قدرتمندترین پیشرانه‌ های دنیا در خودروهای امروزی

یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
برای آشنایی با قدرتمندترین پیشرانه‌های درحال تولید صنعت خودروسازی از ۲ سیلندر تا ۱۶ سیلندر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت‌های خودروسازی برای مدل‌های مختلف تولیدی خود، از پیشرانه‌های متنوعی استفاده می‌کنند. با توجه به کلاس خودرو و هدف اصلی آن، تیم‌های مهندسی خودروساز انواع مختلف پیشرانه، از دو سیلندر خطی با حجم زیر یک لیتر تا ۱۶ سیلندر W شکل را در خط تولید شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

Engine / پیشرانه

آیا تا‌به‌حال فکر کرده‌اید که قدرتمندترین پیشرانه‌ها بر اساس تعداد سیلندر توسط چه برندهای خودروسازی تولید می‌شود؟

هدف از نوشتن این مطلب دقیقاً پاسخ به همین سؤال است. البته برای مقایسه‌ی بهتر، پیشرانه‌های هیبرید که با کمک موتورهای الکتریکی به قدرت‌های بالا دست پیدا می‌کنند درنظر گرفته نشده‌اند. به‌عنوان مثال هایپرکار جدید مرسدس‌بنز AMG پروژه یک، با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۱.۶ لیتری در کنار ۴ موتور الکتریکی حدود ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگر بخواهیم خودروهای با قوای محرکه هیبرید را هم در این مقاله اضافه کنیم، احتمالاً خبری از پیشرانه‌های  احتراق محض نخواهد بود.

Engine / پیشرانه

علاوه بر این، به‌منظور بررسی بهتر فقط پیشرانه‌هایی که هم‌اکنون در خط تولید برندهای خودروساز هستند، معرفی خواهند شد. در بسیاری از موارد، پیشرانه‌های چندسال گذشته، تیونینگ شده یا حتی بعضی موتورسیکلت‌های سنگین در طبقه‌بندی این مقاله مقام اول خواهند بود. سعی شده است تا در هر کلاس پیشرانه باتوجه به تعداد سیلندرها، پرقدرت‌ترین مدل صرف‌نظر از تاریخ تولید نیز معرفی شود.

با ذکر این توضیحات، از شما دعوت می‌کنیم تا خواننده‌ی فهرست قدرتمندترین پیشرانه‌های فعلی در صنعت خودروسازی باشید.

کلاس پیشرانه‌های ۲ سیلندر

فیات / Fiat 500
fiat 500
fiat 500
فیات Fiat 500
فیات Fiat 500

فیات TwinAir با حجم ۸۷۵ سی‌سی - توربوشارژ

نهایت قدرت: ۱۰۳ اسب بخار

پیشرانه‌ی توئین‌اِیر فیات برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ رونمایی و تولید نوع توربوشارژ در مدل فیات 500 در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. این پیشرانه‌ی کوچک و پرقدرت با بهره‌گیری از سیستم زمان‌بندی مولتی‌اِیر متغیر سوپاپ‌ها ابتکار تیم مهندسی فیات بهره‌ی قابل توجهی دارد. نمونه‌ی تنفس طبیعی این پیشرانه با حجم ۱ لیتر نیز در دسترس است. پیشرانه‌ی توئین‌ایر توربوشارژ فیات پس از کسب عنوان بهترین پیشرانه‌ی جهان در سال ۲۰۱۱ در مدل‌های دیگری همچون فیات پاندا، فیات پونتو و آلفارومئو میتو نیز استفاده شد.

Engine / پیشرانه

درحالی‌که حاصل تلاش مهندسان فیات، قدرتمندترین پیشرانه‌ی ۲ سیلندر فعلی صنعت خودروسازی عنوان می‌شود؛ اما این داستان در دنیای موتورسیکلت‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال موتورسیکلت 1299 پانیگاله R FE محصول دوکاتی، از پیشرانه‌ی ۲ سیلندر V شکل با حجم ۱۲۸۵ سی‌سی، ۲۰۷ اسب بخار قدرت می‌گیرد.

کلاس پیشرانه‌های ۳ سیلندر

Ford Fiesta / فورد فیستا
فورد فیستا / Ford Fiesta
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus 2019 / فورد فوکوس

فورد اکوبوست با حجم ۱ لیتر – توربوشارژ

نهایت قدرت: ۱۳۶ اسب بخار

سری پیشرانه‌های اکوبوست (EcoBoost) فورد با استفاده از انواع توربوشارژ، با هدف خروجی قدرت بالا و مقایسه با پیشرانه‌های تنفس طبیعی با حجم بالا ساخته شدند. نوع ۱ لیتری اکوبوست با کد «فاکس» به معنی روباه، اندازه بلوک برابر یک کاغذ A4 و دو تنظیمات با قدرت خروجی متفاوت از سال ۲۰۱۲ تا به‌امروز تولید می‌شود. پیشرانه‌ی فاکس فورد در مدل‌های تولیدی این برند آمریکایی مانند فوکوس، فیِستا، موندئو و بی-مکس نصب می‌شود.

Engine / پیشرانه

اکنون پیشرانه‌ی ۱ لیتری فاکس اکوبوست فورد قدرتمندترین پیشرانه‌ی ۳ سیلندر صنعت خودروسازی است. البته به‌تازگی نوع ۱.۵ لیتری و تمام آلومینیومی این پیشرانه با کد «دراگون» به معنی اژدها و قدرت ۱۹۷ اسب بخار رونمایی شد که بر اساس اخبار منتشرشده، در سال جاری با نسل هشتم مدل فیستا ST به بازار اروپا خواهد رسید.

کلاس پیشرانه‌های ۴ سیلندر

Mercedes AMG A45
مرسدس بنز CLA Shooting Brake Night Edition
AMG A45 4Matic
مرسدس بنز GLA 2018
مرسدس بنز GLA 2018

مرسدس‌بنز AMG با حجم ۲ لیتر – توربوشارژ

نهایت قدرت: ۳۷۵ اسب بخار

پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی توروبوشارژ مرسدس AMG با کد M133 و حجم ۲ لیتر که در مدل‌های سری 45 مرسدس AMG شامل A، CLA و GLA نصب می‌شود، به ازای هر لیتر حجم، ۱۹۰.۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همانطور که انتظار می‌رود، پیشرانه‌های AMG علاوه بر قدرت، گشتاور بالا هم دارند که M133 با ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، از این قاعده مستثنا نیست.

Engine / پیشرانه

با اینکه ۳۷۵ اسب بخار قدرت از پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ برای یک خودروی جاده‌ای فوق‌العاده است؛ اما قدرتمندترین پیشرانه‌ی این کلاس در تاریخ نیست. در سال ۲۰۱۴ بود که میتسوبیشی از قدرتمندترین نسخه‌ی جاده‌ای لنسر ایوولوشن با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربوشارژ مختص بازار بریتانیا رونمایی کرد. کد FQ-440 MR در نسل دهم میتسوبیشی لنسر ایوولوشن با ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن‌متر گشتاور همراه بود که فقط در تعداد ۴۰ دستگاه با قیمت ۵۰ هزار پوند (حدود ۸۳ هزار دلار) برای عرضه در بریتانیا ساخته شد.

کلاس پیشرانه‌های ۵ سیلندر

آئودی TT RS-R
آئودی RS3
آئودی RS3
آئودی TT RS
آئودی TT RS-R

آئودی TFSI با حجم ۲.۵ لیتر – توربوشارژ

نهایت قدرت: ۴۰۰ اسب بخار

استفاده از پیشرانه‌های ۵ سیلندر به اندازه‌ی نوع ۴ یا ۶ سیلندر در صنعت خودروسازی مرسوم نیست و برای اولین بار در خودروهای جاده‌ای تولید انبوه توسط مرسدس‌بنز استفاده شد. اما برند آلمانی آئودی با پیشرانه‌ی TFSI پرقدرت ۵ سیلندر خود از سال ۲۰۱۰ تا به‌امروز، عنوان بهترین پیشرانه‌ی ۲ تا ۲.۵ لیتری جهان را کسب کرده است.

Engine / پیشرانه

مهندسان آئودی بیش از ۴۰ سال است که از پیشرانه‌ی ۵ سیلندر در محصولات این شرکت استفاده می‌کنند و هنوز هیچ برندی نتوانسته است به‌اندازه‌ی آئودی در پیشرانه‌های ۵ سیلندر موفقیت کسب کند.. مدل‌های معروف آئودی TT RS و RS3 سدان از این پیشرانه نیرو می‌گیرند.

کلاس پیشرانه‌های ۶ سیلندر

GT2 RS
GT2 RS
پورشه 911 GT2
Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS

پورشه ۶ سیلندر خطی با حجم ۳.۸ لیتر – توربوشارژ (توئین توربو)

نهایت قدرت: ۶۹۰ اسب بخار

سریع‌ترین نسخه از پورشه 911 تاریخ، مدل GT2 RS است که در حال حاضر، رکورددار پیست نوربرگرینگ در کلاس خودروهای جاده‌ای نیز محسوب می‌شود. پیشرانه‌ی توئین‌توربوشارژ ۳.۸ لیتری پورشه با قدرت ۶۹۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، قدرتمندترین پیشرانه‌ی ۶ سیلندر فعلی صنعت خودروسازی است.

Engine / پیشرانه

پورشه 911GT2 RS محور عقب حتی از هایپرکار هیبرید 918 اسپایدر تمام چرخ محرک هم عملکرد بهتری در پیست جهنم سبز داشته است. با این‌حال سریع‌ترین خودروی جاده‌ای پورشه در تست صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، 918 اسپایدر است.

کلاس پیشرانه‌های ۸ سیلندر

Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera
کوینیگزگ آگرا RS Gryphon

کونیگزگ V8 با حجم ۵ لیتر – توربوشارژ (توئین توربو)

نهایت قدرت: ۱۳۶۰ اسب بخار

بدون شک بیشتر عاشقان دنیای خودرو، به‌خصوص خودروهای آمریکایی با شنیدن نام V8 آماده‌ی بروز دادن کودک درون خود می‌شوند. به‌جرئت می‌توان گفت که پیوند بین خودروهای قدرتمند و پیشرانه‌های V8 بهترین ترکیب ممکن در عین ابعاد مناسب موتور است. بسیاری از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت جهان مانند شورولت کوروت، فراری 488، مک‌لارن 720S و بسیاری دیگر با قلب تپنده‌ی ۸ سیلندر V شکل عرضه می‌شوند.

Engine / پیشرانه

اکنون هایپرکار کونیگزگ آگرا RS با استفاده از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری به همراه دو توربوشارژر، حدود ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته تاج پادشاهی کونیگزگ آگرا RS در این کلاس با عرضه‌ی رقیب آمریکایی از دست خواهد رفت. برند آمریکایی هنسی به‌زودی با آغاز خط تولید ابرخودروی جدید خود موسوم به ونوم F5 با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۷.۴ لیتری با دوتوربوشارژر و قدرت ۱۶۰۰ فرآیند تحویل سفارش مشتریان را استارت می‌زند.

مدیران ارشد شرکت سوئدی کونیگزگ پس از ثبت رکورد جهانی گینس با مدل آگرا RS، تولید این ابرخودروی قدرتمند را پایان دادند تا پروژه‌ی جدید خود را با سرعت بیشتری توسعه دهند.

کلاس پیشرانه‌های ۱۰ سیلندر

Lamborghini Huracan Performante Spyder
لامبورگینی هوراکان پرفورمانته اسپایدر / Lamborghini Huracan Performante Spyder
لامبورگینی هوراکان پرفورمانته / Lamborghini Huracan Performante
لامبورگینی هوراکان پرفورمانته / Lamborghini Huracan Performante
Lamborghini Huracan Performante Spyder

لامبورگینی V10 با حجم ۵.۲ لیتر – تنفس طبیعی

نهایت قدرت: ۶۳۰ اسب بخار

برند ایتالیایی لامبورگینی سال‌ها است که از پیشرانه‌های V10 و V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این پیشرانه که اولین بار در سال ۲۰۰۳ برای مدل گالاردو ( با تلفظ گایاردو، Gallardo) ساخته شد، امروز در مدل هوراکان پرفورمانته ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

Engine / پیشرانه

جواهر خوش‌صدای ۱۰ سیلندر گاو خشمگین ایتالیا، علاوه بر نسخه‌های مختلف گالاردو، نیروبخش مدل‌های دیگری در سبد محصولات لامبورگینی چون سستو المنتو، نسخه‌های مختلف هوراکان، مدل مفهومی استریون (Asterion) و محصولات آئودی مانند R8 V10، نسل دومS8 ، نسل سومS6  و نسل دومRS6  نیز بوده است.

کلاس پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر

فراری 812 Superfast
812 superfast
Ferrari 812 Superfast
Ferrari 812 Superfast
Mansory Stallone Ferrari 812 Superfast

فراری V12 با حجم ۶.۵ لیتر – تنفس طبیعی

نهایت قدرت: ۷۸۹ اسب بخار

پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل اسب وحشی ایتالیا با کد F140 و الهام از نمونه‌ی V8 فراری انزو در محصولات فراری و مازراتی استفاده می‌شود. این پیشرانه با کد F140 GA در مدل 812 سوپرفست فراری، قدرتمندترین پیشرانه‌ی تنفس طبیعی تاریخ است.

Engine / پیشرانه

نوع ۶.۳ لیتری این پیشرانه در هایپرکار لافراری نیز ۷۸۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به دلیل هیبرید بودن این مدل، در این مقاله قرار نگرفت. فراری 812 سوپرفست به لطف این پیشرانه که تا دورموتور ۸۵۰۰ گاز می‌خورد و ۷۱۸ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد، در زمان ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کلاس پیشرانه‌های ۱۶ سیلندر

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
bugatti chiron

بوگاتی W16 با حجم ۸ لیتر – توبوشارژ (چهار توربوشارژر)

نهایت قدرت: ۱۴۷۹ اسب بخار

گروه خودروسازی فولکس واگن تنها شرکت فعلی در صنعت خودروسازی است که پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر تولید می‌کند. پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل به همراه ۴ توربوشارژر قلب بزرگ ابرخودروی بوگاتی شیرون بوده که رسیدن به ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در یک خودروی جاده‌ای ممکن کرده است. پیشرانه‌ی W16 بوگاتی، هم از نظر حجم و و هم از لحاظ تعداد سیلندر و قدرت خروجی، بزرگ‌ترین اعداد را به همراه دارد.

Engine / پیشرانه

البته اخیراً یک شرکت تازه‌تأسیس اماراتی با ادعای بزرگ پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر V شکل با قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار خبرساز شده است. بر اساس گفته‌های مقامات این برند، ابرخودروی دویل 16 در حالت رانندگی معمولی ۳۰۰۶ اسب بخار و در حالت تنظیمات حداکثر، ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مدل‌های پیش‌تولید دویل 16 در نمایشگاه بین‌المللی دوبی به نمایش گذاشته شد. تنها چیزی که می‌تواند ادعای این شرکت را تأیید کند، ویدئویی کوتاه از تست پیشرانه‌ی V16 است که البته هنوز روی خودرو سوار نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات