آیا فضای کار اشتراکی برای شما مناسب است

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فضای کار اشتراکی محیطی است که چند فرد یا تیم با ایده‌های مختلف روی کسب‌وکار خود تمرکز می‌کنند و قوانین عمومی این محیط باید توسط همه رعایت شود.
تبلیغات

تصور کنید ایده‌ی جالبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به ذهنتان رسیده است و بعد از بررسی زوایای مختلف و مشورت با چند نفر، تصمیم گرفته‌اید آن را پیاده‌سازی کنید. مطمئنا یکی از دغدغه‌های بزرگتان این است که مکانی را برای کار کردن در نظر بگیرید. از آنجایی که هزینه‌ی اجاره‌ی دفتر کار بسیار بالا است، بهتر است این کار به زمان دیگری موکول شود. از طرفی شرایط کار کردن در منزل و اختصاص فضایی به اتاق کار برای همه وجود ندارد، پس راه حل چیست؟ در چنین شرایطی یکی از بهترین راه‌ها پیدا کردن فضای کار اشتراکی است. هر تیم استارتاپی می‌تواند با ارائه‌ی ایده و معرفی تیم خود برای استفاده از این فضا درخواست دهد و طی یک جلسه ایده‌ی خود را برای کارشناسان توضیح دهد. تیم کارشناسی بعد از ارزیابی استارتاپ نظر خود را اعلام می‌کند و چنانچه پاسخ آن‌ها مثبت باشد، استارتاپ می‌تواند با پرداخت هزینه‌ی کم از امکانات فضای کار اشتراکی استفاده کند. البته برخی فضاهای اشتراکی نیز قانون خاص یا اجباری به استارتاپ‌ بودن شما ندارند و صرف رعایت قوانین کلی، فضا را در اختیار شما می‌گذارند.

تیم‌هایی که در چنین فضایی کار می‌کنند با دیگر افراد خلاق و علاقه‌مند به کارآفرینی آشنا می‌شوند و شبکه‌ی ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. استفاده از تجربه‌ی دیگران و کمک گرفتن از مربیان نیز از دیگر مزایای کار کردن در فضای کار اشتراکی است. خبر خوب اینکه تعداد این فضاها روزبه‌روز در حال افزایش است و کسانی که ایده‌ی جالبی دارند راحت‌تر می‌توانند رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنند.

محل استقرار، میز، صندلی، اینترنت، اتاق کنفرانس، اتاق بازی، دستگاه فکس و پرینتر و محلی برای صرف غذا نمونه‌ای از امکاناتی است که این مراکز در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهند. تیم‌های مستقر در فضای کار اشتراکی با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به اجاره‌ی دفتر کار از این امکانات استفاده می‌کنند؛ اما در عوض باید به قوانین آن محیط پایبند باشند. در چنین فضایی معمولا چندین تیم با ایده‌های مختلف در زمینه‌ی کاری مختلف مشغول به کار هستند و شاید کار کردن در این شرایط برای همه آسان نباشد. پس قبل از هر کاری ببینید فضای کار اشتراکی برایتان مناسب است یا خیر. چهار پرسش زیر کمک می‌کنند دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

Co-Working Space

۱- آیا با سایر تیم‌ها نقطه‌ی مشترک دارید؟

همان‌طور که می‌دانید، محیط کار نقش پررنگی در روحیه و انگیزه دارد. افرادی که در فضای کار اشتراکی فعالیت می‌کنند در طول هفته چند بار با یکدیگر ملاقات و در مورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند. حال تصور کنید افرادی که هر روز می‌بینید و با آن‌ها صحبت می‌کنید هیچ وجه اشتراکی با شما نداشته باشند. صحبت کردن با چنین افرادی نه‌تنها مفید نیست بلکه اثرات منفی نیز دارد. بنابراین پیش از ثبت درخواست با تیم‌های مستقر در فضای کار اشتراکی آشنا شوید و در مورد زمینه‌ی کاری‌شان سؤال کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید با چنین افرادی در یک محیط باشید بهتر است به محل دیگری برای کار فکر کنید.

۲- چند تیم در فضای اشتراکی مشغول به کار هستند؟

در برخی فضاهای کار اشتراکی تعهدی برای حضور دائم تیم‌ها وجود ندارد. همچنین ممکن است نظارت دقیقی روی فعالیت تیم‌ها انجام نشود. پس شاید نظم بالایی در محیط برقرار نباشد. همان‌طور که در مورد قبلی اشاره کردیم، محیط کار تأثیر زیادی روی روحیه‌ی افراد می‌گذارد. تصور کنید پروژه‌ی مهمی را باید تحویل دهید و نیاز به تفکر دارید اما سایر تیم‌ها کار خاصی برای انجام ندارند و در مورد تعطیلات آخر هفته صحبت می‌کنند. کار کردن در چنین محیطی به هیچ عنوان آسان نیست و شاید بازدهی بالایی نداشته باشد. حال برعکس این موضوع را تصور کنید. مطمئنا کار کردن در محیطی که همه با انگیزه‌ی زیادی مشغول به کار هستند بسیار دلپذیر و خوب است. حتما قبل از بستن قرارداد چند بار محیط را بازدید کنید و نحوه‌ی کار سایر تیم‌ها و جو محیط را بسنجید.

Co-Working Space

۳- آیا شرایط محیط جدید را دوست دارید؟

بسیاری از افرادی که وارد فضای کار اشتراکی می‌شوند تا پیش از آن کارهای خود را از خانه انجام می‌دادند. در محیط خانه همه‌ی شرایط مطابق میل است و فرد در هر ساعت از شبانه روز و تحت هر شرایطی که دلش بخواهد کار می‌کند. به‌عنوان مثال نیازی به آرام صحبت کردن و داشتن پوشش کامل نیست اما شرایط در فضای کار اشتراکی فرق می‌کند. به‌عنوان مثال اغلب تیم‌ها نیاز به تمرکز بالا دارند و همه باید تا جای ممکن سکوت را رعایت کنند. نوع قهوه یا چایی که استفاده می‌شود برای همه مشترک است و شخص نمی‌تواند به سلیقه‌ی خود چیزی را تغییر دهد. عده‌ای ترجیح می‌دهند در هوای تازه کار کنند اما باز گذاشتن پنجره برای عده‌ای دیگر ناخوشایند است. به‌طور کلی در هر فضای کار اشتراکی قوانین عمومی وجود دارد که باید از سوی همه رعایت شود. اگر فکر می‌کنید رعایت این قوانین روی بهره‌وری کارتان تأثیر می‌گذارد بهتر است در انتخاب فضای کار اشتراکی تجدید نظر کنید.

۴- آیا از تمام امکانات استفاده می‌کنید؟

همان‌طور که در موارد قبلی اشاره کردیم قوانین عمومی فضای کار اشتراکی باید از سوی اعضای تمام تیم‌ها رعایت شوند. قوانینی که شاید از سوی همه پذیرفتنی نباشد. به‌عنوان مثال عده‌ای شب‌ها بهتر از روزها کار می‌کنند در صورتی که فضای کار اشتراکی ساعات کاری محدود دارد. یا عده‌ای ترجیح می‌دهند روزهای تعطیل نیز روی پروژه‌ی خود کار کنند اما فضای کار اشتراکی آخر هفته‌ها تعطیل است. این موارد نیز باید پیش از ثبت‌ نام در نظر گرفته شود.

درنهایت همه چیز به تصمیم خودتان بستگی دارد. مزایا و معایب محیط را به‌طور کامل بسنجید و چند بار از مکان مورد نظر بازدید کنید. گاهی اوقات مزایای کار در چنین فضایی به اندازه‌ای زیاد است که می‌توان برخی موارد را نادیده گرفت. همچنین برخی از فضاها مدت‌زمانی را به‌عنوان دوره‌ی آزمایشی در نظر می‌گیرند که می‌توانید از امکانات آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات