اسنشال واگذار خواهد شد؛ جانشین اسنشال فون را فراموش کنید!

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
خبرگزاری بلومبرگ با انتشار یک گزارش جدید، از فروش استارتاپ اسنشال به یک شرکت دیگر خبر داده و ادعا می‌کند توسعه جانشین اسنشال فون لغو شده است.
تبلیغات

براساس اطلاعاتی که اخیراً به نقل از منابع مطلع منتشر شده است، استارتاپ اسنشال پروداکت (Essential Products) به سرپرستی اندی رابین که اولین گوشی‌هوشمند خود را یک سال پیش معرفی کرد؛ تصمیم گرفته است تا خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند و توسعه جانشین اسنشال فون را متوقف کرده است. این گزارش در حالی‎ منتشر شده است که مدتی پیش، سرپرست بخش طراحی صنعتی در اسنشال از بهبود دوربین در جانشین اسنشال فون پی‌اچ-وان خبر داده بود. 

گفته می‌شود مقامات اسنشال تصمیم گرفته‌اند تا استارتاپ تازه نفس را واگذار کنند؛ همین موضوع باعث شده است تا مشاورانی از مؤسسه Credit Suisse Group AG به خدمت گرفته‌ شوند تا خریداران احتمالی شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار بگیرند.بلومبرگ مدعی شده که در حال‌حاضر، حداقل یک شرکت علاقه‌مند است تا استارتاپ اسنشال را تصاحب کند. گفته می‌شود اسنشال در صورت فروش، به صورت کامل واگذار خواهد شد؛ این موضوع بدین معنی است که تمامی محصولات و ایده‌های اسنشال از جمله محصولات سخت‌افزاری و پتنت‌های احتمالی‌اش واگذار خواهند شد.

اسنشال فون

گفته می‌شود اسنشال از شرکت‌های مختلف، کمک مالی دریافت کرده است؛ به‌نظر می‌رسد آمازون، هلدینگ تنشنت (Tencent) و ردپوینت ونچر (Redpoint Ventures) در این شرکت نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. براساس ارزیابی‌هایی صورت گرفته، استارتاپ اسنشال در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. همچنین ادعا می‎شود که استارتاپ اندی‌ رابین، کمک‌هایی را از Hon Hai Precision Industry (که با نام فاکس‌کان شناخته می‌شود) دریافت کرده است؛ فاکس‌کان، تولیدکننده گوشی اسنشال فون است که سال گذشته وارد بازار شد. ضمن اینکه اپراتور اسپرینت (Sprint) کمپین بازاریابی را برای گوشی جدید اسنشال به راه انداخت و امیدوار بود که بتواند از فروش این گوشی، سود قابل‌توجهی به دست آورد. گفته می‌شود که اسنشال برای توسعه اولین گوشی خود، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

به دنبال انتشار این گزارش از سوی بلومبرگ، اندی رابین با انتشار یک توئیت جدید به شایعات موجود مبنی بر واگذاری اسنشال به یک شرکت دیگر واکنش نشان داده است؛ البته مؤسس این استارتاپ تازه تأسیس، گزارش بلومبرگ را تکذیب یا تأیید نکرده و تنها این موضوع را تشریح کرده است که شرکت اسنشال همواره محصولی را برای عرضه به بازار در دست ساخت دارد. اندی رابین ادعا می‌کند که شرکت متبوع‌اش، «ممکن است محصولاتی را از مرحله توسعه خارج کرده و محصولات دیگری را که گمان می‌رود بازخورد بهتری دریافت خواهند کرد، با آن‌ها جایگزین کند». به همین جهت، ممکن است بلومبرگ در تأیید اینکه توسعه گوشی جدید اسنشال لغو شده؛ اشتباه نکرده باشد. صرف‌نظر از اینکه اسنشال به شرکت دیگری واگذار خواهد شد یا خیر، سازنده این استارتاپ مدعی است که شرکت متبوع‌اش به سختی تلاش می‌کند تا محصولاتی نوآورانه و خلاقانه توسعه دهد که روند کنونی را تغییر خواهند داد؛ این محصولات شامل لوازم خانگی (هوشمند) و گجت‌های قابل‌حمل هستند.

توقف سرمایه گذاری در استارتاپ اندی رابین

از آنجایی‌که اندی رابین مدعی توقف فعالیت‌های شرکت اسنشال نشده است، بعید می‌دانیم گوشی دیگری توسط این استارتاپ عرضه نشود؛ البته به جزء مدلی که تولید آن متوقف شده است. باید منتظر ماند و دید که محصولات آینده اسنشال از جمله گوشی پرچم‌دار جدید این شرکت، سبب شکل‌گیری انقلابی در بازارخواهند شد یا مانند اسنشال پی‌اچ - وان شکست می‌خورند. بد نیست اشاره کنیم که فروش شرکت اسنشال، هنوز نهایی نشده و بلومبرگ در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است.

برای ارزیابی بهتر وضعیت اسنشال، باید به میزان فروش اولین گوشی پرچم‌‍دار این شرکت با نام پی‌اچ وان (PH-1) اشاره کرد که در ابتدا با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه شده بود. با اینکه قیمت نهایی این گوشی، کم‌تر از پرچم‌داران دیگر بوده است؛ استقبال خوبی از اسنشال فون صورت نگرفت و شرکت سازنده ناچار شد برای چندین‌بار، قیمت گوشی خود را کاهش دهد؛ به‌روزرسانی‌های مختلفی را برای آن منتشر کند تا بدین وسیله، مشکلات اسنشال فون را کاهش دهد و رنگ‌های جدیدی را برای این مدل بدون حاشیه معرفی کند. البته تمامی این تلاش‌ها، بدون نتیجه بوده است و کاربران همچنان از خرید محصولات اسنشال اجتناب می‌کنند؛ به طوری‌که تنها ۱۵۰ هزار واحد از گوشی اسنشال فون به فروش رسیده است. 

باید اشاره کرد که اولین گوشی استارتاپ اسنشال، زمینه‌ساز شکل‌گیری تغییر در طراحی گوشی‌های هوشمند امروزی شده است؛ با اینکه بسیاری از آیفون ۱۰ به عنوان زمینه‌ساز تِرِند شدن ناچ در گوشی‌های هوشمند یاد می‌کنند اما اسنشال فون اولین محصولی است که چنین طراحی داشت. همین موضوع باعث شده است تا پرچم‌دار اسنشال فون، همچنان محصول جذابی باشد؛ حتی اگر استقبال خوبی از آن صورت نگیرد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات