سرویس خودروی خودران تجاری ویمو راه‌اندازی شد

پنج‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
ویمو سرویس تجاری خودروی خودران خود را در منطقه‌ی مترو فونیکس آریزونا راه‌اندازی کرد. این سرویس برخلاف مراحل تحقیقات دیگر رایگان نیست.
تبلیغات

Waymo به‌تازگی سرویس جدید خودروی خودران تجاری خود را راه‌اندازی کرد. هم‌اکنون این سرویس محدود به اعضای برنامه‌ی تحقیقات رانندگی ویمو است، اما درنهایت برای بیشتر مردم در دسترس خواهد بود.

waymo google / خودران ویمو گوگل آلفابت

این سرویس که «Waymo One» نامیده می‌شود، از اپلیکیشن جدیدی استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند به برنامه‌ی ۲۴ ساعته در روز و ۷ روز هفته برای رزرو سرویس دسترسی داشته باشند. این روند بسیار ساده است و کاربر باید ابتدا محل سوار شدن و مقصد را تائید کند. قبل از تکمیل درخواست، برنامه کاربردی به راننده نشان می‌دهد که هزینه‌ی قابل پرداخت برای سفر چقدر می‌شود. برخلاف برنامه‌ی تحقیقاتی که سفرها رایگان بودند، این طرح رایگان نیست. ویمو اطلاعاتی درباره‌ی قیمت سفرها ارائه نکرده است، اما سخنگوی این شرکت تائید کرد که این قیمت‌گذاری براساس عوامل مختلفی از جمله زمان سفر و فاصله‌ی بین مبدا و مقصد انجام خواهد شد. این شیوه بیشتر شبیه خدمات اشتراک سواری اوبر و لیفت است، که هم‌اکنون برای مشتریان اجرا می‌شود. 

waymo google / خودران ویمو گوگل آلفابت

در ابتدا رانندگان ویمو در خودروی خودران به‌عنوان پشتیبان می‌نشینند، هر چند که در برنامه‌ی مسافران در خودرویی سوار می‌شدند که به‌طور کامل در حالت خودران عمل می‌کرد و راننده‌ای پشت فرمان قرار نداشت. این سرویس فعلاً در بخشی از منطقه‌ی مترو فونیکس (Metro Phoenix) فعالیت می‌کند. این ناحیه به طول ۱۶۰ کیلومتر شامل چندلر، تمپه، مسا و گیلبرت در ایالت آریزونا می‌شود. اگر مسافران در هنگام سفر سوالی داشته باشند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن با پشتیبانی ویمو ارتباط بگیرند. صفحه‌نمایش داخل خودروی خودران جزییات کلیدی مسیر را در طول سفر نشان می‌دهد.

برنامه اولیه آزمایشی خودروی خودران درکنار ویمو وان ادامه خواهد یافت. این برنامه‌ی تحقیقاتی ویژگی‌های جدید را قبل از ارائه شدن در سرویس‌های پرداختنی، آزمایش می‌کند. وسایل نقلیه خودران در ناوگان ویمو شامل مینی‌ون کرایسلر پاسیفیکا هیبرید می‌شود.

waymo

جان کرافیک مدیرعامل ویمو در این زمینه گفت:

ما امیدواریم که بتوانیم برنامه‌ی ویمو وان را در طول زمان برای اعضای بیشتری از مردم فراهم کنیم. فناوری خودران برای بسیاری از مردم جدید است، بنابراین ما با دقت در حال انجام این کار هستیم.

این شرکت تقریباً یک دهه است که خودروهای خودران خود را آزمایش می‌کند. ناوگان ویمو که اکنون به ۶۰۰ دستگاه می‌رسد، مسافتی بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر را در جاده‌های عمومی و حدود ۲۵ شهر ایالات متحده طی کرده‌اند. شرکت مادر، آلفابت، هنوز میزان دقیق سرمایه‌گذاری خود را روی ویمو فاش نکرده است، اما کارشناسان صنعت این مبلغ را بیش از ۱ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

کسب درآمد از فناوری خودران هم‌اکنون به شکلی بسیار آهسته پیش می‌رود. تعداد انگشت‌شماری از استارتاپ‌های این حوزه موفق به کسب پول از این فناوری شده‌اند؛ مانند آپتیموس راید (Optimus Ride) در شهر بوستون، که موفق به امضای قرارداد برای ارائه‌ی خدمات خودران در محیط‌های محصور و دارای محدودیت سرعت مانند پارک‌های تجاری و محیط‌های خلوت شده است. 

waymo google / خودران ویمو گوگل آلفابت

رایان چین، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار آپتیموس راید درباره‌ی برنامه‌ی ویمو گوگل گفت:

راه‌اندازی خدمات سواری جدید ویمو در مترو فونیکس، نشان‌دهنده‌ی جاه‌طلبی‌های این شرکت است. کسانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی سرمایه، زمان و مهندسی هستند، باید به‌دنبال بازار روبوتاکسی‌ها و خودروهای خودران بروند. شاید در ابتدا بازار کوچکی وجود داشته باشد، اما با گذشت زمان بازارهای بزرگتری در انتظار چنین کسب‌وکارهایی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات