نوکیا لباسی هوشمند برای امدادرسانان تولید کرد

یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نوکیا با همکاری دو کمپانی کره‌ای و جمهوری چک لباسی مجهز به حسگرهای مختلف برای امدادرسانان تولید کرده است.
تبلیغات

نوکیا که بعد از پیوستن به شرکت HMD توانسته دوباره به عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند بازگردد، این بار در یک همکاری جدید اقدام به تولید لباس کرده است. محصولی که نوکیا با همکاری سه شرکت دیگر در نمایشگاه MWC 2018 معرفی کرده، یک کت مخصوص امدادرسانان به نام CHASE LifeTech است. این نام مخفف حروف اول تجهیزات ایمنی و سلامتی هوشمند در زبان انگلیسی است. نوکیا با همکاری یک برند لباس کره‌ای به نام Kolin و یک شرکت برنامه‌نویسی از جمهوری چک به نام GINA این لباس را طراحی کرده است. کت یادشده به منظور استفاده‌ی امدادرسانان از قبیل آتش‌نشان‌ها، پلیس و گروه امداد طراحی و تولید شده است.

ویژگی که این کت را متمایز می‌کند، قابلیت‌های هوشمند آن است. این کت از حسگرهای ماژولار قابل‌تعویض بهره می‌برد. این حسگرها می‌توانند داده‌هایی نظیر موقعیت مکانی، ضربان قلب، درجه حرارت و... را ثبت کنند. طراحی ماژولار CHASE این لباس را برای اهداف مختلف مناسب می‌سازد؛ به این معنا که مثلا آتش‌نشان‌ها می‌توانند از سنسور حرارت آن استفاده کنند و مأموران پلیس‌ از دوربین آن بهره ببرند. بر اساس گزارش نوکیا، امکانات این لباس بی‌نهایت است و حسگرها به صورت لحظه‌ای توسط سامانه‌ی مدیریت GINA بررسی می‌شوند. این امکان می‌تواند برای امدادرسانان که اغلب در موقعیت‌های مخاطره‌آمیز قرار دارند بسیار مفید و کارآمد باشد.

لباس نوکیا

رنگ این لباس سبز فسفری است و تعدادی جیب بزرگ به همرا زیپ برای آن در نظر گرفته شده است. در طراحی این لباس از مواد GORE-TEX استفاده شده است تا لباس کاملا ضدآب باشد. طراحی CHASE در مقایسه با لباس‌های مشابه کمی اسلیم فیت بوده و سبک‌تر به نظر می‌رسد که باید این موضوع را به طراحی خوب طراحان Kolon مرتبط دانست. همچنین این کت کاملا قابل شستشو است؛ چرا که حسگرهای این لباس جداشدنی هستند و می‌توانید حسگرها را جدا کنید و با کابل یواس‌بی آن‌ها را شارژ کنید.

لباس نوکیا

این اولین باری نیست که نوکیا به دنیای مد و لباس ورود می‌کند. شرکت فنلاندی چندی پیش با A. Sauvage، طراح لباس انگلیسی، برای ساخت شلوارهایی که نقش شارژر همراه بی‌سیم را بازی می‌کردند، همکاری کرده و نیز لباسی با استفاده از فبلت لومیا ۱۵۲۰ ساخته بود. هرچند کت امدادرسانی Chase LifeTech در حال حاضر، هنوز در مرحله‌ی یک مدل مفهومی است، اما زمانی که هزینه‌ی تولید آن پایین بیاید، ممکن است سرانجام این لباس در دسترس امدادرسانان و حتی عموم مردم قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات