بررسی لپ تاپ ایسوس FX503VD

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
ایسوس FX503VD یکی از گزینه‌های جذاب برای آن دسته از کاربرانی است که به‌دنبال لپ‌تاپی توانمند با قیمت رقابتی هستند.
تبلیغات

اینتل سال‌ها است که به توسعه‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف مخصوص لپ‌تاپ‌ها می‌پردازد. انواع ۱۵ واتی سری موبایل اینتل نیز در همین راستا و برای ارایه‌ی عمر باتری بیشتر و وزن کمتر لپ‌تاپ‌ها عرضه شده‌اند. اما با وجود پیشرفت گسترده‌ی پردازنده‌های ۱۵ واتی اینتل و AMD، هنوز هم نمونه‌های قدرتمند و ۴۵ واتی طرفداران زیادی دارند. این دسته از پردازنده‌ها که در سری محصولات اینتل با پسوند H‌ شناخته می‌شوند، توان پردازشی به مرات بیشتری نسبت به برادران کم‌مصرف‌تر خود ارایه می‌دهند. توان بالای پردازشی این دسته پردازنده‌ها آن‌ها را به گزینه‌ی مناسبی برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، مهندسی یا انواع چند‌رسانه‌ای قدرتمند تبدیل کرده است.

ایسوس FX503VD

ایسوس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های کامپیوتر شخصی در جهان، چند سالی است که سری گیمینگ لپ‌تاپ‌های خود را با پردازنده‌های توانمند سری H اینتل و طراحی جذاب، برای گیمرها عرضه می‌‌کند. بااین‌حال پیش از این شاهد نقاط ضعفی اعم از نمایشگر نه چندان خوب، بدنه‌ی پلاستیکی و بی‌کیفیت، طراحی نه چندان جذاب یا قیمت بالاتر در مقایسه با رقبا، در محصولات این رده از ایسوس بودیم. حال FX503VD با بهبود‌های مناسبی به بازار عرضه شده است تا درکنار قیمت رقابتی خود، به یکی از گزینه‌های جذاب موجود برای گیمرها یا کاربران لپ‌تاپ‌های توانمند تبدیل شود. با بررسی عمیق لپ‌تاپ ایسوس FX503VD، همراه زومیت باشید.

لپ‌تاپ ایسوس FX503VD توسط گروه بازرگانی معیار برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی ایسوس FX503VD

مشخصات فنی ASUS FX503VD

پردازنده

اینتل Core i7 7700HQ، فرکانس پایه‌ی ۲.۸ گیگاهرتز، فرکانس بیشینه‌ی ۳.۸ گیگاهرتز

نمایشگر

۱۵.۶ اینچی LED، Full HD (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل)

حافظه‌ی رم

۸ گیگابایت DDR4

تراشه‌ی گرافیکی

انویدیا GTX 1050، حافظه‌ی ویدیویی ۴ گیگابایتی GDDR5

حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی

یک ترابایت HDD، با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه

دیسک نوری

فاقد درایو دیسک نوری

اسپیکر

اسپیکر استریو با فناوری SonicMaster

اتصالات

۳ پورت USB 3.0 نوع A، یک پورت RJ45 لن، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه کارت حافظه‌ی SD، یک پورت HDMI 2.0

سیستم‌عامل

Endless OS

باتری

باتری ۴ سلولی ۶۴ وات‌ساعت

ابعاد

۲۴ × ۲۶۲ × ۳۸۴ میلی‌متر

وزن

۲.۵ کیلوگرم

قیمت

۵٬۴۵۰٬۰۰۰ تومان

طراحی

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی یا گیمینگ عموما از ظاهر جذاب‌تری نسبت به انواع عادی برخوردار هستند. بدنه‌ای مشکی با استفاده از رنگ قرمز، فرمول یکسان بسیاری از تولیدکنندگان این دسته از لپ‌تاپ‌ها است که ایسوس نیز از همین روند پیروی می‌کند. نور پس‌زمینه‌ و رنگ قرمز حروف در صفحه‌کلید و نوار قرمز‌رنگ دور تاچ‌پد، نمای جذابی به لپ‌تاپ بخشیده است و خبر از محصولی جذاب می‌دهد.

بااین‌حال برای ساخت لپ‌تاپی زیبا و جذاب تنها استفاده از رنگ‌بندی مشکی و قرمز کافی نیست. پیش از این نیز با محصولات زیادی در این رده برخورد داشته‌‌ایم که زبان طراحی نه چندان جذاب، ضربه‌ی بزرگی به فروش آن‌ها زده است. اما ایسوس در FX503VD با توجه به قیمت ارزان‌تر آن نسبت به سایر رقبا، قدم مثبتی برداشته و درکنار استفاده از رنگ‌های مشکی و قرمز، زبان طراحی جذابی نیز به کار برده است. در نمای اول با طراحی X مانند بخش بیرونی لپ‌تاپ، رو‌به‌رو می‌شویم که با بافت شبیه فلز‌های برس خورده همراه شده است. اقدامات ایسوس در این زمینه باعث شده است تا کاربران در نگاه اول گمان به استفاده از فلز در تولید دستگاه ببرند. حاشیه‌های نه چندان اندک نمایشگر را می‌توان تنها نقطه ضعف طراحی لپ‌تاپ دانست.

ایسوس FX503VD

در بخش صفحه‌کلید نیز شاهد استفاده از همین زبان طراحی با بافت‌های شبه فلز هستیم. با اینکه ایسوس در ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک استفاده کرده است، اما جنس مواد به کار رفته در آن از بهترین‌های دنیای لپ‌‌تاپ است تا درکنار کاهش وزن، کاربر نگرانی از بابت کیفیت ساخت پایین دستگاه نداشته باشد. درحالی‌که لپ‌تاپ‌های پلاستیکی عموما مستعد جذب اثر انگشت هستند، اما سطح پلاستیکی FX503VD به خوبی در برابر چربی و اثر انگشت مقاومت می‌کند. بدین ترتیب نیازی به تمیز کردن همیشگی لپ‌تاپ برای نگه داشتن جلوه‌ی زیبای لپ‌تاپ نیست.

ایسوس در توزیع وزن ۲.۵ کیلوگرمی لپ‌تاپ FX503VD عملکرد بسیار خوبی داشته است. بدین ترتیب شاهد باز و بسته شدن راحت در لپ‌تاپ بدون نیاز به نگه‌‌داشتن بدنه‌ی آن جهت جلوگیری از جابجایی دستگاه، هستیم. ایسوس در بخش اتصالات، تمامی درگاه‌های مورد نیاز یک لپ‌تاپ گیمینگ را در FX503VD تعبیه کرده است. سه درگاه USB، خروجی HDMI، درگاه ایترنت، جک هدفون-میکروفن، شکاف کارت حافظه و قفل کنزینگتون، درگاه‌های تعبیه شده در طرفین دستگاه است. ایسوس نیز مانند سایر تولیدکنندگان لپ‌تاپ اقدام به حذف درایو نوری کرده است. تعبیه‌ی اسپیکر‌های استریو در طرفین کناری لپ‌تاپ نیز از روند همیشگی لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیروی می‌کند.

ایسوس FX503VD
ایسوس FX503VD
ایسوس FX503VD
ایسوس FX503VD

ایسوس پس از سال‌ها تولید محصولات مختلف بازی اکنون به خوبی به فرمول ساخت این دسته از تجهیزات تسلط دارد. ایسوس FX503VD با اینکه گزینه‌ای ارزان‌قیمت بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی است، اما طراحی زیبا و کیفیت ساخت مناسبی دارد. با اینکه با طراحی شکیلی همانند لپ‌تاپ‌های ریزر رو‌به‌رو نیستیم، اما لپ‌تاپ FX503VD در رده‌ی محصولات گیمینگ و با توجه به برچسب قیمتی خود، نمره‌ی خوبی را در این بخش دریافت می‌کند.

تاچ‌پد و کیبورد

با توجه به این موضوع که تاچ‌پد برای گیمر‌ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست و این دسته از کاربران همواره از ماوس‌های مخصوص بازی بهره می‌برند، ایسوس نیز تلاش زیادی برای توسعه‌ی تاچ‌پدی توانمند به کار نبرده است. با اینکه حساسیت تاچ‌پد در سطح مناسبی قرار دارد، اما استفاده از ژست‌های چند انگشتی به‌راحتی و با دقت بالا انجام نمی‌شود و احتمال خطا عموما وجود دارد. ایسوس روی سطح تاچ‌پد را با شیشه پوشانده است تا حرکت انگشت‌ها به‌راحتی روی آن انجام شود.

ایسوس FX503VD

بر کسی پوشیده نیست که گیمر‌های حرفه‌ای از کیبورد‌های مکانیکی برای بازی‌ بهره می‌برند. این موضوع باعث شده است تا شرکت‌های تولید‌کننده‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال‌های اخیر به استفاده از کیبورد‌های مکانیکی یا مکانیزم‌هایی با میزان حرکت زیاد کلید‌ها در محصولات خود روی بیاورند. بااین‌حال در FX503VD شاهد استفاده از کیبورد جزیره‌ای با جابجایی ۱.۸ میلی‌متر هستیم. با اینکه این صفحه‌کلید برای لپ‌تاپ‌هایی با کاربری‌های عادی، مهندسی و چندرسانه‌ای ایده‌ال خواهد بود، اما قطعا نظر گیمرهای حرفه‌ای را به خود جلب نخواهد کرد.

ایسوس FX503VD

به اعتقاد زومیت یکی از نقاط ضعف صفحه‌کلید این لپ‌تاپ، نحوه‌ی چیدمان کلید‌های جهت است. ایسوس برای تعبیه‌ی اندازه‌ی کامل کلید‌های جهت، این مجموعه را کمی به سمت راست متمایل کرده و کلید جهت بالا نیمی از فضای کلید شماره‌ی صفر را اشغال کرده است. این سبک از طراحی با اینکه کلید‌هایی در اندازه‌ی کامل را دراختیار کاربران قرار می‌دهد (در صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌ها، کلید‌های جهت بالا و پایین عموما اندازه‌ی کوچک‌تری دارند)، اما امکان اشتباه در فشردن این کلید‌ها را افزایش می‌دهد.

نمایشگر

عموما نمایشگرهای مخصوص بازی به دلیل زمان‌پاسخگویی بهتر از پنل‌های TN استفاده می‌کنند؛‌ اما استفاده از چنین پنل‌هایی گاهی از کیفیت خروجی تصویر می‌کاهد. تمام مدل‌های FX503 به نمایشگرهای Full HD و لایه‌ی ضد انعکاس مجهز شده‌اند؛ البته این لپ‌تاپ با دو پنل مختلف TN و IPS به بازار عرضه شده است و کاربر علاوه بر مدل پایه‌ی ۶۰ هرتزی قادر به انتخاب مدلی با نرخ‌به‌روزسانی ۱۲۰ هرتز نیز خواهد بود. مدل مورد بررسی ما در زومیت از پنل TN با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد؛ نمایشگرهای با این نرخ‌به‌روزرسانی عموما بهترین گزینه برای گیمرهای حرفه‌ای هستند که کوچک‌ترین تاخیری درنتیجه‌ی آن‌ها مؤثر خواهد بود.

ایسوس FX503VD

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی FX503 با روکش مات پوشانده شده است و از این نظر برای افرادی که انعکاس نور از نمایشگر آزارشان می‌دهد، ایدئال به‌نظر می‌رسد. پنل‌های TN زمان پاسخگویی کمتری نسبت به نمونه‌های IPS دارند با این وجود IPS نیز از عهده‌ی کاربری‌های عادی در عرصه‌ی گیمینگ بر خواهند آمد. زاویه‌ی دید نمایشگر با وجود TN بودن پنل قابل‌قبول است اما کم شدن کنتراست به وضوح در زوایا احساس می‌شود. در صورتی که در محیط‌های باز از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، روکش مات این نمایشگر آن با جلوگیری از بازتاب نور آفتاب کمک زیادی به تجربه‌ی کاربری خواهد کرد. اما در نظر داشته باشید این موضوع به قیمت کاهش میزان روشنایی و کیفیت تصویر تمام شده است. که این نمایشگر لمسی نبوده و نشت نور چندانی در آن مشاهده نشد.

هماندد دیگر بررسی‌ها، روشنایی و دقت رنگ نمایشگر این لپ‌تاپ را مورد ارزیابی قرار دادیم. متاسفانه روشنایی حداکثر این نمایشگر ۱۵.۶ اینچی تنها ۱۶۰ نیت و پایین‌تر از استانداردهای بازار است. رنگ مشکی در این نمایشگر چندان عمیق نمایش داده نمی‌شود و روشنایی حداقل پنل نیز تقریبا ۹.۵ نیت است که برای استفاده در محیط‌های تاریک چالش‌برانگیز است. مشکل در نمایش رنگ مشکی و روشنایی نه چندان بالا در بسیاری از پنل‌های TN به چشم می‌خورد از این رو اگر این موارد برای شما مهم تلقی می‌شوند مدل‌های IPS را به شما توصیه می‌کنیم. نسبت کنتراست Native محاسبه شده طبق الگوی شطرنجی ANSI برای این لپ‌تاپ ۱۵.۵ بدست آمد که عددی نسبتا پایین است.

تست نمایشگر ایسوس FX503VD
تست نمایشگر ایسوس FX503VD
تست نمایشگر ایسوس FX503VD
تست نمایشگر ایسوس FX503VD

نمایشگر FX503 در تست‌های ما ۹۷.۸ درصد از فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهد؛ خطای میانگین نمایش رنگ در این فضا ۰.۶ بدست آمد که عددی کاملا قابل‌قبول و مناسب است. نمایشگر در فضاهای رنگ گسترده‌تر ضعف خود را نشان می‌دهد به طوری شاهد پوشش ۶۷.۴ و ۷۳.۶ درصدی در فضاهای AdobeRGB و NTSC و افزایش خطا هستیم؛ بالاتر بودن رقم پوشش رنگی به‌معنی توانمندتر بودن نمایشگر در ارائه‌ی رنگ‌های اشباع‌تر و زنده‌تر در آن محیط است. با نگاه به نمایشگر می‌توان طراوت کم‌ رنگ‌ها را به وضوح مشاهده کرد که مشکلی رایج در پنل‌های TN به شمار می‌رود. نمایشگر در نمایش رنگ سفید توانمند و انحراف آن از سفید معیار بسیار کم است.

بازده و عملکرد

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های گیمینگ به میان می‌آید، توان سخت‌افزاری بیش از هر شاخصه‌ی دیگری حائز اهمیت خواهد بود؛ تایوانی‌ها با علم به این موضوع، قطعات درخوری را در لپ‌تاپ FX503VD به‌کار برده‌اند. قلب تپنده‌ی این لپ‌تاپ پردازنده‌ی قدرتمند نسل هفتمی Core i7-7700HQ است و وظیفه‌ی پردازش گرافیکی نیز برعهده‌ی تراشه‌ی گرافیکی GeForce GTX 1050 قرار دارد. لپ‌تاپ اقتصادی ایسوس از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز بهره می‌برد که برای محصولی با کاربری گیمینگ چندان کافی به‌نظر نمی‌رسد؛ البته با توجه به برچسب قیمتی این لپ‌تاپ، در این خصوص نمی‌توان به تایوانی‌ها خرده گرفت.

اینتل مدت‌ها است که استراتژی تیک‌تاک خود، شامل ارتقا فرایند ساخت (تیک) و معرفی معماری (تاک) را کنار گذاشته و چرخه‌ی جدیدی را جایگزین کرده است که سه مرحله‌ی ارتقا فرایند ساخت، معرفی معماری جدید و بهینه‌سازی را دربرمی‌گیرد. غول صنعت نیمه‌هادی فرایند ساخت ۱۴ نانومتری را با نسل پنجم پردازنده‌های خود موسوم به برادول روی کار آورد و معماری جدید را نیز با سری اسکای‌لیک (نسل ششم) معرفی کرد، این شرکت حلقه‌ی سوم از چرخه‌ی جدید خود را در سال ۲۰۱۷ با رونمایی از پردازنده‌های نسل هفتمی کبی‌لیک تکمیل کرد.

ایسوس FX503VD

پردازنده‌های کبی‌لیک به‌لطف لیتوگرافی بهبودیافته‌ی 14nm+، بهره‌وری انرژی و فرکانس بالاتری دارند؛ اما IPC یا «تعداد دستورالعمل به‌ازای هر سیکل پردازشی» یکسانی با پردازنده‌های سری اسکای‌لیک دارند. پردازنده‌های کبی‌لیک به‌لطف معماری گرافیک جدید خود، عملکرد بهتری در پخش ویدیوهای 4K و گرافیک سه‌بعدی دارند و نخستین نسل از پردازنده‌های Core اینتل به‌حساب می‌آید که در سری دسکتاپ پریمیوم نیز از هایپرترد پشتیبانی می‌کنند. در این بین، Core i7-7700HQ پردازنده‌ی سریعی برای دستگاه‌های قابل حمل است که در جریان رویداد CES 2017 رونمایی شد، این پردازنده جانشین Core i7-6700HQ محسوب می‌شود که به‌لطف لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بهبودیافته‌ی خود، با توان طراحی گرمایی یکسان ۴۵ واتی، ۲۰۰ مگاهرتز فرکانس بالاتری نسبت به نسل قبل دارد؛ بدین ترتیب عملکرد پردازشی آن تقریبا با پردازنده‌ی Core i7-6970HQ برابری می‌کند.

مشخصات فنی CPU

Core i7-7700HQ

تعداد هسته و ترد

۴ هسته و ۸ ترد

فرکانس

فرکانس پایه ۲.۸ گیگاهرتز، فرکانس بیشینه ۳.۸ گیگاهرتز

توان طراحی گرمایی

۴۵ وات

حافظه‌ی کش

۶ مگابایت سطح ۳

واحد پردازش گرافیگی یکپارچه

Intel HD Graphics 630

فرکانس پایه ۳۵۰ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱.۱۰ گیگاهرتز

حداکثر حافظه‌ی قابل پشتیبانی

۶۴ گیگابایت (بسته به نوع حافظه)

DDR4-2400, LPDDR3-2133, DDR3L-1600

مشخصات فنی dGPU

GeForce GTX 1050

تعداد هسته‌‌های Cuda

۶۴۰

فرکانس

فرکانس پایه ۹۹۹ تا ۱۳۵۴ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱۱۳۹ تا ۱۴۹۳ مگاهرتز

نرخ حافظه

۷.۰ گیگابیت‌برثانیه

حافظه

حداکثر ۴ گیگابایت GDDR5

پهنای رابط حافظه

۱۲۸ بیت

پهنای حافظه

۱۱۲ گیگابایت‌برثانیه

Core i7-7700HQ از چهار هسته با امکان پردازش ۸ تردی، فرکانس پایه‌ی ۲.۸ گیگاهرتزی، فرکانس بیشینه‌ی ۳.۸ گیگاهرتزی و ۶ مگابایت حافظه‌ی کش سطح ۳ بهره می‌برد، این پردازنده از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-2400، LPDDR3-2133 یا DDR3L-1600 دوکاناله پشتیبانی می‌کند؛ اما تایوانی‌ها ترجیح داده‌اند تا برای کاهش هزینه‌ی تمام‌شده‌ی محصول خود آن را با ۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 همراه کنند. واحد پردازش گرافیکی Intel HD Graphics 630 به‌کاررفته در پردازنده‌ی Core i7-7700HQ معماری یکسانی با نسل پیشین دارد و صرفا فرکانس آن کمی افزایش یافته است، این واحد با فرکانس پایه‌ی ۳۵۰ مگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی ۱.۱۰ گیگاهرتز از محتوای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه‌ دسترسی داشته باشد.

مسلما GPU یکپارچه تنها برای کاربری‌‌های روزمره و سبک مناسب است و برای اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های سنگین، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای Nvidia GTX 1050 وارد عمل می‌شود. GTX 1050؛ پردازنده‌ی گرافیکی اقتصادی انویدیا در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این پردازنده مبتنی بر معماری پاسکال است و برخلاف مدل‌های سریع‌تر انویدیا از تراشه‌ی ۱۴ نانومتری GP107 بهره می‌برد. پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس از ۶۴۰ هسته‌ی Cuda با فرکانس پایه‌ی ۹۹۹ تا ۱۳۵۴ مگاهرتز و فرکانس بیشینه‌‌ی ۱۱۹۳ تا ۱۴۹۳ مگاهرتز (Boost) درکنار ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 با پهنای رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی، نرخ حافظه‌ی ۷ گیگابیت‌برثانیه و پهنای حافظه‌ی ۱۱۲ گیگابایت‌برثانیه استفاده می‌کند. عملکرد GTX 1050 بسته به سیستم‌ خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ متغیر است؛ به‌طوری در حالت ایدئال، عملکرد آن می‌تواند با نسخه‌ی دسکتاپ یکسان باشد، این پردازنده حدود ۳۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به GTX 960 دارد.

تا این مقطع با مشخصات سخت‌افزاری و فنی لپ‌تاپ FX503VD ایسوس آشنا شدیم. با توجه به بهره‌گیری این لپ‌تاپ از مشخصات یادشده، روی کاغذ می‌توان انتظار عملکردی قابل احترام از آن داشت؛ اما محصول اقتصادی تایوانی‌ها در عمل چگونه ظاهر می‌شود؟ برای پی‌بردن به پاسخ این سؤال، چند بنچمارک نرم‌افزاری با محوریت ارزیابی عملکرد در کاربری‌های روزمره و بازی‌های ویدیویی روی این لپ‌تاپ اجرا کردیم که در جدول زیر می‌توانید نتایج به‌دست‌آمده را مشاهده کنید:

لپ‌تاپ / بنچمارک

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

Asus FX503VD

26576

3459

7587

1582

109412/20160/5592/16765

4390/12779

17964/74205

3506/4391/4010

85.32/744

LG Gram 15 2017

6107

4665

1298

762

34699/5642/739/3421

3270/5736

-/15913

4331/-/5196

23.62/273

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Asus FX553VD

25472

3468

--

1667

-/83308/17523/5368

4767/14843

21132/72718

-/4206/5105

--

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

اما آزمون‌های ما تنها به اجرای چند بنچمارک انتزاعی خلاصه نمی‌شود و در مرحله‌ی بعدی آزمایش‌های خود، بازی‌ FarCry 5 و نسخه‌ی ریمستر Metro: Redux، شامل دو بازی Metro 2033 و Metro: Last Light را روی لپ‌تاپ FX503VD اجرا کردیم که در جدول زیر می‌توانید نرخ فریم بازی‌ها حین اجرا با تنظیمات گرافیکی متفاوت را مشاهده کنید:

نام بازی

حداکثر نرخ فریم

حداقل نرخ فریم

میانگین نرخ فریم

FarCry 5 - Ultra

۴۲

۳۲

۳۶

FarCry 5 - High

۴۵

۳۱

۳۷

FarCry - Normal

۵۰

۳۳

۵۰

Metro 2033 - Ultra

۱۰۰

۱۷

۵۱

Metro: Last Light - Ultra

۸۵

۳۸

۵۴

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها برمی‌آید، لپ‌تاپ FX503VD چه به‌لحاظ گرافیکی چه ازلحاظ توان پردازشی، عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌نمایش می‌‌‌گذارد، این موضوع را می‌توان از نرخ فریم بازی‌ها نیز متوجه شد، به‌لطف پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050، لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی ایسوس، نرخ فریم قابل قبولی را حین اجرای بازی‌ها از خود به‌نمایش می‌گذارد. FX503VD در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ قرار می‌گیرد؛ اما به‌لطف سخت‌افزار توانمند خود، می‌تواند در اجرای تسک‌های سنگین دیگر، نظیر اجرای نرم‌افزارهای CAD یا ویرایش ویدئو نیز قابل اتکا باشد.

سیستم خنک‌کننده‌ی FX503VD در کاربری‌های عادی صدای چندانی تولید نمی‌کند؛ اما با اجرای بازی‌ یا نرم‌افزار سنگین، فن‌ها با صدای نسبتا بالایی شروع به‌کار می‌کنند تا عملکرد دستگاه را در سطح مطلوب حفظ کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حین بازی، از هدفون استفاده کنید. شاید بتوان یکی از معدود کاستی‌های این لپ‌تاپ را حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی آن دانست که خوشبختانه امکان ارتقا آن وجود دارد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی

یکی از بخش‌هایی که تایوانی‌ها برای حفظ قیمت FX503VD در محدوده‌ی اقتصادی، در مورد آن تن به مصالحه داده‌اند، حافظه‌ی ذخیره‌سازی این محصول است، درحالی‌که لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت عموما از حافظه‌های SSD یا ترکیب این نوع حافظه با HDD بهره می‌برند، ایسوس برای لپ‌تاپ ارزان‌قیمت خود، حافظه‌ی یک ترابایتی HDD ساخت شرکت سیگیت با مدل ST1000LM035 را در نظر گرفته است. این هارد دیسک ۲.۵ اینچی با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه از رابط ۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای SATA و بافر ۱۲۸ مگابایتی بهره می‌برد. در جدول زیر می‌توانید سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی یادشده را در تست‌های HDTune Pro و Crystal DiskMark مشاهده کنید:

جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Asus FX503VD

137.9

40.8

103.2

143.2

125.4

LG Gram 15 2017

355.5

174.4

298.5

555.8

265

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

باتری

بی‌شک نمی‌‌توان از لپ‌تاپی با مشخصات سخت‌افزاری FX503VD انتظار شارژدهی بالایی داشت؛ عمر باتری لپ‌تاپ‌های گیمینگ با توجه به مصرف بسیار بالای CPU و GPU خود، بسیار پایین است و عموما در کاربری‌های عادی از ۴ تا ۵ ساعت تجاوز نمی‌کند. انرژی مورد نیاز لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس را باتری لیتیوم-یونی ۴ سلولی و ۶۴ وات‌ساعتی آن تأمین می‌کند.

ایسوس FX503VD

ما برای ارزیابی عملکرد باتری لپ‌تاپ‌ها، دو آزمون پخش فیلم و اجرای نرم‌افزار Battery Eater را به‌کار می‌گیریم. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی به‌صورت ممتد پخش می‌کنیم که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد، اتصالات بی‌سیم قطع شده و عملکرد لپ‌تاپ نیز روی حالت Balanced تنظیم شده است؛ اما با توجه به ۱۶۰ نیت بودن حداکثر روشنایی نمایشگر FX503VD، آن را روی حالت ۱۰۰ درصد روشنایی قرار دادیم، این لپ‌تاپ در آزمون پخش فیلم ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه دوام آورد که در دنیای لپ‌تاپ‌های گیمینگ عدد نسبتا قابل قبولی به حساب می‌آید؛ درحالی‌که نسبت به اولترابوک‌ها عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ FX503VD ایسوس در آزمایش Battery Eater، در حالتی که عملکرد سخت‌افزار روی حالت Balanced تنظیم شده بود و لپ‌تاپ از بالاترین میزان روشنایی نمایشگر خود برخوردار بود، با ثبت ۸۰ دقیقه، نتیجه‌ی نسبتا ضعیفی را رقم زد؛ البته با توجه قرارگیری لپ‌تاپ مورد بحث در دسته‌ی محصولات گیمینگ، ثبت چنین نتیجه‌ای دور از انتظار نبود.

لوازم جانبی

طی سال‌های اخیر برخی تولیدکنندگان لپ‌‌تاپ، درکنار محصول برخی لوازم جانبی مخصوص آن را نیز دراختیار خریدار قرار می‌دهند. این موضوع قدم بسیار مثبتی است که کاربران معمولی (کاربران حرفه‌ای از محصولات مخصوصی در این زمینه استفاده می‌کنند) را از دردسرهای خرید کیف و ماوس بی‌نیاز می‌کند. ایسوس نیز طی سال‌های گذشته همین روند را پیش گرفته و عموم محصولات خود را با لوازم جانبی دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

ایسوس FX503VD

FX503VD نیز به‌عنوان محصولی رده‌بالا با ماوس و کوله‌پشتی مخصوص همراه شده است تا خریداران دیگر نیازی به هزینه برای لوازم جانبی نداشته باشند. البته نباید انتظار زیادی از این لوازم جانبی داشته باشید. ماوس و کوله‌پشتی تعبیه شده در جعبه‌ی ایسوس FX503VD، را نمی‌توان کالایی مرغوب و درجه‌ی یک توصیف کرد. این لوازم جانبی تنها برای کاربری‌های عادی و رفع نیازهای اولیه کاربرد خواهند داشت و اگر گیمری حرفه‌ای هستید یا لپ‌تاپ‌ خود را به‌طور مکرر حمل می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال محصولات باکیفیت‌ و مرغوب‌تری باشید. به‌عنوان مثال کوله‌پشتی تعبیه‌شده در جعبه‌ی لپ‌تاپ، درکنار عدم کیفیت ساخت بالا که به همین دلیل قطعا عمر کوتاهی خواهد داشت، محفظه‌ی ایدئال و پشتیبان شده توسط ابر‌های ضربه‌گیر را برای حافظت از محتویات را ندارد و در صورت افتادن کیف یا دریافت ضربه‌ای قوی، احتمال زیادی برای آسیب دیدن لپ‌تاپ وجود دارد.

بااین‌حال عرضه‌ی ماوس و کوله‌پشتی درکنار لپ‌تاپ، قدم مثبتی است که امیدوار هستیم تمامی شرکت‌های دنیای لپ‌تاپ‌ها درکنار محصولات خود اقدام به عرضه‌ی آن‌ها کنند. این محصولات جانبی حتی با وجود کیفیت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های مرغوب بازار، نیازهای بسیاری از کاربران را به خوبی مرتفع خواهند کرد.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ‌های گیمینگ طی سال‌های گذشته پیشرفت زیادی کرده‌اند. با بهبود توان مصرفی و حرارت تولیدی پردازنده‌ها، همچنین کاهش قیمت نهایی، شاهد توسعه‌ی لپ‌تاپ‌هایی باریک‌، زیبا و سبک‌تر در این رده هستیم. ایسوس نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان تجهیزات مخصوص بازی، تنوع زیادی در رده‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود دارد. شاید عموم کاربران، محصولات مخصوص بازی این برند را با سری ROG بشناسند، اما ایسوس محصولات جذاب دیگری نیز در سبد خود دارد که ارزش خرید بالایی دارند.

ایسوس FX503VD

ایسوس FX503VD با اینکه از فلز و زبان طراحی برادران گران‌قیمت‌تر خود بهره نمی‌برد، اما طراحی خوب و بدنه‌ای باکیفیت دارد. سطحی با بافت‌های مشابه با فلز برس خورده و مقاوم در برابر جذب اثر انگشت و استفاده از ترکیب رنگ قرمز و مشکی، از جمله مولفه‌هایی است که منجر به افزایش زیبایی بصری لپ‌تاپ شده است. استفاده از پردازنده‌های چهارهسته‌ای نسل هفت اینتل درکنار پردازنده‌های توانمند گرافیکی انویدیا، قدرت پردازشی بسیار خوبی را به ارمغان آورده است که تجربه‌ی جدید‌ترین عناوین دنیای بازی را ممکن می‌کند. اما پاشنه‌ی آشیل لپ‌تاپ گیمینگ FX503VD، نمایشگر آن است. روشنایی اندک و رنگ‌‌هایی سرد باعث شده است تا این لپ‌تاپ ایسوس در این بخش نمره‌ی قبولی دریافت نکند.

ایسوس FX503VD شاید کم‌نقص نبوده و بهترین گزینه گیمینگ دنیای لپ‌تاپ‌ها نباشد، اما قیمت ارزان‌تر آن نسبت به رقبا باعث شده است تا ارزش خرید بالایی داشته باشد. شما می‌توانید از بخش لپ‌تاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسه‌ی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • طراحی خوب نسبت به قیمت
  • قیمت به صرفه‌تر نسبت به رقبا
  • توان بسیار خوب پردازشی

نکات منفی

  • روشنایی اندک نمایشگر
  • ۸ گیگابایت رم برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی کافی نیست
  • صدای فن خنک‌سازی هنگام بازی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات