تایر اختصاصی پیرلی برای گران ترین خودروی دنیا

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت ایتالیایی پیرلی قصد دارد سری لاستیک اختصاصی برای خودروی فراری 250GTO متعلق به دهه ۶۰ میلادی تولید کند.
تبلیغات

فوق‌العاده دشوار است که فکر کنید چیزی زیباتر از خودروی فراری 250GTO سری 1 با کاپوت بلند و صندوق کوتاه، رینگ‌های زیبا و پیشرانه جواهرمانند ۳.۰ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر، همراه ۶ کاربراتور وبر (Weber)‌ وجود داشته باشد. دیدن یک نمونه از این خودرو در هر جایی دلیل خوبی برای جشن گرفتن است؛ اما دیدن یک نمونه در پیست و محیط طبیعی مسابقات، شبیه به یک رؤیا خواهد بود.

پیرلی (Pirelli) از تولید فراری‌های کلاسیک، قدردانی می‌کند و در تلاش است تا تعداد بیش‌تری از این خودروها را در پیست و جاده‌ها ببیند؛ این شرکت ایتالیایی یک تایر ویژه به‌طور اختصاصی برای شاهکار فراری طراحی کرده است که به نظر می‌رسد محصول کم‌اهمیتی باشد؛ اما یک فناوری مدرن در خود دارد. محصول جدید، استلویو کورسا (Stelvio Corsa) نام دارد و احتمالا بهترین تصمیم عجیب تجاری خواهد بود که پیرلی تا به حال گرفته است.

Pirelli tire / لاستیک پیرلی

 فراری 250GTO به‌عنوان یک نسخه ویژه برای مسابقات موتوراسپرت و رانندگی در پیست ساخته شد. به‌منظور شرکت در کلاس‌های مسابقه‌ای خاص، فراری مجبور به تولید تعداد مشخصی از این نوع خودرو برای فروش به عموم مردم شد. اکثر برندهایی که خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کنند، معمولا تعدادی از این مدل‌ها برای کاربری شهری می‌سازند؛ ولی همگی آن‌ها اغلب نسخه‌های ویژه‌ و بسیار گران‌قیمت هستند.

Ferrari 250 GTO

در نهایت، فراری 250GTO با تیراژ ۳۶ دستگاه در دو سبک بدنه ساخته شد و به لطف ظاهر بسیار خوب شبیه به خودروهای مسابقه‌ای واقعی، شهرت جهانی یافت. نمونه‌ای از این مدل در یک حراجی با قیمت ۳۸.۱ میلیون دلار فروخته شد تا گران‌ترین خودروی دنیا باشد. 

اما چگونه یک شرکت بزرگ سازنده تایر مانند پیرلی می‌تواند هزینه توسعه و ساخت لاستیک مخصوص را برای خودرویی توجیه کند که فقط ۳۶ دستگاه از آن ساخته شده است؟ شاید شور و هیجان بتواند پاسخ مناسبی باشد؛ چرا که مسابقه و دنیای موتوراسپرت همیشه در DNA پیرلی وجود داشته است و همین باعث می‌شود تا دست به چنین کار عجیبی بزند. پیرلی یک سری لاستیک اختصاصی برای خودروهای مهم ساخته‌شده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ به نام پیرلی کولزیونه (Pirelli Collezione) تولید کرده است. این شرکت علاوه بر تایر استلویو کورسا، لاستیک پیرلی سینچراتو 72 (Cinturato) را برای مازراتی و P7 و CN36 را برای پورشه و P5 را برای جگوار کلاسیک تولید می‌کند.

Ferrari 250 GTO

استلویو کورسا از همان اوایل دهه ۱۹۶۰ لاستیک مناسبی به نظر می‌رسید؛ اما فناوری تایر از آن زمان به بعد، پیشرفته بسیاری داشته است. تیم مهندسی استلویو کورسا با دقت عکس‌های آرشیو پیرلی فوندازیونه (Pirelli Fondazione) را برای تطبیق دقیق‌تر نمونه قدیمی بررسی کرد تا به کمک ترکیبات مدرن، عملکرد آب‌وهوایی و چسبندگی کلی لاستیک را در عین حفظ ظاهر قدیمی، به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد. نکته دیگر این است که چون این تایر تنها برای یک خودرو طراحی شده بود، طراحان می‌توانستند اطمینان حاصل کنند که ویژگی‌های عملکردی به‌طور چشم‌گیری ماهیت خودرو را تغییر نخواهد داد.

بنابراین باید از پیرلی تشکر کرد که با ایده‌ی جالب خود، باعث شده است بار دیگر خودروی فراری 250GTO بتواند در پیست حرکت کند. اگر یک خودروی قرمزرنگ فراری با کاپوت بزرگ و ظاهر قدیمی، همچنان قابل استفاده و حضور در پیست دیده می‌شود، بهتر است از پیرلی متشکر باشد که به تولید تایر برای مدل‌های قدیمی ادامه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات