کدام سریعتر است؟ پورشه پانامرا توربوهیبرید یا آئودی R8

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در یک بررسی ویدئویی، مقایسه جالبی بین خودروی هیبریدی پورشه پانامرا توربو Sو سوپراسپرت آئودی R8 V10 انجام شده است که نتایج جالبی دارد.
تبلیغات

از لحاظ تئوری پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید یک هاچ‌بک است، اما آن‌طور که ویدئوی زیر نشان می‌دهد، شدیدا با هاچ‌بک‌های معمولی تفاوت دارد. وب‌سایت بریتانیایی اتوکار خودروی پرطرفدار پورشه پانامرا را در یک مسابقه درگ به رقابت با محصولی کاملا متفاوت آورده است. این رقیب، آئودی R8 V10 با مشخصات استاندارد بود که در بهترین حالت ۵۳۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته آئودی یک نسخه قدرتمندتر به نام پلاس از R8 V10 هم دارد، که ۶۰۲ اسب بخار فراهم می‌کند.

چرا باید کسی در دنیا یک خودروی سوپراسپرت مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی را به رقابت با یک هاچ‌بک هیبریدی بکشاند؟ احتمالا تنها دلیلی که برای این کار می‌توان پیدا کرد، سرگرمی باشد. در حالی که وزن ممکن است بزرگترین دشمن عملکرد قدرتمند یک خودرو باشد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. با وجود این‌که پورشه پانامرا توربو اس ای‌-هیبرید در مجموع ۷۱۵ کیلوگرم سنگین‌تر است، اما پیشرانه ۶۸۰ اسب بخاری باعث می‌شود که از ابتدا مسابقه بسیار سریع‌تر از آئودی R8 V10 باشد.

آئودی R8 V10 RWS

چطور چنین چیزی امکان دارد؟ خب بیایید به تفاوت گشتاور بین این دو خودرو نگاه کنیم. به لطف استفاده از نیروی هیبریدی که شامل پیشرانه ۴.۰ لیتری خورجینی هشت سیلندر با دو توربوشارژ و موتور الکتریکی می‌شود، پورشه پانامرا ۸۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آئودی R8 V10 ممکن است پیشرانه‌ی احتراق داخلی بزرگ‌تری داشته باشد (۵.۲ لیتری خورجینی ۱۰ سیلندر)، اما مجهز به سیستم محرکه الکتریکی کمکی نیست؛ به همین دلیل تنها ۵۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با انجام یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان نتیجه گرفت که پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید، ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور بیش‌تری دارد.

آئودی R8 V10 یک خودرو از کلاس سوپراسپرت است، در حالی که پورشه پانامرا بیش‌تر به خانواده خودروهای اسپرت و لوکس تعلق دارد، بنابراین حداقل باید رقابت نزدیکی با همدیگر داشته باشند. اما چنین نیست و پورشه پانامرا هیبرید در سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین در مقایسه میسر ۴۰۰ و ۸۰۰ متر نیز پورشه پانامرا عملکرد بهتری دارد. در پایان ۸۰۰ متر، پورشه پانامرا همچنان سرعت بیش‌تری داشت که ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت در مقابل ۲۴۲ کیلومتر توسط مهندسان اتوکار ثبت شد.

panamera turbo

اگر کسی قصد خرید خودروی پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید را داشته باشد، دانستن این ارقام بسیار مفید به نظر می‌رسد. خودروی هبیریدی پورشه لوکس، عمل‌گرا و فوق‌العاده سریع است و آن‌طور که اتوکار می‌گوید، قادر است در زمان ۳.۱۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد. در حالی که برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۷.۵۳ ثانیه نیاز دارد. 

قیمت پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید بدون گزینه‌های اختیاری ۱۸۴،۴۰۰ دلار است، که آن را ۱۹،۵۰۰ دلار گران‌تر از نسخه استاندارد آئودی R8 V10 می‌کند. البته نسخه پلاس آئودی ۱۰،۰۰۰ دلار بیشتر از پانامرا قیمت دارد که به غیر از ۷۰ اسب بخار قدرت بیش‌تر، ۲۰ نیوتن‌متر گشتاور اضافی نیز به مشخصات خودرو اضافه می‌کند. هرچند نسخه‌ی پلاس آئودی در ارقام عملکرد بهتری نسبت به پورشه پانامرا هیبرید دارد، اما به نظر می‌رسد که این موارد نتواند تفاوت قابل توجهی در مسابقه درگ ایجاد کند.

پورشه پانامرا به لطف بهره‌گیری از سیستم محرکه هیبریدی، عزم جدی برای باقی ماندن در بازار دارد؛ اما به نظر می‌رسد که آئودی R8 V10 به دلیل استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی با بازنشستگی مواجه خواهد شد. آئودی پیش از این تاکید کرد که تولید این مدل خودرو به نسل سوم نخواهد رسید. البته قابل ذکر است که این مقایسه نمی‌تواند تصویری کامل از دو خودرو به نمایش بگذارد، زیرا نمی‌توان همه چیز را درباره عملکرد خودرو در سرعت و مسابقه درگ خلاصه کرد.

ویدئو

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات