‌های موجود در این مقایسه، باید جهت رسیدن به آن تلاش کنند.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، عموم گوشی‌های هوشمند در تشخیص بهترین تنظیمات تراز سفیدی در این آزمایش به مشکل بر خورده‌اند. البته پیش از این نیز در مقایسه دوربین موبایل در زومیت شاهد ضعف الگوریتم‌های دوربین گوشی‌های هوشمند و حتی نمونه‌های پرچم‌دار، در این زمینه بودیم. 

در اولین آزمایش گلکسی جی ۷ پرو بهترین عملکرد را از خود نشان داد و در بخش گوشی‌های میان‌رده نیز گلکسی A8 عملکرد بهتری (با اختلاف کم) نسبت به رقبای خود داشت.

به نظر شما کدام گوشی تصویر بهتری را ثبت کرده است؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با دیگران در میان بگذارید.

آزمایش دوم:

گستره‌ی دینامیکی به‌صورت مستقیم به توانایی حسگر دوربین بازمی‌گردد. دوربینی با گستره‌ی دینامیکی بهتر توانایی ثبت جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و نورانی تصویر را دارد. در این آزمایش و در مقایسه با تصویر مرجع باید به‌دنبال گزینه‌ای بود که بیشترین میزان از جزئیات را در بخش‌های تاریک قاب (مجسمه، تنه‌های درخت) و بخش روشن قاب (برگ‌‌های میانی با پس‌زمینه‌ی آسمان) در کنار حفظ کنتراست و ثبت دقیق رنگ‌ها، ارائه دهد.

با توجه به موارد مهم ذکر شده در این آزمایش، تمام گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی مورد استفاده عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. بدین ترتیب و با توجه به شباهت زیاد این آزمایش به استفاده‌های روزمره از دوربین گوشی‌های هوشمند، کاربران می‌توانند خیالی راحت بابت عملکرد مناسب این محصولات در استفاده‌های عادی داشته‌ باشند. بااین‌حال و با توجه به معیار‌های ذکر شده در این ‌آزمایش، به‌خصوص ثبت دقیق رنگ کالسکه، مجسمه و برگ‌های سبز رنگ پشت مجسمه، (با اختلاف اندک) ردمی نوت ۵ در کنار ردمی ۵ پلاس و آنر ۹ لایت عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشتند.

آزمایش سوم:

آزمایش چهارم به بررسی دقت رنگ‌های ثبت‌شده در شرایط نوری مساعد و مصنوعی پرداخته شده است. دوربین‌های موبایل باید قادر به ثبت نزدیک‌ترین رنگ در مقایسه با نمونه‌ی مرجع باشند. عدم اغراق در میزان رنگ‌ها و کنتراست تصویر مهم‌ترین المان‌های این آزمایش است.

ثبت صحیح رنگ‌ها از نقاط ضعف همیشگی دوربین‌های عکاسی بوده است و این موضوع در خصوص محصولات موبایل نیز صدق می‌کند. در گوشی‌های میان‌رده‌ی مورد بررسی، به جز نوکیا ۷ پلاس، سایر گوشی‌های عملکرد خوبی داشتند و در این بین گلکسی A8 برتر از سایرین بود. شرایط در بخش ارزان‌تر میان‌رده متفاوت است و به جز گلکسی جی ۷ پرو، سایر محصولات توانایی مناسبی در حد برادران گران‌تر خود، در ثبت دقیق رنگ‌ها نداشتند. 

آزمایش چهارم:

در آزمایش پنجم به بررسی عملکرد حسگر و الگوریتم پردازش تصاویر در شرایط نوری تاریک و در نتیجه‌ی ایزو بالا پرداخته شده است. گزینه‌ای که قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها در کنار حفظ مناسب جزئیات و حذف نویز شود، برترین عملکرد را خواهد داشت. برای کمک به مقایسه، برش ۱۰۰ درصدی از تصویر تهیه شده است که در ادامه‌ می ‌توانید مشاهده کنید.

برش ۱۰۰ درصد:

حسگر کوچک دوربین گوشی‌های هوشمند، حرفی در شرایط نوری تاریک ندارند. این موضوع پیش از این در خصوص گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیز به وضوح مشاهده شده بود. اما در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی این ضعف بیش‌ازپیش مشهود است؛ در حدی که برخی از تصاویر ثبت شده عملا به هیچ وجه قابل استفاده نیستند. شیائومی ردمی نوت ۵ و گلکسی جی ۷ پرو سامسونگ، بهترین عملکرد را در بخش‌های خود داشته‌اند.

آزمایش پنجم:

ماکرو یکی از ژانرهای پرطرفدار دنیای عکاسی است. در این سبک از عکاسی، ثبت عالی جزئیات مناسب، حذف لرزش دست، جدا کردن سوژه از پس‌زمینه با توجه به جلوه‌ی بوکه و البته ثبت دقیق رنگ مهم‌ترین المان‌ها هستند. با توجه به موارد مذکور اقدام به مقایسه و انتخاب بهترین گزینه‌ی موجود در مقایسه با تصویر مرجع کنید.

در تست ثبت تصاویر ماکرو، نماینده سونی بدترین عملکرد را از خود داشت و با عدم توانایی در فوکوس روی سوژه، در این آزمایش مردود شد. گلکسی A8، نوکیا ۷ پلاس و نوا 3E هر سه جزئیات مناسبی از سوژه را ثبت کردند. اما دقت رنگ بسیار خوب گوشی سامسونگ، آن را بهترین نمونه‌ی این آزمایش قرار داد.  اما در گروه دیگر این آزمایش، درحالی‌که آنر ۹ رنگ‌ها را بیش از حد گرم ثبت کرد و بخش زیادی از جزئیات را نیز از بین برده بود، Y7 پرایم ۲۰۱۸، نوکیا ۶.۱ و گلکسی جی ۷ پرو عملکرد نزدیکی به یکدیگر داشتند. بااین‌حال ثبت دقیق‌تر رنگ‌ها در گوشی سامسونگ، باعث شد تا در این آزمایش هر دو نماینده‌ی این شرکت سربلند بیرون بیایند. 

آزمایش ششم:

با توجه به علاقه‌ی بسیار کاربران به شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه سبک عکاسی پرتره، دوربین‌های موبایل قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه معرفی کرده‌اند که می‌توان به زوم ۲ برابر و ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی اشاره کرد. در این آزمایش ثبت جزئیات مناسب، ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی طبیعی با توجه به تشخیص مناسب سوژه و پس‌زمینه، عدم اعوجاج در تصویر (ثبت صحیح گردی صورت) با قابلیت زوم دو برابر و رنگ پوست طبیعی، مهم‌ترین مواردی است که باید برای مقایسه در نظر داشته باشید. 

در این آزمایش تنها نوکیا ۷ پلاس توانایی زوم دو برابر را برای ثبت تصاویر پرتره داشت و همچنین عملکرد بسیار خوبی از خود در ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی نشان داد. بااین‌حال جزئیات ثبت شده توسط آن در حد پایینی قرار داشت؛ اما با وجود این مشکل، می‌توان ادعا کرد بهترین تصاویر پرتره ثبت شده در این مقایسه متعلق به نوکیا ۷ پلاس است. سایر گوشی‌های نیز با عدم توانایی در زوم دو برابر، منجر به از بین رفتن گردی صورت و ثبت بیضی‌ شکل آن شده‌اند. ردمی نوت ۵ (بخش مو) و به‌خصوص نوا ۳ ای نیز در تشخیص مرز سوژه و ایجاد جلوه‌ی بوکه نیز ضعف‌هایی از خود نشان دادند.

هیچ یک از گوشی‌های اقتصادی، توانایی ثبت تصاویر پرتره مدرن دنیای گوشی‌های هوشمند را ندارند و توانایی پایین در ایجاد جلوه‌ی بوکه، ثبت رنگ پوست ضعیف و عدم توانایی در زوم دو برابر باعث شده است تا در این آزمایش نتیجه‌ی مناسبی نگیرند. بااین‌حال تصویر ثبت شده توسط ردمی ۵ پلاس را به دلیل رنگ پوست بهتر، در این آزمایش تا حدی عملکرد بهتری خواهد داشت.

آزمایش هفتم:

دوربین‌های سلفی یکی از مهم‌ترین جوانب دوربین‌ گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. این موضوع منجر به تعبیه‌ی حسگر‌ و لنز‌های توانمندی در این بخش شده است. در همین راستا آزمایش ۷ و ۸ این مقایسه‌ی دوربین به بررسی عملکرد دوربین‌های سلفی اختصاص دارد. در نظر داشته باشید برای ثبت بیشترین میزان از جزئیات، قابلیت زیبا شفاف‌سازی پوست در تمامی گوشی‌های غیرفعال شده است. ثبت رنگ طبیعی پوست در کنار جزئیات مناسب، معیارهای اصلی این آزمایش است که طبق آن‌ها باید توانمند‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

برش ۱۰۰ درصد:

در آزمون سلفی در شرایط نوری مساعد، گوشی‌های هوشمند امروزی عملکرد مشابه و در حد مناسبی دارند. بااین‌حال جزئیات بیشتر و نویز کمتر باعث شده است گلکسی A8 در کنار نوکیا ۶.۱ و ردمی ۵ پلاس بهترین عملکرد را نسبت به سایرین داشته باشند. 

آزمایش هشتم:

این آزمایش به بررسی عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری تاریک پرداخته شده است. در این حالت کنترل مناسب نویز، در کنار حفظ جزئیات و رنگ طبیعی پوست، وظایف اصلی هر یک از دوربین‌‌ها است.

برش ۱۰۰ درصد:

شرایط در محیطی با نور کم تفاوت بسیاری کرده و نتایج خروجی افت قابل توجهی داشتند. در بخش گوشی‌های میان‌رده و با توجه به برش ۱۰۰ درصد، این گلکسی A8 است که بهترین تصویر ثبت کرده است. درحالی‌که در بخش گوشی‌های ارزان‌تر این مقایسه‌ی دوربین، جی ۷ پرو با وجود ثبت بیشتری جزئیات و کمترین نویز، روشنایی بیش از حدی را به همراه دارد. Y7 پرایم ۲۰۱۸ پس از نماینده‌ی سامسونگ، عملکرد خودبی را ثبت کرده است.

آزمایش نهم:

در آزمایش پایانی ثبت تصاویر پرتره در شرایط نوری بسیار ضعیف مورد بررسی قرار گرفته است. فلاش گوشی‌ها برای بررسی توانایی آن‌ها در کنترل نویز غیرفعال شده است. ارائه‌ی تصویری قابل قبول با کنترل مناسب نویز و حفظ جزئیات، مؤلفه‌های اصلی این آزمایش هستند که کاربران باید به بررسی آن‌ها بپردازند. در نظر داشته باشید در شرایط عادی گوشی‌های هوشمند عموما از فلاش برای جبران تاریکی محیط استفاده می‌کنند. 

برش ۱۰۰ درصد:

در آزمون پایانی ردمی نوت ۵ نزدیک‌ترین رنگ پوست را نسبت به تصویر مرجع ثبت کرده است. بااین‌حال جزئیات هیچ یک از گوشی‌های میان‌رده‌ی این مقایسه‌ی دوربین، در حد خوبی نیست و تنها اکسپریا XA2 اولترا عملکرد تا حدودی بهتر نسبت به رقبای خود داشته است. اما در بخش گوشی‌های اقتصادی هیچ یک از محصولات موجود توانایی ثبت دقیق رنگ پوست را نداشتند و نوکیا ۶.۱ با رنگ پوست بهتر و کنترل مناسب‌تر نویز، عملکرد مطلوب‌تری را از خود نشان داد.

در نظر داشته باشید که معیار‌های انتخاب زومیت، طبیعی و نزدیک بودن تصاویر ثبت‌شده نسبت به قاب اصلی و نمونه‌ی مرجع هستند. بااین‌حال لذت بردن از تصاویر کاملا موضوعی سلیقه‌ای است و شاید بسیاری از کاربران تصاویری با رنگ‌های اغراق‌شده و کنتراست بالا را بیشتر بپسندند. به همین دلیل هدف این مقایسه دوربین بیش از اینکه انتخاب برترین دوربین گوشی‌های هوشمند باشد، نمایش الگوریتم‌های پردازش تصویر هر یک از گوشی‌ها است تا کاربران را پیش از خرید با نحوه‌ی عملکرد هر یک آن‌ها آشنا کند.

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های مختلف نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع برندهای گوشی در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات