برنده مسابقه عکاسی علمی؛ تصویر اتم به دام افتاده در تله‌ یونی

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر شگفت انگیزی از به دام افتادن یک اتم، با استفاده از یک دوربین معمولی منتشر شده است.
تبلیغات

تصویری از یک اتم به دام افتاده برنده مسابقه عکاسی علمی شد. این عکس یک اتم توسط میدان‌های الکتریکی را به تصویر می‌کشد که بسیار جالب و شگفت انگیز است. این عکس توسط دیوید نادلینگر از دانشگاه اکسفورد گرفته شده است.

بر اساس گزارش EPSRC، این تصویر از پنجره‌ی محفظه خلاء گرفته شده است. برای گرفتن این تصویر ابتدا از نور لیزر آبی-بنفش برای روشن کردن اتم استفاده شده که ذرات نور را جمع و سپس ساطع می‌کرد. این فرآیند نور کافی را تولید می‌کند تا یک دوربین معمولی قادر به گرفتن این تصویر باشد.

تصویر شگفت انگیز از به دام افتادن یک اتم

دیوید نادلینگر برنده‌ی این مسابقه در مورد ایده‌ی این عکس می‌گوید:

ایده‌ی قادر بودن به دیدن یک اتم با چشم غیرمسلح به عنوان یک پل مستقیم بین دنیای واقعی و دنیای کوانتومی است. یک محاسبه روی کاغذ نشان داد که من قادر به انجام این کار هستم و زمانی که یک روز تعطیل به آزمایشگاه رفتم، این تصویر خاص از یک نقطه‌ی کوچک آبی را به‌دست آوردم.

عکس بزرگ نادلینگر یک اتم را که در عکس مانند یک نقطه بین دو الکترود فلزی در حدود دو میلی‌متر به دام افتاده است، نشان می‌دهد. شما باید روی تصویر بزرگنمایی کنید تا بتوانید این اتم را ببینید، این تصویر در واقع باورنکردنی و شگفت انگیز است.

تصویر شگفت انگیز از به دام افتادن یک اتم

این عکس هفتم آگوست ۲۰۱۷، با استفاده از دوربین کانن 5D Mark II DSLR، لنز کانن EF 50mm f/1.8‌، لوله‌های گسترش و دو دستگاه فلش با ژل‌های رنگی، گرفته شده است.

نظر شما راجع به این عکس جالب از دیوید نادلینگر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات