چرا اکنون زمان روی آوردن سازندگان کامپیوتر به صفحه نمایش ۳:۲ است

دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
نسبت تصویر ۳:۲ که از چندی پیش مورد استقبال سازندگان کامپیوتر قرار گرفته است، در آینده‌ی نزدیک بیش از پیش فراگیر خواهد شد.
تبلیغات

مایکروسافت با معرفی سرفیس پرو ۳ موجب محبوبیت نسبت تصویر ۳:۲ شد؛ اما تعداد معدودی از شرکت‌ها به پیروی از این رویه‌ی ردموندی‌ها دست زده‌اند و بخش بزرگی از کامپیوترهای موجود در بازار همچنان از همان نسبت‌های تصویر پیشین استفاده می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از متخصصان، با وجود کاربردی بودن نسبت تصویر ۳:۲ در سال ۲۰۱۸ و در دنیایی که تمرکز بر اینترنت قرار دارد، بهره‌گیری کامپیوترهای فعلی از نسبت‌ تصویر قدیمی یک نقطه ضعف اساسی به‌شمار می‌رود.

نسبت‌ تصویر نمایشگر گستردگی فراوانی دارد

Acer Predator 21 X

لپ‌تاپ ایسر Predator 21 X از نسبت تصویر فوق عریض ۲۱:۹ بهره می‌برد

هرچند امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها از نسبت تصویر ۱۶:۹ که محبوبیت فراوانی نزد سینمادوستان دارد، استفاده می‌کنند؛ اما نسبت تصویر کامپیوترها در سال‌های گذشته بین طیف ۴:۳ در مانیتور قدیمی دسکتاپ و ۱۶:۱۰ در برخی از لپ‌تاپ‌ها نظیر نخستین نسل لنوو تینک‌پد ۷۰۰ سی در نوسان بوده است. حتی در سال ۲۰۱۲، لپ‌تاپ‌هایی فوق عریض نظیر توشیبا ستلایت U845W با نسبت تصویر غیر معمول ۲۱:۹ روانه‌ی بازار شدند.

نمایشگر فوق عریض برای طرفداران اکسل مایکروسافت یا عاشقان فیلم مزایایی انکارناشدنی دارد؛ اما از سال ۲۰۱۲ به این سو نسبت تصویر ۱۶:۹ به استاندارد بازار لپ‌تاپ‌ مصرفی و صنعتی تبدیل شده است.

Display Aspect Ratio

در همین حال، اپل در بازی نمایشگرها بیش از بقیه جانب بی‌طرفی را حفظ کرده و در ساخت مک‌بوک‌های خود به نسبت تصویر ۱۶:۱۰ روی آورده است؛ هرچند برخی از طرفداران این شرکت کماکان خواستار مک‌ ۱۶:۹ هستند.

چرا مایکروسافت از نسبت تصویر ۳:۲ استفاده می‌کند

سرفیس پرو ۳ نخستین دستگاه ویندوزی بود که از نسبت تصویر ۳:۲ استفاده کرد.

برای یافتن پاسخ این سؤال که چرا مایکروسافت در ساخت سرفیس پرو ۳ به سمت استفاده از نسبت تصویر ۳:۲ (با وضوح تصویر ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) رفت، می‌توان به بررسی این دستگاه از سوی وب‌سایت ویندوز سنترال نگاهی انداخت.

مایکروسافت نسبت ۳:۲ را به نسبت پیشین ۱۶:۹ ترجیح داد؛ زیرا این نسبت تصویر دقیقا در حد وسط نسبت‌های ۴:۳ و ۱۶:۹ که در لپ‌تاپ‌ها و مانیتورها بسیار متداول هستند، قرار دارد. به عبارت دیگر، ردموندی‌ها نسبت تصویر ۳:۲ را مناسب‌ترین گزینه می‌دانند. هرچند فیلم‌ها در نمایشگر سرفیس پرو ۳ با نوارهای مشکی در بالا و پایین تصویر همراه می‌شوند؛ اما کتاب‌ها، مجله‌ها و به‌خصوص وان‌نوت در نمایشگر این دستگاه شبیه یک کاغذ واقعی به‌ نظر می‌رسند. در سرفیس پرو ۳ هدف اصلی طراحی، ساخت دستگاهی با ظاهر یک دفتر دیجیتال و استفاده از آن با قلم جدید ان‌تریگ بود.

انتخاب مایکروسافت در این زمینه به‌خوبی جواب داده است. ما اکنون می‌دانیم که طراحی نسبت تصویر سرفیس پرو ۳  از اشیاء دنیای واقعی نظیر کتاب‌ و مجله‌ الهام گرفته شده است. این تناسب در فناوری در خانواده‌ی سرفیس فراگیر شده و حتی دستگاه پر رمز و راز اندرومدا را که به باور بسیاری به‌عنوان یک دفترچه‌ی دیجیتال کاربرد خواهد داشت نیز در بر گرفته است.

نسبت تصویر ۳:۲ (چپ) در مقابل ۱۶:۹ (راست). تصویر سمت چپ به‌وضوح محتوای بیشتری نشان می‌دهد.

با این وجود، گوشی‌های هوشمند به طرز جالب توجهی در حال کشیده‌تر شدن هستند. برای مثال، گزارش می‌شود که پرچم‌دار بعدی وان‌پلاس با نام وان‌پلاس ۶ از نسبت تصویر ۱۹:۹ بهره‌ خواهد گرفت. با این حال توجیه استفاده از چنین نسبتی منطقی به‌ نظر می‌رسد. کاربران تمایل دارند صفحات وب را با متون قابل مشاهده‌ی بیشتر از بالا به پایین بخوانند. برای آنکه قادر به درک مزایای نسبت تصویر کشیده شوید، تجربه‌ی مطالعه‌ی یک صفحه‌ی وب در گوشی‌های هوشمند امروزی را با صفحه‌ی مربع‌شکل گوشی‌های قدیمی با لزوم اسکرول کردن مرتب صفحه به پایین مقایسه کنید. در واقع، هم گوشی‌های هوشمند و هم سرفیس با نسبت تصویر ۳:۲ یک کار مشابه را تنها در جهت‌های مختلف انجام می‌دهند؛ بدین صورت که نمایشگر را کشیده‌تر می‌کنند تا محتوای بیشتری قابل مشاهده شود.

هواوی از نسبت ۳:۲ استقبال می‌کند

به‌سختی می‌توان نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو هواوی را نادیده گرفت

به اعتقاد نگارنده، در سال ۲۰۱۸ تنها یک برند در کنار مایکروسافت اقدام به تولید لپ‌تاپ‌ مجهز به نمایشگر ۳:۲ خواهد کرد و آن هواوی است. با نگاهی به محصولات اخیر این شرکت چینی به‌‌سادگی می‌توان به تمایل ‌آن‌ در الهام‌گیری از طراحی‌های مایکروسافت و اپل پی برد.

هواوی میت‌بوک ایکس و لپ‌تاپ میت‌بوک ایکس پرو هر دو از نمایشگرهایی با نسبت تصویر ۳:۲ استفاده می‌کنند. کسانی که به تجربه‌ی کار با میت‌بوک ایکس پرو دست یافته‌اند، نمایشگر آن را خیره‌کننده توصیف می‌کنند. هرچند به باور برخی اچ‌پی Spectre 13t و دل XPS 13 در مقایسه با محصول هواوی لپ‌تاپ‌های بهتری محسوب می‌شوند و دست‌کم ظاهر بااصالت‌تری دارند؛ اما نمایشگر و نسبت تصویر یکی از نقاط ضعف غیر قابل چشم‌پوشی آن‌ها به‌حساب می‌آید. درست به همین دلیل، سرفیس لپ‌تاپ و سرفیس بوک ۲ از محبوبیت بسیار بیشتری نزد کاربران برخوردار هستند. حتی مصرف‌کنندگان عادی نیز نمایشگر سرفیس و هواوی را به نمایشگر  ۱۶:۹ و کشیده‌ی دیگر لپ‌تاپ‌ها ترجیح می‌دهند.

با این حال باید با رعایت جانب انصاف، اشاره کنیم که اچ‌پی و دل نیز محصولات بی‌نظیری با ظاهر سرفیس پرو طراحی کرده‌اند که آن‌ از جمله‌ می‌توان اسپکتر ۲ ایکس با نمایشگر ۳:۲ را نام برد.

برای آنکه به تفاوت نمایش محتوا در نمایشگر ۳:۲ با ۱۶:۹ پی ببرید، می‌توانید به تصاویر پایین نگاه کنید. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، مایکروسافت اج در تصویر سمت چپ (نسبت ۳:۲) محتوای بیشتری از صفحه‌ی وب را نمایش می‌دهد.

3:2 aspect versus 16:9

چرا سازندگان کامپیوتر هنوز به جمع استفاده‌کنندگان از نمایشگر ۳:۲ نپیوسته‌اند

اغلب سازندگان لپ‌تاپ به‌طور مستقیم نمایشگر محصولات خود را تولید نمی‌کنند. در واقع آن‌ها باید همانند تمام دیگر شرکت‌های فناوری نمایشگر مورد نیاز خود را از سامسونگ، شارپ، ال‌جی یا دیگر شرکت‌های کم‌تر شناخته‌شده تأمین کنند. تولید انبوه یک نمایشگر با طراحی جدید یا نسبت‌های تصویر سفارشی می‌تواند هزینه‌های بالایی به تولیدکنندگان تحمیل کند.

حتی لنوو نیز به‌منظور کاهش هزینه‌ها، ریخت و پاش زیادی برای مدل ویژه‌ی ۲۵‌امین سالگرد لپ‌تاپ تینک‌پد انجام نداد. این شرکت برای لپ‌تاپ ویژه‌ی خود یک نمایشگر امروزی ۱۶:۹ در نظر گرفت؛ درحالی‌که این سری در ابتدا از نمایشگرهای ۱۶:۱۰ استفاده می‌کرد. نتیجه اینکه حاشیه‌های پایین نمایشگر به طرز زشتی بیشتر از بقیه قسمت‌ها شده است.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها نظیر دل به‌ندرت شاسی لپ‌تاپ‌های خود را به‌صورت سالیانه بازسازی می‌کنند. تغییر نسبت تصویر نمایشگر تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر طراحی کلی لپ‌تاپ خواهد داشت؛ زیرا نیمه‌ی بالایی دستگاه باید با نیمه‌ی پایین هم‌اندازه باشد. بازطراحی محصول پرچم‌دار با چنین تغییر بنیادینی می‌تواند اقدام پرمخاطره‌ای محسوب شود و فروش آن را با دردسر مواجه کند.

اکنون وقت تغییر است

اچ‌پی Spectre 13t لپ‌تاپ بی‌نظیری محسوب می‌شود؛ اما همچنان از نمایشگر ۱۶:۹ استفاده می‌کند

آیا سازندگان کامپیوتر از نسبت ۳:۲ استقبال خواهند کرد یا این وظیفه تنها بر دوش مایکروسافت و هواوی خواهد بود؟ در نهایت، این مصرف‌کنندگان هستند که با توجه به بودجه‌ی خود دست به انتخاب می‌زنند و با بازخوردهایشان، شرکت‌های سازنده را از نظرات خود آگاه می‌کنند.

با این حال، به‌ نظر می‌رسد لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار نظیر خانواده‌ی ایکس‌پی‌اس دل یا اسپکترِ اچ‌پی با روی آوردن به نسبت‌های تصویر جدیدتری که بازتاب‌دهنده‌ی دنیای متمرکز بر اینترنت ما هستند، تکامل بیشتری خواهند یافت.

حتی گوگل نیز با تجهیز پیکسل‌بوک ۲۰۱۷ به نمایشگر ۳:۲ به این مسئله پی برده است. در واقع بسیاری از کروم‌بوک‌ها نظیر سامسونگ کروم‌بوک پلاس از نسبت تصویر ۳:۲ بهره می‌گیرند؛ زیرا ترند دنیای امروز استفاده از چنین نمایشگری است.

با این حال، استقبال سازندگان کامپیوتر از نسبت تصویر ۳:۲ به معنی کنار گذاشتن لپ‌تاپ‌های ۱۶:۹ نیست. تا آنجایی که به‌ نظر می‌رسد، گیمرها و آن دسته از کاربرانی که در کسب‌وکار فعال هستند، احتمالا کماکان خواستار این نسبت تصویر خواهند بود؛ در نتیجه حفظ این لپ‌تاپ‌ها در بازار منطقی به‌ نظر می‌رسد. با این وجود، رقابت با اعطای یک حق انتخاب واقعی به مصرف‌کنندگان آغاز خواهد شد؛ اما تا به امروز چنین رقابتی شکل نگرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات