باتری دکمه‌ای؛ کوچک و درخشان، اما خطرناک برای کودکان

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
باتری‌ دکمه‌ای با ظاهری جذاب و محتویاتی خطرناک، می‌تواند تهدیدی برای سلامتی کودکان ما باشد.
تبلیغات

در بین لوازم تزئینی جشن‌ها، اسباب‌بازی‌های جدید و لوازم خانگی، خطری وجود دارد که اغلب نادیده گرفته شده است. باتری‌های دکمه‌ای یا صفحه‌ای که در ظاهر، کوچک و درخشان هستند، به اشیاء گوناگونی نیرو می‌بخشند که اغلب در دسترس کودکان و نوزادان قرار دارند. این باتری‌ها برای بچه‌های کنجکاو، جذاب به نظر می‌رسند؛ اما اگر بلعیده شوند، شادی تعطیلات را در یک لحظه به وحشت بدل خواهند کرد!

دکتر تیموتی بارون، مدیر طب اورژانس در بیمارستان فورت بلوار ویرجینای شمالی، می‌گوید هر سال حداقل سه مورد از کودکانی را می‌بیند که باتری دکمه‌ای بلعیده‌اند؛ مواردی که اغلب‌ نزدیک تعطیلات رخ داده‌اند. بلعیدن باتری‌ دکمه‌ای که از لیتیوم، قلیا یا اکسید نقره ساخته می‌شود، می‌تواند منجر به پیامد‌های خطرناک و تهدید‌کننده حیات شود.

باتری دکمه‌ای

بارون اضافه می‌کند:

 هم‌زمان با کوچک‌تر شدن اسباب‌بازی‌ها، مهم است که خانواده‌‌ها خطرات این باتری‌ها را در نظر داشته باشند. زمانی که باتری بیرون می‌آید، ابعادش در حد شیرینی‌های اسکیتل یا کوچک‌تر است. بچه هیچ کاری بهتر از این ندارد که با خود بگوید، وای این چیست؟ درخشان است ... آهنی است ... و آن را در دهان خود می‌گذارد و می‌بلعد!

این باتری‌ها را می‌توان در تعدادی از لوازم خانگی با استفاده روزمره و اسباب‌بازی‌های کوچک مانند کنسول‌های جیبی، ماشین حساب‌، تزئینات تعطیلات، کارت‌ تبریک، کنترل‌ از راه دور و جاسوئیچی دید. به‌گفته‌ی بارون، بیشتر وقت‌ها در هر قطعه‌ای، دو یا سه عدد از این باتری‌ها قرار دارد که عمر زیادی ندارند و به‌آسانی مصرف می‌شوند. او در ادامه گفت :

از آن‌جایی که مری توان تحمل مقدار زیادی اسید را ندارد، وضعیت ممکن است به‌سرعت جدی شود. اگر باتری حتی برای زمانی اندک در مری قرار بگیرد، شروع به فاسد شدن می‌کند و منجر به تورم لوله‌ی مری می‌شود. تورم مانع پیش‌روی باتری به سمت معده و سبب فرو رفتن باتری هم‌چون یک قلاب در آن ناحیه می‌شود . زمانی که باتری در آن ناحیه فرو می‌رود، به فاسد شدن و سوزاندن ادامه می‌دهد و احتمالا باعث ایجاد یک حفره در مری خواهد شد.
اثر باتری دکمه‌ای روی سوسیس پس از 2 ساعت !

بارون در ادامه توضیح می‌دهد:

به‌سرعت می‌توان به این مورد رسیدگی کرد؛ اما این مورد یک تهدید مهم برای حیات است؛ چرا که اگر شما دارای هرگونه فساد تدریجی در طول مری باشید، بافت‌های درون و اطراف قلب، شش‌ها و عروق بزرگ شما دچار التهاب خواهند شد که یک تهدید جدی است. اگر حفره‌ای در مری ظاهر شود ممکن است کودک مجبور به تحمل جراحی، تیوب‌های تغذیه‌ یا دیگر فرآیند‌های تصحیح‌کننده شود.

بارون می‌گوید:

بچه‌های ما سالم‌ترین انسان‌های روی زمین هستند. اگر باتری‌ها بتوانند به آن‌ها آسیب بزنند، این مسئله مایه‌ی نگرانی جدی خواهد بود. تورم ناشی از باتری‌های دکمه‌ای می‌تواند دردناک باشد و باعث شود که کودک از سرِ درد، دست از خوردن و آشامیدن بردارد. اگر باتری‌ها بلعیده شوند و بدون گیر افتادن، به معده برسند؛ بچه‌ها معمولا می‌تواند بدون ایجاد عارضه‌ یا پیامدی در درازمدت، آن‌ها را دفع کنند؛ چرا که معده توانایی تحمل مقدار زیاد اسید را دارد.

مدیر اورژانس بیمارستان فورت بلوار ادامه می‌دهد:

زمانی که باتری در حال گذر کردن از معده است؛ ما هم‌چنان آن را تحت نظر داریم و از والدین می‌خواهیم که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت مدفوع بچه را زیر نظر بگیرند و بعدا به شکل زمان‌بندی شده، آن را برای بررسی با پرتو ایکس و اطمینان از گذشتن باتری از لوله گوارش بازگردانند.

بارون والدین را تشویق می‌کند در صورتی که بچه‌ای باتری دکمه‌ای بلعید، هر چه سریع‌تر از نزدیک‌ترین مرکز اورژانسی، کمک‌های اولیه درخواست کنند. خط توصیه‌ی پرستاری سیستم سلامت نظامی نیز به‌صورت بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته برای اطلاع‌رسانی در زمینه نیازهای مراقبت فوری در دسترس است.

 زیر نظر گرفتن فعلانه کودکان درحالی‌که در حال بازی با اسباب‌بازی‌های جدید خود و لوازم خانه هستند، دور نگاه داشتن باتری از دسترس کودکان و اطمینان حاصل کردن از این مهم که باتری‌ها به‌سرعت و به‌درستی از وسایل جدا شوند، به‌شدت توصیه می‌شود. بارون در خاتمه می‌گوید:

آن‌چه وسیله‌ای روزمره به نظر می‌رسد، می‌تواند به شکل شگفت‌انگیزی خطرناک باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات