حشره رباتیک RoboFly با پرتوهای لیزر پرواز می‌کند

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
حشره رباتیکی موسوم به RoboFly می‌تواند با پرتوهای لیزر، پرواز را تجربه کند و دیگر نیازی به منبع تغذیه جداگانه ندارد.
تبلیغات

یکی از مشکلات موجود در طراحی پهپادهای بسیار کوچک، تأمین انرژی مصرفی آن‌ها است. هر چقدر ابعاد پهپاد کوچک‌تر شود، وزنش نیز کمتر خواهد شد و هرچقدر وزن پهپاد کمتر شود،‌ بال‌های کوچکش نمی‌تواند هر منبع تغذیه‌ با هر وزنی را با خود به پرواز درآورد. در اصل یکی از مشکلات جدی در طراحی پهپادهای بسیار کوچک موسوم به حشره رباتیک (Robotic insect) استفاده از منبع تغذیه‌ بسیار سبک است. منبع تغذیه نباید هیچگونه وزن اضافه برای حشره رباتیک ایجاد کند وگرنه مانع پرواز آن می‌شود.

واقعیت این است که برای طراحی و ساخت حشره‌های رباتیک نمی‌‌توان از هر منبع تغذیه‌ای با هر وزن و ابعادی استفاده کرد. محققان دانشگاه واشنگتون برای حل این مسئله چاره‌ای اندیشیدند. آن‌ها برای انتقال شارژ مورد نیاز به حشره‌ رباتیک موسوم به RoboFly از پرتوهای لیزر کمک گرفتند. با این طراحی جدید، حشره رباتیک RoboFly بدون نیاز به حمل منبع تغذیه و تنها با کمک پرتوهای لیزر به پرواز درمی‌آید. یافته‌های ارزشمند تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتون قرار است در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون در بریزبن استرالیا روز ۲۳ می ارائه شود. یکی از محققان این گروه تحقیقاتی به نام سایبر فولر که نویسنده اصلی مقاله معرفی این حشره رباتیک است، اعلام کرد:

پیش از این، پرواز حشره‌های رباتیک بی‌سیم تنها یک داستان تخیلی بود که اینک به واقعیت پیوسته است. حشره رباتیک RoboFly مجهز به منبع تغذیه بی‌سیم است و مسئله حمل منبع تغذیه سنگین در این پهپاد برای همیشه حل شده. RoboFly بدون نیاز به اتصال مستقیم به منبع تغذیه، به پرواز در می‌آید.

در طراحی این پهپاد بسیار کوچک،‌ پرتو لیزر نامرئی باریکی به سلول فوتوولتائیک روی حشره رباتیکی ارسال می‌شود که این سلول می‌تواند انرژی نور را به برق تبدیل کند. البته از آنجایی که این مقدار ولتاژ،‌ برای به پرواز درآوردن RoboFly کافی نبود،‌ تیم تحقیقاتی بر آن شد که مدارالکترونیکی دیگری به حشره رباتیک اضافه کنند. این مدار جدید می‌تواند ولتاژ تولیدشده توسط سلول فوتوولتائیک را از ۷ ولت به ۲۰ ولت افزایش دهد. این مدار کوچک و سبک،‌ مجهز به میکرو کنترل هوشمندی است که می‌تواند به RoboFly کمک کند تا شبیه به یک حشره واقعی پرواز کند. این میکرو کنترلر هوشمند باعث می‌شود، بال‌های RoboFly شبیه به یک حشره واقعی حرکت کند. با اینکه طراحی RoboFly موفقیت‌آمیز است؛ ولی هنوز جای آن دارد تا محققان دانشگاه واشنگتون برای بهبود و ارتقاء آن به تلاش خود ادامه دهند تا در آینده شاهد تغییرات خوب و مثبتی در حوزه طراحی و ساخت پهپادهای بسیار کوچک باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات