نرخ بالای رشد استارتاپ‌ها در لیسبون، پایتخت پرتغال

جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برنامه‌ریزی دولت پرتغال برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فراهم کردن تسهیلات فوق‌العاده برای رشد استارتاپ‌ها، هاب تکنولوژی جدیدی را در اروپا پدید آورده است.
تبلیغات

لیسبون با سرعتی باورنکردنی در حال تبدیل‌شدن به هاب استارتاپ‌های خلاق و فناوری است، با کمک شتاب‌دهنده‌های مالی، انکوباتورهای تکنولوژی و فضاهای کاری جدیدی که در سرتاسر شهر، سر بلند می‌کنند.

با میزبانی کنفرانس سالانه‌ی وب سامیت (که پیش‌ازاین در دوبلین برگزار می‌شد)، جامعه‌ی استارتاپی لیسبون به لطف پشتیبانی سالم دولتی، رونقی دوچندان گرفته است. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ دولت برنامه‌ای را بانام StartUP Voucher راه‌اندازی کرد که به بیش از ۴۰۰ کارآفرین، کمک‌هزینه‌ی یک‌ساله‌ای برای پیگیری ایده‌هایشان اهدا می‌کرد.

به گزارش سیلیکون ریپابلیک، شبکه‌ی کارآفرینی لیسبون از پشتیبانی طیف وسیعی از مؤسسات حامی (شامل انکوباتورهایی نظیر استارتاپ لیسبوئا، لبزلیسبوئا، اینوویزا و تک‌لبز و شتاب‌دهنده‌هایی نظیر EIT InnoEnergy و BGI) برخوردار است.

کارخانه سابق غذای ارتش با مساحت ۳۵۰۰۰ مترمربع، به‌زودی به یک کمپ استارتاپی بزرگ بانام «هاب کریتیو بیتو» تبدیل می‌شود و این در حالی است که دولت پرتغال بودجه‌ای معادل با ۲۰۰ میلیون یورو را برای تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به صندوق وی‌سی این کشور اختصاص داده است.

ٌWeb Summit Lisbon

افزایش ساخت‌وساز

چهره‌ی شهر لیسبون به‌سرعت در حال تغییر است. کمک‌هزینه‌های بازسازی املاک، باعث شده این شهر تاریخی حال و هوای تازه‌ای به خود بگیرد. از طرف دیگر دولت تلاش می‌کند با برنامه‌هایی نظیر ویزای طلایی و حق سکونت موقت برای مردم کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا و همچنین شهروندان اروپایی، علاقه‌ی آنان را به خرید املاک و مستغلات جلب کند و به‌این‌ترتیب، با توجه به عرضه‌ی محدود این بازار، قیمت‌ها را افزایش دهد. نوامبر سال ۲۰۱۷، هفتصد میهمان در سمیناری که با میزبانی اتاق کار سفارت پرتغال در لندن برگزار شده بود شرکت کردند. موضوع این سمینار به نقل‌وانتقال و سکونت در پرتغال اختصاص‌یافته بود.

طبق گزارش فاینانشال تایمز، اقتصاد پرتغال شاهد بالاترین میزان رشد خود از سال ۲۰۰۰ است که بخشی از این رشد، به کمک‌های مالی دولت و معافیت‌های مالیاتی بازمی‌گردد.

درحالی‌که ثبات و شکوفایی بازار املاک و دارایی‌ها، خبر خوبی برای ساکنین فعلی این شهر است، اما این ریسک وجود دارد که بالا رفتن قیمت‌ها، جوانان را از مرکز شهر دور کند و موجب شود پایتخت تا حدی طراوت و جنب‌وجوش خود را از دست بدهد. به یاد داشته باشیم که همین جوانان هستند که عمده‌ی نیروهای پشت استارتاپ‌های تکنولوژی را تشکیل می‌دهند، آن‌هم در کشوری که پس از بحرانی مالی جهانی هنوز با مشکلات بیکاری جوانان روبرو است و اگرچه به نرخ رشد ثابتی دست پیداکرده، ولی این نرخ هنوز از بیشتر کشورهای اروپایی پایین‌تر است.

و این نکته‌ی مهمی است که مقامات کشور پرتغال، هم‌زمان با پیگیری مزایای رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، باید مدنظر قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات