فیفا استفاده از بازبینی ویدیویی در جام جهانی ۲۰۱۸ را تأیید کرد

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از بازبینی ویدیویی صحنه‌ها در مسابقات فوتبال در آستانه‌ی بزرگ‌ترین آزمایش خود قرار دارد؛ چراکه فیفا استفاده از این فناوری در بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ را تأیید کرده است.
تبلیغات

فیفا تأیید کرد که فناوری Video Assistant Refereesا(VAR) در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدت زیادی نیست که فناوری بازبینی صحنه‌های حساس در بازی‌های فوتبال به‌صورت ویدیویی، در شماری از لیگ‌های فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، استفاده از فناوری بازبینی ویدیویی در لحظاتی نظیر گل‌ و پنالتی‌های مشکوک و سلسله اتفاقاتی که منجر به پنالتی یا گل می‌شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین باید به خطاها یا حوادثی که طی آن‌ داور با نشان دادن کارت قرمز، بازیکنی را از زمین بازی اخراج می‌کند اشاره کرد که می‌توان در آن از بازبینی ویدیویی استفاده کرد. به‌طور حتم استفاده‌ی صحیح از فناوری بازبینی ویدیویی باعث خواهد شد عدالت به شکل بهتری اجرا شود و مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان بدون پایمال شدن حق تیمی خاص ادامه یابد. البته این فناوری بعضا همچون شمشیری دولبه عمل می‌کند و تصمیمات صحیح داوران را زیر سؤال می‌برد.

استفاده از سیستم بازبینی ویدیویی در ماه‌های اخیر همواره با انتقاداتی همراه بوده است که از جمله‌ی آن‌ها باید به اتلاف زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در مورد یک صحنه‌ی مشکوک اشاره کرد. مخالفان استفاده از این سیستم مدعی هستند که استفاده از بازبینی ویدیویی، وقفه‌ی طولانی مدتی در بازی ایجاد می‌کند که اصلا قابل قبول نیست. یکی دیگر از انتقادات مطرح‌شده در مورد محلی است که ویدیو‌ها بازبینی و تصمیم به داور ابلاغ می‌شود. شماری از منتقدان اظهار نگرانی کرده‌اند که شاید شاهد اعمال نفوذ بیرونی در تصمیمات داوری از طریق بازبینی ویدیویی باشیم.

به‌طور حتم استفاده از بازبینی ویدیویی در جام جهانی فوتبال تأثیر زیادی در سرنوشت به‌کارگیری این فناوری خواهد داشت. در حال حاضر استفاده از این فناوری در لیگ‌های فوتبال ضروری نیست؛ ولی شاید در آینده شاهد گسترش استفاده از آن باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات