هولولنز 2 از نسل جدید سنسورهای کینکت بهره خواهد برد

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در کنفرانس بیلد 2018، مایکروسافت کینکت را در قالب یک پکیج سنسور برای پلت‌فرم ابری آژور احیا کرد و قصد دارد در نسخه دوم هولولنز نیز از این سنسور استفاده کند.
تبلیغات

معرفی نسل‌جدید کینکت درقالب یک پکیج سنسور برای پلت‌فرم اینترنت اشیاء اج، توسط مایکروسافت در کنفرانس بیلد امسال ممکن است در حال حاضر به فراهم‌کردن دید بهتر برای هواپیماهای بدون سرنشین و یا به آوردن هوش مصنوعی به پلت‌فرم محاسباتی اج منجر شده باشد؛ اما هدف اصلی آن‌ها از معرفی این سنسور‌ها به‌کارگیری آن در نسل آینده هدست واقعیت افزوده هولولنز است.

این شرکت در اولین روز این کنفرانس، پروژه کینکت برای پلت‌فرم آژور را معرفی کرد که نسخه بهبود‌یافته سنسور تشخیص عمق مایکروسافت را که براساس اندازه‌گیری زمان رفت و برگشت نور (Time of Flight, ToF) کار می‌کند، با یک هوش مصنوعی جدید ترکیب کرده است. 

الکس کیپمن، از مدیران ارشد بخش ویندوز مایکروسافت و یکی از افراد کلیدی در پروژه هولولنز می‌گوید: 

این سنسور جدید می تواند ویژگی‌های منحصر‌ به‌فردی به هدست واقعیت افزوده هولولنز اضافه کند. ما مدتی است این موضوع را با ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، مطرح کرده و موافقت او را دریافت کرده‌ایم.   
kinect sensor

کیپمن در ادامه می‌گوید:

سنسور جدید مایکروسافت رزولوشن ۱۰۲۴×۱۰۲۴ پیکسلی دارد و از یک شاتر جدید برای بهبود عملکرد در زیر نور خورشید بهره‌ می‌برد. بهترین ویژگی این سنسور را می‌توان داشتن بیشترین فرکانس مدولاسیون و بیشترین ضریب تفکیک مدولاسیون دانست و این به مفهوم کاهش قابل‌ملاحظه توان مصرفی سنسور است؛ در نتیجه کل توان مصرفی این سیستم بین ۲۲۵ تا ۹۵۰ میلی‌وات خواهد بود. 

ویژگی‌های جدید این سنسور به موارد گفته‌شده محدود نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این سنسور می‌توان به انتخاب خودکار میزان بهره برای هر پیکسل برای داشتن رنج دینامیکی وسیع‌تر اشاره کرد. این قابلیت‌ها می‌تواند به هولولنز 2 کمک کند توانایی‌های بیشتری در تشخیص اشیاء دور و نزدیک داشته‌باشد. این سنسور از قابلیت تشخیص عمق چندفازی نیز بهره‌‌ می‌برد، دقتی چشم‌گیر داشته و نسبت به تغییرات تراشه، شارژ باتری و توان لیزر حساسیت بسیار کمی دارد.

اما مهم‌ترین ویژگی که کیپمن به آن اشاره می‌کند و این ‌سنسور جدید را کاملا مناسب نسل جدید هولولنز می‌داند، داشتن جریان مصرفی فوق‌العاده کم است که منجر به قیمت کمتر قطعات خواهد شد.

کیپمن در انتها می‌گوید:

زمانی که برخی از ویژگی‌های خاص سنسور جدید کینکت را در هولولنز و در چهارچوب واقعیت ترکیبی به‌کار بردیم، نتایج خارق‌العاده‌ای مشاهده کردیم. نسخه کنونی هولولنز از تکنولوژی تشخیص عمق نسل قبلی کینکت برای قرار دادن هولوگرام‌ها در فضای واقعی استفاده‌ می‌کند. ما با با هولولنز می‌توانیم افراد و محیط‌های مختلف را تشخیص داده و به عنوان ورودی از خیره‌شدن، ژست‌های حرکتی و صدا استفاده کنیم و خروجی‌هایی مانند هولوگرام‌های سه‌بعدی و یک صدای هیجان‎انگیز در محیط ایجاد کنیم. 

 حالا نسل چهارم و جدید سنسور‌های کینکت می‌تواند خیلی بهتر به کمک هولولنز بیاید و با قابلیت اتصال به فضای ابری و هوش مصنوعی نسخه جدید هالولنز را هیجان‌انگیزتر کند. البته هنوز در زمینه هوش مصنوعی و فضای ابری تلاش‌های زیادی باید انجام شود. زمانی که نسل جدید هولولنز آماده شود، این دستگاه قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری را به صورت آفلاین خواهد داشت و حتی زمانی که دسترسی شما به اینترنت ضعیف است و یا به آن متصل نیستید، باز هم شما را با قابلیت‌های هوشمند‌‌ خود غافلگیر خواهد کرد. در نسل جدید هولولنز، استفاده از پهنای باند و پردازش ابری، بهینه‌تر خواهد بود.

هنوز هیچ خبری از زمان معرفی نسل دوم هولولنز منتشر نشده است. اما مایکروسافت تایید کرده نسل جدید هدست‌ واقعیت افزوده‌اش از تراشه‌های جدید با معماری ARM برای بهبود عمر باتری دستگاه بهره خواهد‌ برد. همچنین هولولنز 2 نسخه اختصاصی از ویندوز 10 خواهد داشت تا بتواند رابط‌کاربری سه‌بعدی مناسبی را در فضای واقعیت افزوده ارائه دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد باید برای نسل جدید هولولنز تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی صبر کنیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات