تصمیم‌گیری اولیه، پیشگیری از قرار گرفتن در موقعیت‌های بحرانی

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تصمیمات اولیه به افراد کمک می‌کنند پیش از وقوع اتفاق، آمادگی لازم را برای آن داشته و مسیر خود را از پیش مشخص کنند.
تبلیغات

بدون شک کمال اخلاقی شخصیتی و راست‌کرداری باارزش‌ترین دارایی هر فردی است. ارزش‌های اخلاقی شما هر روز مورد محک واقع می‌شود و هر روز و با هر تصمیمی که می گیرید فرصت اثبات یا رد آنها را دارید. اگر به ارزش‌های اخلاقی پایبند باشید، تیم شما دیگر از روی اجبار شما را دنبال نخواهد کرد، بلکه مطابق وضعیت از شما پیروی می‌کند. اگر افراد از پیروی از شما دست کشیدند، بدون توجه‌به عنوان‌تان دیگر رهبری را برعهده نخواهید داشت.

انجام کار درست همیشه راحت‌ترین کار نیست، اما همواره بهترین کار است. انجام کار درست با اختیار خود (هرچند که گاهی‌اوقات دردناک و سخت است) مشخصا به حفظ دارایی باارزش شما در زندگی و کار کمک می‌کند؛ دارایی‌ که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم: راست‌کرداری.

تصمیمات اولیه

قدرت انتخاب از بهترین هدیه‌های بشر است. درحقیقت قدرت انتخاب به‌اندازه‌ای مهم است که زندان رفتن مجرمان برای تنبیه شدن به همین دلیل صورت می‌گیرد. اگرچه ما در هر ساعت از زندگی‌ خود درحال تصمیم‌گیری هستیم، ولی به‌ندرت تصمیمات بی‌طرفانه و خنثی می‌گیریم. هر تصمیمی دارای شماری از عواقب مثبت و منفی در سطوح مختلف است. تصمیمات اولیه، پیش از وقوع حوادث و موقعیت‌های اورژانسی گرفته می‌شوند. این نوع از تصمیمات مانند انتخاب رشته و دانشگاه هستند که با فرصتی مناسب و پیش از وقوع نهایی اتفاق اتخاذ می‌شوند.

یک معلم دبیرستان آمریکایی اخیرا جلسه‌ای ترتیب داد تا به دانش‌آموزان برای آماده شدن برای درخواست ورودی دانشگاه و مهم‌تر از آن، آماده شدن برای زندگی کمک کند. او دانش‌آموزان را تشویق‌ کرد تا در تصمیمات خود علاوه بر دانشگاه مورد نظر، آینده‌ی زندگی خود و زمینه‌های دیگر را نیز مدنظر داشته باشند. این زمینه‌های تصمیم‌گیری عبارتند از چشم‌انداز آنها نسبت به آینده، موارد مورد نیاز برای درک این چشم‌انداز و از همه‌مهم تر، حل کردن چالش‌های دشوار در رسیدن به چشم‌انداز.

Decision

از آنجایی که لزوم گرفتن تصمیمات مشابه برای همه‌ی ما وجود دارد، تصمیمات اولیه می‌تواند تصمیم‌گیری در آینده را به روش‌های زیر تسهیل کند:

  • استرس تصمیم‌گیری در لحظه را از بین می‌برد.
  • حصول اطمینان از اینکه تصمیمات شما با ارزش‌ها و بینش شما نسبت‌به زندگی همسو باشد.
  • تفکر درمورد عواقب تصمیمات (خوب یا بد) بدین معنا که پیامدهای تصمیم برای پنج ساعت، پنج روز، و پنج سال آینده درنظر گرفته شود.
  • تصمیم‌گیری اولیه، نشان می‌دهد که شما چشم‌انداز خود نسبت‌به یک تیم، پروژه، وظیفه، شغل، خانواده، و غیره را به‌خوبی درک کرده‌اید. به‌عنوان مثال یک فرد می‌تواند پیش از قرار رگفتن در شرایط کسب یک عادت ناپسند، با تصمیم گرفتن اولیه خود را مجاب به انجام ندادن آن کند. بدین ترتیب پیش از به‌وجود آمدن شرایط، می‌داند که هیچ‌گاه آن عمل را انجام نخواهد داد.

    هیچ‌گاه برای گرفتن تصمیمات اولیه دیر نیست

    تصمیم‌گیری اولیه درمورد اولویت‌ها می‌تواند مزایای شخصیتی شما را دوچندان کند. به‌عنوان مثال، ممکن است اولویت شما برای وقت گذراندن به‌ترتیب خانواده، کار، دوستان و جامعه باشد. تصمیم‌گیری اولیه درخصوص اولویت‌ها بله گفتن به اولویت‌های اصلی را آسان‌تر و همچنین نه گفتن به اولویت‌های کم‌اهمیت را تسهیل می‌کند. چنین جریانی برای هزینه کردن پول هم صادق است. فرض کنید اولویت‌های اصلی خرج کردن فردی موارد بلندمدتی مثل پس‌انداز برای بازنشستگی و خانواده باشد. مشخصا احتمال اینکه این فرد به مبلمان جدید در صورت لغو کردن تعطیلات خانوادگی نه بگوید بالا می‌رود.

    فکر نکنید که تنها باید به دیگران نه بگویید. افراد قابل اتکا، به‌ خودشان هم نه می‌گویند و امروز خودشان را (با نه گفتن‌به موردی جذاب و وسوسه‌کننده) برای موفقیت فردا (با گفتن بله به هدف نهایی خود) قربانی می‌کنند. نه گفتن، موردی است که هر روز می‌تواند اتفاق بیفتد و نباید حتما شرایط یا زمان خاصی برای گفتن آن وجود داشته باشد.

    تصمیم گیری

    به‌عنوان مثال، اگر شما دو ساعت وقت را صرف جلسه‌ای کنید که به تیم در رسیدن‌ به اهدافش کمک نمی‌کند، درواقع هزینه‌ی فرصت را برای مسائلی که به شما کمکی نمی‌کند پرداخت می‌کنید. اگر به‌خودتان بگویید که چنین کاری وقت تلف کردن است، چنین کاری ارزش ندارد یا اینکه چرا در جلسه شرکت کردم؟ نشان می‌دهد که باید روی تقویت قدرت نه گفتن خود بیشتر کار کنید. افراد قابل اتکا به‌طور مداوم از خودشان می‌پرسند: آیا چنین کاری بهترین سرمایه‌گذاری تیم من در این لحظه است؟ اگر این‌چنین باشد آنها درگیر کار می‌شوند و اگر نباشد تمرکز خود را صرف کارهای دیگری می‌کنند.

    در چه زمینه‌هایی از زندگی‌تان می‌توانید تصمیمات اولیه اتخاذ کنید؟ در ارزش‌ها، روابط، وفاداری، تحصیلات، سلامتی، شغل، رهبری یا سایر موارد؟ هیچ‌گاه برای گرفتن تصمیمات اولیه دیر نیست. آنها به شما کمک می‌کنند تا راه را برای آینده مطلوب خود هموار کنید و فرقی نمی‌کند که شما در کجای مسیر زندگی باشید؛ کلاس سوم دبیرستان باشید، دانشجو باشید یا در میانه‌ی راه شغلی.

    درمورد آینده‌ی خودتان و تیم‌ خود فکر کنید. از همین امروز برای نحوه‌ی مدیریت دلخواه خود تصمیم بگیرید. چنین کاری راه پیش‌ٰروی شما و مسیر تبدیل شدن‌به مدیری و شخصی موفق با توجه‌به نیازهای تیم‌ خودتان را هموار و آسان می‌کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات