مهارت های قابل انتقال را به منظور تغییر مسیر شغلی پرورش دهید

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مهارت‌های قابل انتقال مجموعه‌ای از توانایی‌های فرد هستند که او را قادر به انجام شغل‌های متنوع در بخش‌های گوناگون می‌کنند.
تبلیغات

ریچ جونز، نویسنده‌ی میهمان وبسایت فست کامپانی، مدرک دانشگاهی خود را در رشته‌ی بازاریابی و فروش دریافت کرده است. او اکنون به‌عنوان مدیر استخدام در گوگل مشغول به کار است و علاوه بر آن، یک پادکست نیز منتشر می‌کند. جونز خط اتصال شغل‌های متنوع خود را در یک عبارت خلاصه می‌کند: مهارت‌های قابل انتقال.

جونز پس از مدتی کار در بخش فروش، به‌این نتیجه رسید که علاقه‌ای به این شغل ندارد. او ابتدا فعالیت مورد علاقه‌ی خود (یعنی کمک به دیگران) را کشف و سپس شغل مرتبط با آن (مدیریت نیروی انسانی) را انتخاب کرده است. به تعریفی دیگر، او از مهارت‌های فروش خود در شغل جدید استفاده می‌کند و شرکت‌ها را به متقاضیان و متقاضیان را به شرکت‌ها می‌فروشد.

البته جونز پیش از اقدام برای درخواست شغل در بخش استخدام گوگل، مهارت‌های مورد نیاز برای آن را در خود تقویت کرده است؛ مهارت‌هایی همچون برقراری ارتباط، متقاعد کردن دیگران و ارائه‌ی بهینه‌ی خدمات مشتری که در شغل آینده‌ی او مورد نیاز بوده‌اند. او اکنون پادکست خود را نیز اداره می‌کند و در مقاله‌ای کوتاه، به معرفی راهکارهایی برای تقویت مهارت‌های قابل انتقال پرداخته است که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آمار وظایف و دستاوردهای خود را جمع‌آوری کنید

زمانی که نوبت به ارائه‌ی موفقیت‌های پیشین می‌رسد، عموم افراد با مشکل مواجه می‌شوند. آن‌ها نمی‌توانند دستاوردهای خود را به یاد بیاورند و باید ساعت‌های متمادی به تفکر و یادآوری در مورد آن‌ها بپردازند. راه‌ حل ساده برای این چالش، یادداشت کردن لحظه‌ای تمام وظایف و دستاوردهای آن‌ها است.

یادداشت برداشتن

یادداشت کردن موفقیت‌ها، شما را با مهارت‌هایی که در آن‌ها قوی هستید و البته قابل رشد و انتقال هستند، آشنا می‌کند. بعلاوه در زمان مصاحبه‌ی شغلی و ارائه‌ی رزومه نیز مشکل کمتری خواهید داشت و به‌سرعت به این موارد اشاره خواهید کرد. نکته‌ی مهم اینکه دستاورهای فعالیت‌های متفرقه نیز باید به این لیست اضافه شوند. به‌عنوان مثال جونز فعالیت‌های تولید پادکست خود را نیز یادداشت می‌کند که در خلال آن‌ها توانسته است برنامه‌ریزی پروژه را بیاموزد. در یک مثال کاربردی او توانسته است مهارت تدوین و توسعه‌ی فرآیند را بیاموزد که به‌عنوان مهارتی جامع و قابل انتقال شناخته می‌شود.

فعالیت‌های فوق برنامه، مهارت‌های جدیدی به شما می‌آموزند

مثال جونز نشان می‌دهد که فعالیت‌های فوق برنامه در کنار کار اصلی، مهارت‌های قابل انتقال بهتری برای شما به ارمغان می‌آورد. به‌عنوان مثال پادکست ساختن به خاطر ماهیت مدیریتی، علاوه بر برنامه‌ریزی، مهارت حل مسئه و صحبت کردن در جمع را نیز به شما می‌آموزد که هر دو، مهارت‌هایی با قابلیت استفاده در شغل‌های متنوع هستند.

از لینکدین به‌عنوان ابزاری کاربردی استفاده کنید

وقتی به دنبال شغل جدیدی هستید، جستجو در لینکدین و پیدا کردن فرصت‌های شغلی از اولین اقدامات شما خواهد بود. این سرویس در برخی کشورها هنوز به‌عنوان ابزاری جامع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما روند رو به رشد کاربران آن نشان‌دهنده‌ی نفوذ قوی این سرویس در سال‌های آتی است.

به هر حال جستجو در لینکدین و مشاهده‌ی پروفایل افراد شاغل در جایگاه مورد نظر شما، راهکاری مفید برای کشف مهارت‌های مورد نیاز است. با مطالعه‌ی سابقه‌ی کاری این افراد، دیدی کلی از مهارت‌های مورد نیاز پیدا خواهید کرد. علاوه بر آن، مسئولیت‌های جاری این افراد نشان‌دهنده‌ی وضعیت کلی موقعیت شغلی و مهارت‌های اساسی آن است.

تغییر در زندگی

در مورد قدم‌های بعدی فعال باشید

حتی اگر از شغل فعلی خود راضی هستید، باید قدم‌های بعدی و مراحل پیش روی آن را بشناسید و به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت در آن باشید. پس از کمی تحقیق، احتمالا متوجه می‌شوید که تمام مهارت‌های مورد نیاز برای جایگاه مورد نظر را ندارید. البته این اتفاق کاملا عادی است؛ حتی زمانی که در بخش مورد تسلط خود وارد نقش جدیدی بشوید، کمبودهای مهارتی کاملا معقول هستند. هدف اصلی باید کاهش این کمبودها باشد و این اقدام تنها با فراگیری مهارت‌های قابل انتقال امکا‌ن‌پذیر است.

مهارت‌های آتی را پیش از نیاز به ارائه، با کمک همکاران بیاموزید

به‌عنوان مثال جایگاه بعدی مورد نظر شما نیازمند مهارت عمیق آنالیز داده است اما شما مهارتی در این زمینه ندارید. در این حالت، از مدیران بخواهید که شما را در پروٰژه‌هایی با اهداف مشابه شرکت دهند و در کنار وظایف خود، به بررسی و مشاهده‌ی روند پیشرفت این پروژه‌ها بپردازید. در کنار مشاهده، مهارت‌های نرم‌افزاری لازم مانند اکسل را نیز بیاموزید تا به‌مرور با مفاهیم اولیه‌ی مهارت مورد نیاز آشنا شوید. می‌توانید از همکاران حرفه‌ای خود نیز در این زمینه کمک بگیرید.

موارد گفته‌شده تنها راهکارهایی خلاصه به‌منظور آمادگی برای شغل مورد علاقه هستند. با مطالعه‌ی مهارت‌های موجود و تمرکز روی آن‌ها، متوجه خواهید شد که بسیاری از این مهارت‌ها در انواع شغل‌ها کاربرد دارند. فراموش نکنید که قدم اول نوشتن مهارت‌های موجود، اهداف پیش رو و سپس مشخص کردن قدم‌ها بعدی است. با انجام این مراحل، وظایف خود برای تغییر مسیر شغلی را انجام داده‌اید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات