تولید ابرخودروی برقی لوتوس Omega تایید شد

پنج‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
خودروساز بریتانیایی، لوتوس، قصد دارد تا ابتدای دهه‌ی آینده از ابرخودروی الکتریکی با قیمت بیش از ۲ میلیون دلار رونمایی کند.
تبلیغات

لوتوس قصد دارد جهان را با عرضه‌ی ابرخودروی الکتریکی ۲.۵۴ میلیون دلاری جدید حیرت‌زده کند. گفته می‌شود که این تصمیم توسط جیلی گرفته شده است که تحت به مالک این خودروساز بریتانیایی شناخته می‌شود. این مدل جدید در تعداد بسیار محدودی ساخته خواهد شد و یکی از سریع‌ترین، گران‌ترین و اصیل‌ترین محصولات ساخته‌شده توسط لوتوس در تاریخ ۷۰ ساله این شرکت خواهد بود.

Lotus electric hypercar / ابرخودرو الکتریکی لوتوس

این پروژه در تاسیسات هثل (Hethel) در شهر نورفولک انگلستان به‌طور مخفیانه انجام می‌شود؛ اما وبگاه اتوکار اعلام کرد که نام رمزی امگا (Omega) به آن داده شده است و فرایند توسعه‌ی آن به‌خوبی انجام می‌شود و نسخه‌ی مفهومی آن طی سال آینده رونمایی خواهد شد. 

Lotus electric hypercar / ابرخودرو الکتریکی لوتوس

در این مرحله جزییات بیشتری توسط اتوکار منتشر نشده است؛ اما این وبگاه تائید می‌کند که هنگام عرضه در اوایل دهه‌ی آینده میلادی، از سیستم محرکه تمام الکتریکی سفارشی در هایپرکار لوتوس استفاده خواهد شد. قیمت بیش از ۲ میلیون دلاری باعث می‌شود که لوتوس وارد مرحله‌ای جدید در معرفی محصولات خود شود. این شرکت تاکنون محصولی با قیمت بسیار گران تولید نکرده است و تنها اخیراً برخی از انواع مدل‌های خود را با قیمتی بیش از ۱۲۵ هزار دلار به فروش می‌رساند؛ از جمله این مدل‌ها می‌توان به Exige و 3-Eleven اشاره کرد.

Lotus electric hypercar / ابرخودرو الکتریکی لوتوس

اما در حالی‌ که از زمان عرضه‌ی مدل اسپریت (Esprit)، تمام محصولات لوتوس به‌نوعی خودروی اسپرت بوده‌اند، پروژه‌ی امگا این شرکت را به سمت تولید خودروی سوپراسپرت و ابرخودرو جهش می‌دهد. قیمت ابرخودروی جدید لوتوس به مراتب بیشتر از مدل‌های  الکتریکی‌شده مانند لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه 918 اسپایدر است و به بوگاتی شیرون حدود ۳.۱۸ میلیون دلاری نزدیک می‌شود. 

Bugatti Chiron

لوتوس در شرایط کنونی احساس می‌کند که فناوری خودروی الکتریکی فرصت خوبی است تا خود را به‌عنوان یکی از برترین خودروسازان عملکردی در بازار تغییر دهد. سهام‌دار عمده‌ی آن یعنی جیلی چین، علاقه‌مند به استفاده از لوتوس به‌عنوان برند پیشرو در عرصه‌ی تکنولوژی و عملکرد در میان گروه خودروسازی خود است؛ این گروه همچنین شامل ولوو، پل‌استار، Lynk & Co، پروتون، سازنده‌ی خودروی پرنده Terrafugia و برند تاکسی‌ساز LEVC می‌شود. 

Lotus / لوتوس

لوتوس با مدل‌های سبک‌وزن شناخته می‌شود، بنابراین انتخاب سیستم محرکه‌ی برقی، چالش‌های تازه‌ای برای مهندسان این شرکت در هثل ایجاد می‌کند؛ زیرا وزن اضافی باتری‌های محرک موتور الکتریکی، مشکل‌های زیادی برای طراحی و مهندسی محصول خواهد داشت. 

لوتوس برای حمایت از قیمت ابرخودروی جدید، به برخی مشخصات برجسته نیاز دارد؛ از جمله اهداف لوتوس در پروژه‌ی امگا می‌توان به قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار، فناوری مدرن و نوآورانه در طراحی موتور الکتریکی و نسل جدید باتری اشاره کرد. این فناوری در باتری‌ به‌منظور بهبود چگالی قدرت و کاهش اندازه‌ی سلول مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک محدود کردن وزن ابرخودرو و استفاده از فلسفه‌ی طراحی بنیان‌گذار لوتوس (کالین چپمن)، این موارد احتمالا‌ً به سرانجام خواهد رسید. 

Lotus / لوتوس

قطعاً با استفاده از سیستم تمام چرخ محرک و بهره‌گیری از موتورهای الکتریکی چندگانه، می‌توان میزان درخورتوجهی قدرت و گشتاور برای تعامل ابرخودرو با جاده فراهم کرد. همان‌طور که در بیشتر خودروهای برقی کنونی دیده می‌شود، باید شعاع حرکتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر باشد. بهره‌گیری از سیستم شارژ سریع و سیستم بازیابی انرژی برای اطمینان از خالی نشدن سریع باتری‌ها، از دیگر نیازهای چنین خودروی سوپراسپرت برقی است. 

تنها مدل مشابه دیگری که به تولید می‌رسد، خودروی سوپراسپرت برقی Nio EP9 چین است. این ابرخودرو قادر است ۱۳۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و شعاع حرکتی آن به ۴۲۵ کیلومتر می‌رسد؛ همچنین این مدل برقی توانست طی ۶ دقیقه و ۴۵.۹ ثانیه یک دور کامل پیست نوربرگ‌رینگ را طی کند.

Nio EP9 electric hypercar / ابرخودروی برقی نیو EP9

در حالی‌ که لوتوس در مدل‌های فعلی خود مانند اگزیج، الیز (Elise) و ایورا (Evora) از ساختار قدیمی بهره می‌برد، این شرکت قصد دارد با تولید ابرخودروی الکتریکی جدید خود را به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین خودروسازان معرفی کند. این شرکت طی سال‌های گذشته با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اما با تصاحب این شرکت توسط جیلی شرایط تغییر کرده است. جیلی قصد دارد این برند تجاری را در سطح جهانی مطرح کند.

لوتوس همچنان در هثل به فعالیت خود ادامه خواهد داد، در حالی‌ که خودروهای اسپرت درکنار مهندسی تمام مدل‌های دیگر در آن تولید خواهند شد. اما لوتوس همچنین از مرکز طراحی جدید جیلی در کاونتری استفاده خواهد کرد و طراحان و مهندسان جدیدی را در سراسر سازمان به کار می‌گیرد. بااین‌حال موردی که هم‌اکنون مشخص نیست، جایی است که مدل شاسی‌بلند جدید (به‌عنوان بخش عمده از برنامه‌های آینده‌ی لوتوس) ساخته خواهد شد. با توجه‌ به ظرفیت محدود در کارخانه‌ی هثل، احتمال دارد که لوتوس از کارخانه های متعدد جیلی در مکان‌هایی مانند سوئد و ایالات متحده استفاده کند.

لوتوس exige 2017

طی ماه‌های اخیر جیلی حضور پررنگی در اطراف لوتوس برای سامان‌دهی فضای کلی این شرکت داشته است. در حالی‌ که نسل بعدی مدل‌های لوتوس در دست توسعه قرار دارد، جیلی به‌دنبال رشد این برند و کمک به کسب موقعیت جهانی برای معرفی محصولات جدید است. به همین منظور اخیراً مجوز برنامه‌ریزی برای ساخت مرکز جدید تجربه‌ی مشتری، مرکز میراث و موزه گرفته شده است تا رگه‌های زندگی بار دیگر در هثل جریان یابند. 

جیلی همچنین تغییرات زیادی در مدیریت این شرکت انجام داده است؛ مدیرعامل قبلی گروه لوتوس، ژان مارک گیلز که به ثبات لوتوس کمک کرد و آن را به سودآوری بازگرداند، جای خود را به فنگ کینگ‌فنگ می‌دهد که هم‌اکنون مسئول مهندسی گروه جیلی است. همچنین فیلیپ پوفام، مدیر ارشد سابق جگوار لندرور هم به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت خودروسازی لوتوس (Lotus Cars)‌ منصوب شد. 

پورشه / porsche

طرح کلی محصول لوتوس برای تولید ابرخودروی جدید الکتریکی بسیار شبیه به پورشه به نظر می‌رسد. پورشه نیز در ابتدا با تولید خودروهای اسپرت کارآمد کار خود را آغاز کرد تا به سودآوری رسید. این شرکت در ادامه به تولید مدل‌های شاسی‌بلند روی آورد،‌ زیرا ارزش این برند در دید مشتریان افزایش یافته بود. حال لوتوس نیز چنین طرحی را در دست اقدام دارد و پس از عرضه‌ی خودروهای اسپرت و در آینده هم شاسی‌بلند، می‌خواهد به بازار خودروهای سوپراسپرت وارد شود. البته باید به این نکته هم توجه کرد که پورشه در گذشته تقریباً یک‌بار شکست خورده است و توانست با تولید پورشه باکستر نجات یابد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات