بازیافت گل‌های مراسم مذهبی توسط استارتاپ هندی

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک استارتاپ هندی با ایده‌ی بازیافت گل‌های استفاده شده در مراسم مذهبی جایزه‌ی ایده‌های تغییردهنده‌ی جهان در بخش محصولات مصرفی را در سال ۲۰۱۸ برنده شد.
تبلیغات

«ما مذهب را ماندگار می‌کنیم» شعار استارتاپ هندی به نام Kanpur Flowercycling است که توسط آنکیت آگاروال (Ankit Agarwal) و کاران راستوگی (Karan Rastogi) بنیان‌گذاری شده است. این استارتاپ میلیون‌ها تن گل به جا مانده از مراسم مذهبی را از معابد و مسجدها جمع‌آوری کرده و از آن‌ها محصولاتی مانند عود، صابون و بسته‌بندی‌های زیست محیطی تولید می‌کند و با برند HelpUsGreen به فروش می‌رساند. انجام این کار نه تنها از ورود سموم دفع آفات گل‌های رز و ماری‌گلد به رود گنگ جلوگیری می‌کند بلکه مشاغلی را برای زنان بیکار در این منطقه ایجاد کرده است. این استارتاپ توانسته است جایزه‌ی مسابقه‌ی ایده‌های تغییر دهنده‌ی جهان که توسط شرکت Fast Company برگزار می‌شود را در بخش محصولات مصرفی در سال ۲۰۱۸ از آن خود کند.

Kanpur Flowercycling

ایده‌ی راه‌اندازی این استارتاپ زمانی به فکر بنیان‌گذاران آن رسید که دیدند گل‌های باقی‌مانده در مراسم مذهبی به یک چالش منحصربه‌فرد تبدیل شده‌اند و هدر می‌روند. این گل‌ها به دلیل مقدس بودن نمی‌توانند دور انداخته شوند بنابراین درنهایت از رود گنگ سر درمی‌آورند. درنتیجه بنیان‌گذاران تصمیم گرفتند این گل‌ها را به محصولی تبدیل کنند که به هدف اولیه‌ی آن‌ها نزدیک باشد درنتیجه ایده‌ی تولید عود برای استفاده در مراسم عبادت به ذهنشان خطور کرد.

این استارتاپ در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ زن را برای جمع‌آوری این گل‌ها استخدام کرده است. اغلب این زن‌ها پیش از این در جای دیگری مشغول به کار نبوده‌اند. آگاروال در مصاحبه با Fast Company گفته است: «این زنان اکنون اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند و بیشتر از همسرانشان پول در‌می‌آورند. نقش این افراد در تصمیم‌هایی که در خانه گرفته می‌شود پررنگ‌تر شده است و می‌توانند برای ورود فرزندانشان به مدرسه پول ذخیره کنند.»

flower

جلوگیری از هدر رفتن گل‌های استفاده شده در مراسم مذهبی شاید ایده‌ی جالب و آینده داری برای یک استارتاپ به نظر نرسد اما مذهب نقش پررنگی در هندوستان ایفا می‌کند. مراسم‌های مذهبی که در این کشور برگزار می‌شوند به‌اندازه‌ای بزرگ و جدی هستند که روزانه ۷.۲ تن گل از ۲۴ مرکز جمع‌آوری می‌شود. این تازه آغاز کار است و بنیان‌گذاران این استارتاپ معتقدند تا سال ۲۰۲۰ می‌توانند روزانه ۵۰ تن گل استفاده شده در این مراسم را جمع‌آوری کرده و محصولات جدیدی از آن‌ها تولید کنند. پارچه‌های شبیه به چرمی که از این گل‌ها به دست می‌آید می‌تواند در تولید کفش و کیف دستی استفاده شود. آگاروال در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد: «ما هر روز ده‌ها تلفن و ایمیل از سوی مردم کشور‌هایی مانند نپال و بنگلادش مبنی بر درخواست استفاده از این طرح دریافت می‌کنیم. دنیا به ۱۰ هزار استارتاپ شبیه به ما احتیاج دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات