فرناندو آلونسو، قهرمان مرحله اول مسابقات استقامت ۲۰۱۸

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مرحله اول فصل ۲۰۱۸ مسابقات استقامت جهانی (WEC) در پیست اسپا بلژیک، با قهرمانی فرناندو آلونسو در کنار تیم تویوتا به پایان رسید.
تبلیغات

فصل ۲۰۱۸ مسابقات استقامتی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA World Endurance Championship) که به‌اختصار WEC خوانده می‌شود، با عملکرد فوق‌العاده‌ی تیم تویوتا و البته اولین پیروزی فرناندو آلونسو آغاز شد.

wec

آلونسو در کنار هم تیمی‌های خود، نازوکی ناکاجیما و سباستین بیوئمی در خودروی کلاس LMP1 تویوتا شماره ۸، اولین دور از فصل جدید مسابقات WEC که در پیست زیبای اسپا، بلژیک برگزار شد به پیروزی رسید. آلونسو برای اولین بار است که در مسابقات WEC شرکت می‌کند. او امسال علاوه بر شرکت در مسابقات فرمول یک با تیم مک‌لارن، همراه تیم تویوتا در مسابقات WEC به‌دنبال پیروزی در مشهورترین پیست استقامتی؛‌ لمانز فرانسه است.

wec

آخرین پیروزی آلونسو در مسابقات اتومبیلرانی به فصل ۲۰۱۳ و گرن‌پری اسپانیا برمی‌گردد. آلونسو در دور تعیین خط و زمان‌گیری مسابقه‌ی استقامتی ۶ ساعته اسپا، در جایگاه دوم قرار داشت، اما پس از محرز شدن تخلف خودروی دیگر تویوتا، او از خط اول مسابقه را آغاز کرد. در واقع آلونسو از گرن‌پری ۲۰۱۲ آلمان تا به‌امروز هیچ مسابقه‌ای را از جایگاه اول آغاز نکرده بود. علاوه بر این، مسابقات فرمول یک جزو دو مسابقه‌ی اخیر که آلونسو در مقام اول چند دور پیشتاز بوده است، محسوب نمی‌شود.

سال گذشته آلونسو ۲۷ دور در مسابقات ایندی‌ 500 پیشتاز بود. تنها ۲۱ دور به پایان مسابقه مانده بود که پیشرانه‌ی هوندا با مشکل روبرو شد. او امیدوار است که پیروزی در مسابقات ایندی‌ 500 و ۲۴ ساعته لمانز را به دوبار مقام قهرمانی گرن‌پری موناکو فرمول یک اضافه کند. تا به‌امروز فقط گراهام هیل، راننده‌ی افسانه‌ای بریتانیا موفق به کسب قهرمانی در سری مسابقات فرمول یک، ایندی 500 و ۲۴ ساعته لمانز شده است. مسابقه‌ی استقامتی ۶ ساعته اسپا بدون حادثه نبود. در دور تعیین خط، پیترو فیتیپالدی، نوه‌ی امرسون فیتیپالدی قهرمان برزیلی فرمول یک تصادف شدیدی با موانع کنار پیست داشت. فیتیپالدی جوان با دو پای شکسته راهی بیمارستان شد که طبق خبرهای گزارش شده، عمل جراحی او موفقیت آمیز بوده است.

wec

فصل ۲۰۱۸ مسابقات WEC هفتمین دوره از این سری مسابقات است که در چهار کلاس مختلف خودروها شامل دو کلاس پروتوتایپ LMP1، LMP2 و دو کلاس گرندتورر GTE حرفه‌ای و GTE آماتور برگزار می‌شود. تفاوت دو کلاس GTE شامل قوای فنی و حدود ۲ ثانیه اختلاف زمان در هر دور پیست و رنگ متفاوت سبز (GTE Pro) و نارنجی (GTE Am) برچسب شماره خودرو است. خودروهای کلاس GTE  نسخه‌ی ارتقا داده شده از خودروهای گرندتورر جاده‌ای هستند. به عنوان در هر دو کلاس GTE مدل‌های فراری 488، فورد GT، بی‌ام‌و M8  جدید، پورشه 911 و استون مارتین ونتیج وجود دارند.

wec

در مقابل کلاس خودروهای پروتوتایپ کاملاً جهت مسابقه ساخته شده‌اند. کلاس LMP2 به‌دلیل محدودیت‎های بیشتر فنی که حاصل آن هزینه‌های کمتر ساخت و استفاده از یک برند پیشرانه (گیبسون، Gibson) است، در بین تیم‌ها محبوبیت بیشتری دارد. اختلاف عملکرد خودروهای LMP2 و LMP1 حدود ۱۰ ثانیه در هر دور پیست و تفاوت ظاهری آن‌ها رنگ آبی (LMP2) و قرمز (LMP1) است. تمام خودروهای کلاس LMP1 باید از قوای فنی هیبرید استفاده کنند و برخلاف کلاس LMP1 ارتقا خودروها در طول فصل مجاز است و البته پیشرانه اصلی محدود به یک برند نیست. ۶ تیم در کلاس LMP1 با پیشرانه‌های گیبسون، نیسان، مکاکروم، تویوتا و AER و ۶ تیم در کلاس LMP2 با پیشرانه‌ی گیبسون شرکت دارند.

wec

همانند ۶ فصل گذشته، امسال نیز رقابت‌های WEC در چند مرحله‌ی ثابت و جدید به‌صورت زیر انجام خواهد شد:

  • مسابقه ۶ ساعته اسپا، بلژیک – تاریخ برگزاری: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • مسابقه ۲۴ ساعته لمانز، فرانسه – تاریخ برگزاری: ۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
  •  مسابقه ۶ ساعته سیلورستون، بریتانیا – تاریخ برگزاری: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
  • مسابقه ۶ ساعته فوجی، ژاپن – تاریخ برگزاری: ۲۲ مهر ۱۳۹۷
  • مسابقه ۶ ساعته شانگهای، چین – تاریخ برگزاری: ۲۷ آبان ۱۳۹۷
  • مسابقه ۱۰۰۰ مایل سبرینگ، آمریکا – تاریخ برگزاری: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
  • مسابقه ۶ ساعته اسپا، بلژیک – تاریخ برگزاری: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • مسابقه ۲۵ ساعته لمانز، فرانسه – تاریخ برگزاری: ۲۵ و ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

در پایان از شما دعوت می‌کنیم ویدئویی خلاصه از دور اول فصل ۲۰۱۸ مسابقات WEC، مسابقه‌ی ۶ سرعته اسپا را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات