همزمان با روز جهانی ارتباطات، مرکز عملیات شبکه مخابرات به‌ بهره‌برداری رسید

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
در آستانه‌ی روز جهانی ارتباطات، مرکز عملیات شبکه‌ی مخابرات ایران (NOC) با حضور وزیر ارتباطات، رئیس کمیته‌ی ICT مجلس و سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به بهره‌برداری رسید.
تبلیغات

صبح امروز مرکز عملیات شبکه‌ی مخابرات ایران (NOC)، یک مکان تخصصی متمرکز مخابراتی که مدیران و متخصصان شبکه از طریق آن، یک یا چند شبکه را مدیریت، کنترل و پایش می‌کنند، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مخابراتی نهری به بهره‌برداری رسید. نگهداری بهینه‌ی عملکرد شبکه‌ی مخابراتی کشور، سرویس و کانال‌های ارتباطی، وظیفه‌ی کلی مرکز عملیات شبکه است که اپراتورهای بزرگ مخابراتی در تمام دنیا برای پایش شبکه و بهبود کارایی آن این مرکز را ایجاد می‌کنند.

شرکت مخابرات ایران با هدف مدیریت و راهبری یکپارچه‌ی شبکه در راستای پایش کیفیت شبکه و نیز پایش ظرفیت‌ها و سرویس‌های موجود آن، اقدام به راه اندازی «ناک» کرده است. کیفیت سرویس پهنای باند، کیفیت سرویس صوت، سامانه‌ی مدیریت پهنای باند مصرفی استان‌ها و مانیتورینگ شبکه‌ی انتقال از جمله ویژگی‌های مرکز عملیات شبکه‌ی شرکت مخابرات ایران است که در مرکز مخابرات شهید نهری تهران به بهره‎‌برداری رسید.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات در این مراسم با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی شبکه‌ی مخابرات جهت ارائه‌ی کیفیت یکپارچه، گفت:

هم‌اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها و صرف هزینه‌های جداگانه وجود دارد؛ درحالی‌‌‎که با یک کیفیت غیر یکپارچه مواجه هستیم.

آذری جهرمی مشکلات موجود در شبکه‌ی شرکت مخابرات را مشکلات شبکه ارتباطی کشور دانست و افزود:

اگرچه شبکه‌ی مادر مخابراتی به شبکه‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت گفته می‌شود؛ اما وزن شبکه‌ی شرکت مخابرات از آن کمتر نیست؛ چرا که کل شرکت‌های FCP که خدمات ADSL ارائه می‌دهند، شبکه‌ی علمی کشور در کنار سازمان‌های دولتی و‌ خصوصی از شبکه‌ی شرکت مخابرات ایران استفاده می‌کنند.

جهرمی با بیان اینکه درآمد شرکت مخابرات ایران در حوزه‌ی ثابت با وجود نرخ پایین مکالمه، رشد داشته است، گفت: «از طرفی شرکت مخابرات ایران خصوصی شده است و‌ هرچند درخواست داشتیم که برای دوره‌ای تغذیه‌ی سود صورت نگیرد؛ اما سهامداران از سود خود نمی‌گذرند که البته دلایل منطقی نیز دارند.» وی افزود:

در مناطق جدید توسعه‌یافته و مسکن‌ مهر، شهروندان زیادی در انتظار تلفن ثابت هستند؛ درحالی‌‌که در همان مناطق نسل چهارم تلفن همراه وجود دارد و به‌جای کشیدن سیم مسی می‌توانیم از ظرفیت شبکه‌ی 4G استفاده کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته تنها ۳۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباطات بودند که با اقدامات انجام‌شده این مقدار به ۵۵ درصد رسیده است، اعلام کرد: «در توسعه‌ی مناطق روستایی استراتژی خود را عوض ‌کردیم و با استفاده از ظرفیت شرکت مخابرات و اپراتورها کار را پیش می‌بریم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات