همیلتون: فتل در گرن پری آذربایجان تخلف کرد

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
لوئیس همیلتون، راننده‌ی تیم فرمول یک مرسدس‌بنز، باور دارد که سباستین فتل در گرن‌پری آذربایجان ۲۰۱۸، قوانین خودروی ایمنی را رعایت نکرده است.
تبلیغات

گرن‌پری آذربایجان ۲۰۱۸ با تمام اتفاقات هیجان‌انگیز و غیر قابل ‌پیش‌بینی، با قهرمان لوئیس هملیتون به پایان رسید. همانطور که از پیست باکو انتظار می‌رفت، برخوردهای زیادی انجام شد که به‌دنبال آن و با آمدن خودروی ایمنی، دورهای زیادی با محدودیت سرعت و سبقت‌گیری به پایان رسید.

فرمول یک / Formula 1

پس از ورود اول خودروی ایمنی در پیست و سپس خروج آن، سباستین فتل، راننده‌ی تیم فراری تا جای ممکن شروع دوباره‌ی مسابقه را به تأخیر انداخت. بر اساس قوانین فرمول یک، پس از خروج خودروی ایمنی، راننده‌ی جایگاه اول مجاز است که بر اساس شرایط پیست شروع دوباره‌ی مسابقه را استارت بزند. فتل در زمان خروج خودروی ایمنی در مسیر طولانی مستقیم پیست باکو بود که به‌منظور جلوگیری از سرعت‌گیری رقبا و به‌ خطر افتادن جایگاه خود در پیچ اول، شروع دوباره‌ی مسابقه را قدری با تأخیر و با توجه به شرایط پیست انتخاب کرد. در هنگام خروج خودروی ایمنی، لوئیس همیلتون در جایگاه دوم و آماده‌ی استارت فتل بود. همیلتون از طریق رادیو تیم نارضایتی خود را از تعلل فتل در استارت دوباره مسابقه نشان داد؛ اما در هنگام برگزاری گرن‌پری باکو، دست‌اندرکاران حاضر در اتاق کنترل مسابقه عمل فتل را تخلف ندانستند.

Lewis Hamilton

در طی یک مصاحبه‌، راننده‌ی بریتانیایی تیم مرسدس‌بنز دوباره اعلام کرد که فتل تخلف انجام داده است. همیلتون به‌قدری بر نظر خود مصمم بود که برای اعلام نارضایتی خود به چارلی وایتینگ، اداره‌کننده‌ی مسابقات فرمول، یک مراجعه کرده است.

همیلتون گفت:

بر اساس قوانین، زمانی که خودروی ایمنی از پیست خارج می‌شود، راننده‌ها نباید سرعت خودروی خود را کم و زیاد کنند. نباید گاز داد و سپس پدال ترمز را فشرد. نباید با این حرکت راننده‌ی پشت‌ سر را گول زد؛ چرا اگر چنین قانونی نبود، هر راننده‌ای این عمل را انجام می‌داد.راننده مجاز است که خودروی خود را با حرکت مارپیچ هدایت کند؛ اما کم و زیاد کردن سرعت قانونی نیست. هربار که من در هنگام خروج خودروی ایمنی در جایگاه اول و مجاز به شروع دوباره‌ی مسابقه بودم، به‌خصوص چهار مرتبه در فصل گذشته، اصلاً چنین کاری انجام ندادم.
فرمول یک / Formula 1

همیلتون با اشاره به مسابقات فصل ۲۰۱۸ افزود:

در استرالیا، سباستین شتاب گرفت و بعد ترمز کرد که تقریباً با پشت خودروی او برخورد کردم؛ در باکو هم شاید چهار بار این حرکت را انجام داد. فکر می‌کنم که باید با چارلی در این مورد صحبت کنم؛ چرا که متوجه این شرایط نمی‌شوم. تا جایی که من در جریان هستم، چارلی این موضوع را با ناظران درمیان گذاشت، ولی اقدامی انجام نشد.

چارلی وایتینگ معتقد است که فتل حرکت غیرقانونی انجام نداده و تا جایی که شرایط خطرناک نباشد، تعیین سرعت و روند حرکت خودروهای پشت‌ سر در اختیار راننده‌ی جایگاه اول است.

فرمول یک / Formula 1

وایتینگ گفت:

به‌ نظر من، فتل خیلی خوب شرایط را کنترل کرد. برخلاف دیگر سری‌ مسابقات اتومبیلرانی که محدوده‌های شتاب‌گیری ۳۰۰-۴۰۰ متری در پیست ایجاد شده است و سرعت گرفتن قبل و بعد از این محدوده مجاز نیست، در فرمول یک زمان شروع دوباره‌ی مسابقه در اختیار راننده‌ی اول است.زمانی که چراغ سبز مسابقه روشن می‌شود، خودروی ایمنی به پیست برمی‌گردد و سپس تمام چراغ‌های پیست سبز می‌شود؛ در این زمان تصمیم شروع دوباره‌ی مسابقه در دست راننده‌ی اول است. در این مواقع شرایط بسیار حساس است؛ چراکه اگر خودروها زود شروع به حرکت مسابقه کنند، به‌سرعت به خودروی ایمنی می‌رسند؛ شرایطی که در مسابقات فرمول دو سال گذشته و سال قبل از آن دیدیم. فکر می‌کنم سباستین به‌خوبی اوضاع را کنترل کرد.
فرمول یک / Formula 1

وایتینگ با اشاره به ادعای همیلتون ادامه داد:

همیلتون در مورد سرعت بدون ثبات فتل شکایت داشت؛ اما اگر واقع‌بینانه به مسابقات نگاه کنیم، این موارد غیر قابل اجتناب است. نمی‌توان انتظار داشت که تمام راننده‌ها با سرعت مشابه حرکت کنند. با این تفاسیر، تا جایی‌که راننده‌ای حرکت خطرناک واضحی انجام ندهد، از نظر ما مشکلی وجود نخواهد داشت. فتل به‌خوبی شرایط را کنترل کرد.
فرمول یک / Formula 1

همیلتون درحالی از رانندگی فتل در باکو شکایت می‌کند که سال گذشته در همین پیست، خود شرایطی تقریباً مشابه در برابر فتل قرار داشت. در گرن‌پری آذربایجان ۲۰۱۷ و هنگام وجود خودروی ایمنی در پیست، فتل و همیلتون دو بار برخورد داشتند. فتل معتقد بود که همیلتون به‌طور عمدی ترمز کرده است و در پاسخ به چرخ‌های مرسدس‌بنز حمله کرد. در این مسابقه‌ی جنجال‌برانگیز هر دو راننده با جریمه مواجه شدند. همیلتون پس از پایان مسابقه رانندگی فتل را «منزجرکننده» و «گستاخانه» توصیف کرد.

باید دید که این دو راننده‌ی رقیب بریتانیایی و آلمانی در گرن‌پری اسپانیا ۲۰۱۸ که ۲۳ اردیبشهت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، چه عملکردی خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات