دلایل حادثه در پیت استاپ ناموفق فراری مشخص شد

شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از بررسی‌های انجام‌شده، عوامل اصلی در پیت استاپ ناموفق فراری که مصدومیت یکی از اعضای این تیم و کنار رفتن کیمی رایکونن از گرن‌پری بحرین را به‌ دنبال داشت، مشخص شدند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته و در گرن‌پری بحرین بود که کیمی رایکونن، راننده‌ی تیم فرمول یک فراری در دومین توقف تعویض لاستیک خود با مشکل مواجه شد. پس از ورود راننده‌ی فنلاندی به دومین پیت استاپ، تمام لاستیک‌ها به‌جز لاستیک عقب سمت چپ تعویض شدند. با اینکه هنوز یک لاستیک تعویض نشده بود، چراغ سبز روبروی رایکونن روشن شد و او بدون آگاهی از حضور یکی از اعضای تیم فنی فراری در کنار چرخ عقب، حرکت کرد.

bahrain F1

فرانچسکو سیگارینی مکانیک تیم فراری، هنوز موفق به تعویض لاستیک نشده بود و درهنگام حرکت رایکونن، درست در مقابل چرخ عقب قرار داشت. این اشتباه بزرگ، شکستی پای سیگارینی (درشت‌نی و نازک‌نی) و کنار رفتن رایکونن از دومین گرن‌پری فصل ۲۰۱۸ را به‌ دنبال داشت. مدیرتیم فرمول یک فراری، مائوریتزیو اریوابنه، از شروع تحقیقات با همکاری دست‌اندرکاران فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) جهت بررسی عامل اصلی این اتفاق خبر داد.

 اریوابنه گفت:

پس از مصدومیت یکی از اعضای تیم فنی، کل تیم نگران شدند؛ مسلماً بررسی اتفاقات این ناهماهنگی جزو اولویت‌های ما است. تیم فراری برای تضمین بهترین عملکرد در توقف خودرو، فرآیند خاصی را دنبال می‌کند. در حادثه‌ی گرن‌پری بحرین، ۳ عامل دخیل بودند: انسان (اعضای تیم)، تجهیزات مکانیکی (آچار بکس) و تجهیزات الکترونیکی (سنسور تشخیص وضعیت نصب بودن چرخ).
Maurizio Arrivabene

بر اساس گفته‌های اریوابنه، ناهماهنگی و تأخیر در تعویض لاستیک عقب با مشکل در سنسور اصلی مواجه و چراغ سبز روبروی رایکونن روشن شد. همانطور که ذکر شد، سنسور چراغ قرمز و سبز آن روبروی راننده، وظیفه‌ی تشخیص نصب بودن چرخ به خودرو را بر عهده دارد.آچار برقی فعال شده بود؛ اما چون در تعویض لاستیک تأخیر به‌ وجود آمد، آچار غیر فعال شد. از آنجایی که هنوز یک لاستیک تعویض نشده بود، مسئول آچار دوباره آن را فعال کرد تا چرخ را باز کند. اما سیستم این عمل را به‌ معنی تعویض لاستیک و نصب شدن چرخ تشخیص داد که به‌ همین دلیل، چراغ سبز روبروی راننده نیز روشن شد.

 اریوابنه با اشاره به جلوگیری از اتفاقی مشابه گفت:

جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات همیشه مد نظر ما است؛ چرا که قبل از هر چیزی اولویت اول ما سلامت تمام اعضای تیم است.
فرمول یک فراری / Ferrari

جزئیات دقیق راه‌حل تیم فراری اعلام نشده است؛ اما مهندسان این تیم سیستم را بهینه‌سازی کرده‌اند تا قابلیت تشخیص تعویض شدن لاستیک و نصب چرخ جدید در آن وجود داشته باشد. اریوابنه اشاره کرد در طول یک هفته‌ی گذشته به‌طور مکرر با سیگارینی در ارتباط بوده است. سیگارینی پس از اقدامات اولیه پزشکی در بحرین، هم‌اکنون دوره‌ی درمان خود را در ایتالیا می‌گذراند.

francesco cigarini

اریوابنه افزود:

از پزشک تیم، تیم فوریت‌های پزشکی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی و همچنین مسئولان برگزاری گرن‌پری بحرین که در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین پزشک بحرین را برای عمل جراحی در اختیار ما گذاشتند، تشکر می‌کنم.تمام این افراد یک‌ روز کامل به ما کمک کردند؛ سپاسگذاریم.
bahrain F1 Ferrari

با اینکه رایکونن از گرن‌پری بحرین کنار رفت؛ اما هم‌تیمی او سباستین فتل مقام اول را کسب کرد تا فراری فصل ۲۰۱۸ را با دو برد پیاپی آغاز کند. گرن‌پری چین مرحله‌ی سوم مسابقات فرمول یک است که دور تعیین خط آن امروز و مسابقه‌ی اصلی فردا، یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات