اولین صندلی کودک مجهز به کیسه هوا معرفی شد

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نخستین صندلی مخصوص کودکان و مجهز به کیسه هوا در انگلستان ساخته شده است. این صندلی قابل حمل، ۷۸۳ دلار قیمت دارد.
تبلیغات

سالانه حدود ۲ تا ۳ هزار کودک در تصادفات جاده‌ای کشور می‌میرند و طبق آمار، تصادف اولین عامل مرگ‌ومیر کودکان در ایران اعلام شده است. استفاده از صندلی کودک استاندارد در خودرو می‌تواند تا ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر کودکان و ۶۰ تا ۷۰ درصد از صدمات تصادفات را کاهش دهد. هزینه‌ای که برای خرید صندلی کودک می‌شود در مقابل هزینه‌های ناشی از تصادف ناچیز است؛ به همین دلیل فرهنگ‌سازی و آموزش مسائل ترافیکی در همه‌ی مقاطع برای کودکان و خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد. البته نمی‌توان به هر نوع صندلی خودرو اعتماد کرد؛ چرا که باید آزمایش‌های عملی و استانداردهای ایمنی در طراحی آن استفاده شده باشد. 

برای اولین بار در جهان، شرکت ماکسی-کوسی (Maxi-Cosi) صندلی خودروی مخصوص کودک عرضه کرد که مجهز به کیسه هوا (Airbag) یا ایربگ است. این صندلی کودک برای اولین بار قرار است در کشور انگلستان عرضه شود. صندلی اکسیس‌فیکس ایر (AxissFix Air) به‌عنوان مدل پرچم‌دار این شرکت برای مشتریان عرضه می‌شود و پیش از این توانسته است جایزه طراحی برای بهبود ایمنی خودرو دریافت کند. این صندلی با همکاری شرکت سازنده کیسه هوای هلیت (Helite) تولید شده است.

صندلی کودک اکسیس‌فیکس ایر که برای کودکان بین ۶۱ تا ۱۰۵ سانتی‌متر طراحی شده، به قلاب صندلی ایزوفیکس (Isofix) و پایه گردان ۳۶۰ درجه‌ای برای نصب آسان مجهز است. همچنین دو کیسه هوا در پدهای شانه حفاظ کمربند ایمنی قرار دارند که به کارتریج دی‌اکسید کربن متصل هستند. در صورت برخورد، حسگر نصب‌شده روی صندلی فورا فعال می‌شود و کیسه‌های هوا در عرض ۰.۰۵ ثانیه باز خواهند شد. 

ماکسی کوسی صندلی ایربگ

در آزمایش‌هایی که برای بررسی نحوه برخورد و میزان نیروی وارده به سرنشین در صندلی کودک اکسیس‌فیکس انجام گرفته است، مشخص شد که هنگام برخورد خودرو از جلو، مقدار نیروی وارد بر ناحیه سر و گردن کودک تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد. این نتایج در مقایسه با صندلی‌هایی انجام شده است که مجهز به کیسه هوا نیستند.

اندرو راتکلیف مدیر عامل شرکت ماکسی-کوسی، توضیح می‌دهد:

چند سال پیش ما شروع به بررسی این موضوع کردیم که چگونه کیسه هوا می‌تواند بهتر از سر و گردن کودک در صندلی‌ جلوی خودرو محافظت کند. کاربردهای موفقیت‌آمیز فناوری کیسه هوا، مانند کیسه‌های هوای نیم‌تنه‌ای برای موتورسیکلت، ایده‌های بسیاری در این مسیر به ما بخشید. در نتیجه این فناوری پیشرفته به‌عنوان نسل آینده برای صندلی‌های جلوی خودرو طراحی و معرفی شد.
ماکسی کوسی صندلی ایربگ

ماکسی-کوسی در حال حاضر برنامه خاصی جهت گسترش تولید صندلی‌ کودک مجهز به کیسه هوا برای وسایل نقلیه وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که استفاده بیش‌تر از این محصول برای کاهش تعداد کودکان آسیب‌دیده در تصادفات اجتناب‌ناپذیر است. البته شاید مقرون‌به‌صرفه بودن این فناوری بتواند کلید اصلی کاهش آمار تلفات در تصادفات جاده‌ای باشد؛ چرا که ماکسی‌-کوسی قیمت این صندلی کودک را حدود ۷۸۳ دلار اعلام کرده است و والدین می‌توانند در فروشگاه‌های معتبر انگلستان آن را خریداری کنند.

کودکان به‌عنوان آینده کشور، نقش مهمی در پیشرفت و تعالی و دستیابی به چشم‌اندازها دارند؛ به همین علت در اغلب کشورها هزینه‌های گزافی برای حفظ سلامت نسل آینده انجام می‌شود. طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای انجام شده است؛ اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها کافی نیستند. لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ترافیک و حمل‌ونقل، آگاه‌سازی خانواده‌ها و آموزش مستقیم به کودکان همراه با استفاده از فناوری روز (مانند صندلی کودک مجهز به کیسه هوا) می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات ناشی از تصادف ایفا کند.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات