نگاه نزدیک به هیوندای i30 فست بک

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خودروهای فست‌بک با فضای ظاهر اسپرت و صندوق بزرگ‌تر، جذابیت خاصی برای مردم دارند. شرکت هیوندای، i30 فست‌بک را برای پاسخ به نیاز این مشتریان معرفی کرده است.
تبلیغات

i30 فست‌بک بازگشتی شکوهمندانه برای خودروهای سدان کوچک است. در دهه‌ی ۱۹۹۰، خودروهای هاچبک پنج‌در کپی ناشیانه از مدل‌های چهاردر به‌حساب می‌آمدند؛ اما امروزه می‌توانید تصاویر پژو 306 سدان یا فورد فوکوس MK1 را در اینترنت جستجو کنید و از ظاهر یکپارچه آن‌ها لذت ببرید.

Hyundai i30 Fastback

هرچند هیوندای i30 فست‌بک در این دسته قرار نمی‌گیرد؛ ولی مثل آئودی A3 گران‌قیمت، به نظر می‌رسد که از ابتدا برای این هدف طراحی‌ شده است. بااین‌حال هنوز هم پنج‌در و چیزی شبیه بی‌ام‌و گرن کوپه و فولکس‌واگن آرتئون است. این خودرو دارای طراحی ظاهری پیچیده و زیبایی شبیه به خودروهای چهاردر ولی بدون از دست دادن ویژگی‌های هاچبک دارد.

i30 fastback

i30 دارای پنجره عقب کوچک و بدون برف‌پاک‌کن است و تلاش بسیاری انجام‌ گرفته تا سقف شیب‌دار آن شبیه به مدل سدان و معمولی آن به نظر نرسد؛ البته فضای صندوق‌عقب آن ۵۰ لیتر افزایش داشته است.

هیوندای برای i30 فست‌بک دو نوع پیشرانه در نظر گرفته که اولی چهار سیلندر ۱.۴ لیتری با نام T-GDI است. این پیشرانه به سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر مجهز است و می‌تواند ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه‌ی بعدی، ۱ لیتری ۳ سیلندر است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد و مانند پیشرانه‌ی قبلی به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری را می‌توان با یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا ۷ سرعته‌ی دوکلاچه خریداری کرد؛ اما مدل ۱ لیتر تنها به‌صورت دنده دستی عرضه خواهد شد. یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربودیزل نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که در دو نسخه‌ی ۱۱۰ و ۱۳۶ اسب بخاری عرضه خواهد شد و می‌توان دو نوع جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و ۷ سرعته‌ی خودکار برای آن سفارش داد.

i30 fastback 1.4l engine

قدرت، عملکرد و صرفه اقتصادی پیشرانه‌های i30 تقریباً شبیه به هم است. طبیعتا، نمونه‌ی ۱.۴ لیتری سریع‌تر خواهد بود و در ۹.۲ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. درصورتی‌که پیشرانه یک لیتری ازنظر اقتصادی بهتر است و با میانگین مصرف سوخت، ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کار می‌کند.

بنابراین آن‌ها واقعاً سریع نیستند؛ اما هردوی آن‌ها عملکرد قابل قبولی در هنگام رانندگی از خود نشان می‌دهند. موتور یک لیتری صدای بیشتری تولید می‌کند؛ ولی پیشرانه ۱.۴ لیتری در هنگام رانندگی آرام تر است و روان کار می‌کند. بنابراین این خودرو کمی ضعیف‌تر از هاچبک های پرمیوم موجود در بازار و همانی است که شما می‌خواهید. البته مهندسان هیوندای با ساخت سری N این مدل باقدرت ۲۷۱ اسب بخار ما را غافلگیر خواهند کرد.

هیوندای i30 Fastback

خوشبختانه هیوندای i30 پایه یک خودروی کاملاً پیشرفته با سواری خوب، هندلینگ عالی، فرمان مناسب، دسته‌دنده محکم و یک خودروی ساده و بی‌دردسر برای رانندگی است.که به‌سادگی از آن نمی توان گذشت.

البته نباید کلمه بی‌دردسر را کُند و آرام تفسیر کنید. هیوندای به‌طور مشخص مدل‌های متفاوت i30 به‌جز سری N را برای یک رانندگی خوب و بدون‌زحمت توسعه داده است. در رانندگی‌های طولانی‌مدت نیز به‌هیچ‌وجه احساس خستگی نخواهید کرد و بعید است که در جستجوی محدودیت‌ها یا ضعف‌های آن باشید. باید در فکر رقابت با هاچبک‌های قدرتمند بازار را از سرخود بیرون کنید. زیرا باعث خوشحالی شما نخواهد شد.

Hyundai i30 Fastback

هیوندای فست‌بک فرصتی برای رها شدن از قید و بندهای مدل‌های مرسوم بازار را فراهم کرده است. این خودروساز کره‌ای در حال برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی i30 سری N با یک قیمت منطقی است. مدل پایه آن ۴ هزار دلار از مدل پایه یک لیتری فست‌بک گران‌تر است و مشتریان زیادی مشتاقانه انتظار ورود آن را می‌کشند؛ خریدارانی که با توجه به قیمت مدل‌های مشابه آلمانی مانند مرسدس بنز CLA، توانایی خرید محدودتری دارند.

benz CLA

این محصول فست‌بک، واقعاً متفاوت با دیگر خودروهای هیوندای است و مطمئنا در آینده خبرهای بیشتری درباره آن خواهید شنید. افزایش مدل‌های کراس‌اور سایز کوچک در بازار (که هیوندای هم به دنبال آن است) به این معنی است که خودروهای سدان هم نیاز به تحول دارند. با بررسی میزان فروش فست‌بک‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که اقبال مردم نسبت به این دسته از خودروها روزبه‌روز در حال افزایش است.

Hyundai i30 Fastback

فقط با پرداخت ۵۰۰ یورو بیشتر نسبت به مدل پایه i30 می‌توان این خودروی فست‌بک زیبا و دوست‌داشتنی را به قیمت ۲۵ هزار یورو خریداری کرد و مطمئن بود که جذابیت ظاهری آن، ارزش پرداخت این مبلغ بیشتر را دارد. اگر هیوندای پیشرانه قوی‌تری برای این مدل در نظر می‌گرفت، احتمالاً با بازخورد بهتری در بازار روبه‌رو می‌شد و خریداران بیشتری نسبت به خرید آن ترغیب می‌شدند. البته آلبرت بیرمن، مدیر سری N هیوندای که پیش‌تر در خودروهای سری M  بی‌ام‌و مسئولیت‌هایی بالایی داشته است، می‌تواند نمونه‌های قدرتمندتر و بهینه‌تری عرضه کند که برای این فست‌بک آینده بهتری رقم خواهد زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات