رشد ۸.۲ درصدی بازار واقعیت مجازی؛ سونی و آکیولس در صدر

جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
مؤسسه‌ی IDC گزارشی از بازار محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده منتشر کرده است که خبر از رشد این بازار می‌دهند.
تبلیغات

چند ماه پیش بود که مؤسسه‌ی IDC پیش‌بینی کرد بازار محصولات واقعیت مجازی پس از کاهش شدید فروش در چند وقت اخیر، شاهد رشد دوباره خواهد بود، این مؤسسه امروز گزارش مثبتی درمورد بازار واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) منتشر کرد که خبر از رشد ۸.۲ درصدی بازار VR در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه پارسال می‌دهد. هدست‌های واقعیت افزوده نیز ۱.۱ درصد رشد داشته‌اند.

آکیولس گو Oculus Go

از بین شرکت‌ها، بیشترین فروش VR در این سه‌ماه مربوط به آکیولس بوده است که با هدست‌های ریفت و گو در مجموع موفق به فروش ۴۹۱ هزار دستگاه شده است؛ آماری که ۲۵.۹ درصد از سهم بازار واقعیت مجازی را تشکیل می‌دهد، این اعداد شامل فروش ۶۰ هزارتایی Mi VR شیائومی نیستند، این هدست در حقیقت همان آکیولس گو است که با نامی متفاوت عرضه می‌شود.

پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی در این گزارش PlayStation VR سونی، با ۴۶۳ هزار دستگاه معرفی شده که فروش آن بیشتر از فروش ۳۰۰ هزارتایی ریفت و ۲۳۰ هزارتایی وایو اچ‌تی‌سی بوده است. با توجه به اینکه فروش هدست‌های واقعیت مجازی مستقل شاهد پیشرفت بوده و ۲۰.۶ درصد کل بازار VR را تشکیل می‌دهند، ادامه‌ی فروش قوی PSVR که برای استفاده به پلی‌ استیشن 4 متصل می‌شود، جالب‌توجه است. در گزارش IDC اشاره شده که فروش دستگاه‌های VR بدون نمایشگر، مانند Gear VR سامسونگ، کاهش ۵۸.۶ درصدی داشته که این موضوع به‌دنبال کاهش توجه برندهای مختلف از جمله گوگل به این دستگاه‌ها به‌عنوان نوعی لوازم جانبی است.

اما واقعیت افزوده به‌این میزان مورد توجه نبوده و در حالی که هدست‌های تجاری Vuzix و Epson با ارائه‌ی راهکارهای صنعتی مبتنی بر AR، باعث رشد ۱.۱ درصدی این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته شدند، پرفروش‌ترین محصول واقعیت افزوده اسباب‌بازی لنوو به نام Star Wars Jedi Challenges با فروش ۲۳ هزار نمونه بوده است. در این میان، با وجود اینکه IDC هولولنز مایکروسافت را «یکی از محبوب‌ترین هدست‌های AR» می‌نامد، فروش این محصول که انتظار می‌رود نسل بعدی آن در سال ۲۰۱۹ معرفی شود، کندتر شده است.

microsoft hololens هولولنز مایکروسافت

در شرایطی که هدست‌های واقعیت افزوده هنوز کاربری عام ندارند و مصرف‌کنندگان به بازی‌های واقعیت مجازی علاقه‌مند هستند، اینکه واقعیت مجازی ۹۷ درصد از بازار مشترک این دو تکنولوژی را تشکیل می‌دهد، چندان عجیب نیست. تحلیلگران IDC می‌گویند شرکت‌های فناوری بیشتر به AR توجه خواهند کرد و دستگاه‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شوند، تقاضا را در این بازار افزایش خواهند داد.

شما چه آینده‌ای را برای این دو فناوری پیش‌بینی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات